Jag har funderat på att byta bank men vet inte vilken jag ska byta till. Har just nu Swedbank och Skandia. Det jag tycker är dåligt med Skandia är att jag inte kan logga in med något annat än BankID. Vad händer om BankID slutar fungera, då är det omöjligt att få ut sina pengar eftersom dom inte har några kontor…
Då kanske det är bättre att ha en bank som har andra inloggnings alternativ och ett lokalt kontor. Hur tänker ni?
Vad ska kundservice på ett lokalt kontor kunna göra annorlunda om hela IT-systemet är nere? De personer man får prata med på ett lokalt kontor är ju samma sorts personer med samma tillgång till olika system som de man får prata med över telefon på t.ex. Skandia eller Swedbank.
Jag menar inte att hela it-systemet är nere utan enbart bank-id. Då vore det bra att kunna logga in med till exempel en bankdosa eller lösenord.
Länsförsäkringar har dosa och kontor.
Jag har kreditkort från en annan bank som jag kan använda i nödfall.
Du nämner vad du tycker är dåligt med Skandia, men inget om Swedbank. Så då kanske det är lättast att “byta” till Swedbank? Inte för att jag tror de är nämnvärt bättre (eller sämre) än någon annan av storbankerna, men om du redan är kund hos dem och är hyfsat nöjd, så…
BankID finns i två varianter, fysiskt via dosa och mobilt BankID, bägge är kanske inte utslagna samtidigt. Man kan även logga in via certifikat som laddas ner till datorn.
Råkade precis ut för problem med inloggning på Skandia via mobilt BankID. Men det funkade bra med dosa.
Jag gillar LF då de är bland de billigaste. Blir du guldkund är det till och med gratis. (Kanske varierar mellan län)
Jag vet inte vad du menar med att det måste finnas kontor om bankid ligger nere? Du tänker om automaterna också gör det? Oavsett ligger det begränsningar på hur mycket kontanter man får ta ut innan man stämplas som brottsling. Sen hade jag inte velat ha Swedbank rent principellt med all pengatvätt de sysslat med.
Inom visa län så är de gratis så länge man är guldkund , svårt att vara billigare.
Hej Anna, välkommen till forumet!
Kanske komplettera ditt Skandiakonto med ett gratis kreditkort? Jag har t.ex. ett digitalt Klarnakort som drar pengarna först efter några veckor. Plenty of time för en tjänst som hela Sverige använder sig av att börja fungera igen.
Jag har Skandia banken + Komplett mastercard, + Klarna Visa + Bank Norwegian Visa
BankID finns i två varianter, fysiskt via dosa och mobilt BankID, bägge >är kanske inte utslagna samtidigt. Man kan även logga in via certifikat >som laddas ner till datorn.
Råkade precis ut för problem med inloggning på Skandia via mobilt >BankID. Men det funkade bra med dosa.
BankID finns nog bara i en variant oavsett hur det är paketerat. Kanske det var något annat certifikat du hade på kortet om det nu fungerade men mobilt BankID inte gjorde det? Många banker kör även med interna certifikat för autentisering förutom BankID (som också är ett certifikat).
Det kanske är en form av certifikat men i dialogen vid inloggning kallas bägge BankID, typ “BankID på den här enheten” resp. “Mobilt BankID på extern enhet”. Det går lite olika vägar rent tekniskt och enligt mina erfarenheter har det funkat med den första om just mobilt BankID krånglar. Ovanpå detta finns på Skandia som ytterligare en variant att ladda ner certifikat.
Det kanske är en form av certifikat men i dialogen vid inloggning kallas >bägge BankID, typ “BankID på den här enheten” resp. “Mobilt BankID på >extern enhet”. Det går lite olika vägar rent tekniskt och enligt mina >erfarenheter har det funkat med den första om just mobilt BankID >krånglar. Ovanpå detta finns på Skandia som ytterligare en variant att >ladda ner certifikat.
Nja, det är i princip samma lösning i båda fallen. Testa någon site där man får mata in personnummer vid val av “BankID på annan enhet”, påbörja autentiseringen och sen kör t.ex. igång din BankID klient på datorn kopplad till en kortläsare med BankID på kort eller filbaserat BankID och du lär se möjligheten att autentisera dig där. Nu kanske den diskussionen bättre hör hemma på ett teknikforum dock
(Hur tusan gör man riktiga citat på detta forum? )
Vore bra om de hade Freja eID som alternativ men det lär väl inte hända om det inte blir ett lagkrav att ha alternativ som ger redundans.
Ne jag är inte nöjd med Swedbank, betalar 624 kr/år vilket är väldigt mycket. Så jag tänkte avsluta mina konton där.
Har inte Swedbank själv, men gissar att du är “nyckelkund”? Om du inte använder kreditkort uppfattar jag det som att du kan betala för bankkort (250 kr/år) och internetbank (175 kr/år) separat. 200 kr extra i fickan per år iaf.
Vad ska man med bankkortet till? Det finns ju kostnadsfria kreditkort med återbäring på annat håll.