Anledning att byta bank?

Är en såndär som haft samma konto sen jag var tonåring. I detta fallet Varbergsparbank (bor sedan 20 år inte där). Är egentligen inte missnöjd men har ingen kontakt med banken heller. Betalar en kortaavgift varje månad som stör mig lite.
Har inga lån, bara lönekonto och litet Isk/pensionssparande. Resten är på avanza & lysa.

Finns det någon anledning att byta bank när jag ändå inte har några lån? Känns inte värt insatsen att byta men alltid känts konstigt att ha en lokal bank utan lokal anknytning.

Det spelar väl ingen roll? Funkar banken till det man önskar och inte har något annat alternativ som är bättre finns väl ingen anledning att byta. Jag använder ca tio olika banker men huvudbanken är densamma som jag haft sedan jag var barn. Ser ingen anledning att byta.

3 gillningar

Jag har Swedbank och har dragit ner mitt engagemang där till ett minimum, men ser ingen anledning att helt avsluta kontot där. Får in min lön en gång i månaden; portionerar det enligt budget, vilket innebär att det mesta försvinner ut ur banken ungefär lika fort som det kom in. Tycker att kontot med debitkort funkar bra, så kan jag använda det på Hemköp när jag handlar. Då kan jag hålla styr på hushållsbudgeten på ett bra sätt eftersom jag ger mig själv veckopeng till kontot med debitkort. Kreditkort i en annan bank för allt annat.

1 gillning

Behåll alla tjänster du vill ha utom kortet, och skaffa gratis kreditkort, t ex Norwegian kreditkort.

Du behöver inte byta bank om du inte ser en uppsida med det. Jag har samma bank som jag hade som liten men har kompletterat med nischbanker och andra ställen för fond och aktiehandel.

1 gillning

Lokala sparbankskontor kan ju ha en egen prissättning, men à la carte-priset hos Swedbank är 195 kr/år för debitkort och 300 kr/år för att ges den stora äran att få betala räkningar. Alternativt paketet nyckelkund där allt ingår för 468 kr/år.

Det är ju inga jättesummor. Om man tycker att allt fungerar fint så kanske man kan hitta andra sätt att effektivisera sin ekonomi på istället.

För mig är det en principfråga. Jag kan tänka mig att gå långa omvägar för att inte betala en krona mer än nödvändigt till banken. Ett fullständigt irrationellt beteende!

Är det, som du skriver, att det är just kostnaden för konto/debitkort som stör dig och att du har en deal som gör att övriga tjänster ingår utan kostnad?

I sådana fall kan du koppla ett Klarna-kort till ditt konto i Swedbank. Alla dina inköp kommer dras löpande från exempelvis ditt lönekonton i Swedbank. Man kommer uppleva att det fungerar likadant som med ett konto/debitkort från Swedbank. När allt kommit igång och funderar tillfredsställande så säger du upp Swedbank-kortet och ånjuter kostnadsfria banktjänstet.

Är det däremot så att du idag betalar för paketet nyckelkund kommer man behöva trixa betydligt mer för att få till avgiftsfria banktjänster.

Hej,
De lokala sparbankerna brukar ha högst kundnöjdhet. Dessutom skadar det inte att ha en backup.

Kortavgiften kan du komma runt genom att använda t ex Klarnakortet, Northmillkortet, ett gratis kreditkort från Norwegian eller Preem.

Problemet är att om du säger upp kortet från sparbanken så kommer de ta ut 175 kr/år för räkningsbetalningar.

Du kan göra gratis räkningsbetalningar på Skandiabanken eller Lunar.

Nackdelen med att leva gratis är att du kommer använda minst två banker, en för kort och en för lön och räkningar.

Du kan för enkelhetens skull välja att vara kvar. Vinsten stöttar din födelseort, och du kanske vill flytta tillbaka i framtiden eller skaffa sommarstuga hemmavid?
Sparbanker går också bra att förhandla med. Du kan ringa eller gå in och pruta på årets kortavgift, säg att du överväger att byta bank.

Eller så kan du komma ner till 0 kr per månad ändå genom någon opersonlig appbank på internet.

Om du har något sparkonto så skulle jag rekommendera att du flyttar de pengarna till en nischbank som ger bättre ränta. Enda sättet att få upp sparräntorna!

Du får räkna med att många inte har “vanligt” kontonummer, så insättning kan ske genom bankgiro.

Inte nödvändigt, har en avgiftsfri konto utan kort hos Länsförsäkringar Bank, därifrån betalar jag min månadsfaktura för Norwegian kortet. Även Swish ingår i LF internet bank. Beroende på var man bor, så har de även lokala kontor

Det låter bra, men det alternativet med endast gratistjänster hos LF verkar inte längre vara öppet för ansökan.

Det här kanske fallet utanför den ordinarie tråden i och för sig, men LF är fortfarande gratis.

Paketet “bekväma vardagen” kostar 25 kr/mån, men samma tjänster förutom kort är avgiftsfria.