Vad krävs för att du ska byta bank?

Jag är lite nyfiken att höra vad ni andra har för tankar kring vad det krävs för att ni skulle byta den bank ni har?

Handlar det om lägre årskostnad, bättre sparränta, lägre bolånsränta eller något annat?

För mig så handlar det mycket främst om att spara pengar, tex på ett bolån, om jag skulle byta bank.

1 gillning

Jag böt bank när min gamla bank slutade hantera kontanter. Nu finns det väl inte längre någon bank som hanterar kontanter och då har jag ingen anledning att byta bank igen.

1 gillning

För min privata del handlar det 100% om bolåneräntan, det är utan tvekan min största avgift till banken och kommer alltid att vara.

Just nu har jag mitt företag och lönekonto hos en bank och bolånet hos en annan bank.
Jag flyttar mitt bolån till en ny bank när som helst om dom erbjuder en bättre ränta.
Övriga avgifter banken tar ut från privatpersoner är så små i relation till bolånet så det spelar ingen roll :slight_smile:

2 gillningar

Transparenta villkor för främst bolån utan gammelbank-fasoner så som automatisk återgång till listränta

1 gillning

Ären har lärt mig att en bra bankkontakt som har möjlihet till ”handpåläggning i ärenden” kan vara guld värd i olika sammanhang :+1:

Dock inte till vilket pris som helst. Så med hyfsat konkurrenskraftig låneränta så stannar vi kvar även om vår bank i övrigt är ganska medioker :crazy_face:

4 gillningar

Bytte främst då jag var missnöjd med min bankman/kvinna. Ren inkompetens hos denna som gjorde att jag bytte i samband med att jag behövde bolån.

Har aldrig bytt bank i vuxen ålder men har inte heller haft något direkt behov av det.

Har väldigt bra kontakt med nuvarande bankkvinna och är nöjd med räntor och dylikt. När mina lån skall bindas om lär jag göra en sondering av terrängen. Har inget emot att byta bank om det krävs för att får en bättre ränta.

Eftersom jag är skuldfri är servicen det viktigaste och det var en anledning till att jag bytte från SEB till SHB för tio år sedan. Är mycket nöjd med SHB där jag direkt får hjälp med minsta problem. Att de ofta uppfattas som konservativa känns inte som något minus utan är snarare en stabiliserande faktor.

Bytte bank pga bolåneränta och Apple Pay

Ni i tråden som tycker att service etc är viktigt, vad använder ni banken till mer än för bolån där ni faktiskt behöver prata med en person och det inte går att lösa i internetbanken?
Jag har inte haft kontakt med någon person på min privata bank på 5+ år förutom när det kommer till bolån, och då har jag pratat med banken vid tillfället jag har skaffat bolånet och sen aldrig mer.

1 gillning

Utlandsaffärer, transaktioner, kontanthantering och kreditkort.

Bytte från SHB eftersom de för varenda lilla grej ville att jag och min fru skulle komma in till ”vårt” kontor som låg 45 minuter bort enkel väg.

2 gillningar

Allt där förutom kontanthantering går väl att ordna genom internetbanken?

Utlandsaffärer kan jag köpa, men vad är ”god service” för de övriga tre? Och ”kontanthantering”?

SHB är även min svenska internetbank. Mina depåer är utomlands.

Kom på att jag bytte bank i brf:en som jag sköter ekonomin i. Bytte från Nordea till handelsbanken. Anledningen var att servicen var urusel och dom lät inte mig (kassören) få tillgång till föreningens konton så jag kunde betala räkningarna. Det tog 6 månader, dussintals samtal och timmars arbete för att min förening skulle få möjligheten att komma åt våra egna konton. Kommer aldrig använda Nordea igen.

2 gillningar

Jag har olika banker för lönekonto/räkningar, kort, bolån.

För lönekonto/räkningar gäller det att de har bra app/lösning för räkningar/e-faktura/autogiro, swish BankID och nästan gratis. (SEB)

För kort bra webbsida till mobilen plus Apple Pay, och negativ kostnad. (Komplett Bank, men är missnöjd med deras webb och brist på e-faktura)

För bolån så ska allt vara så automatiskt som möjligt, så man kan sköta allt via webben och slippa prata med dem och pruta. Plus bra ränta förstås. (SBAB)

2 gillningar

God service kan exempelvis vara att snabbt erhålla ett nytt kreditkort i en krissituation utomlands. SHB har aldrig felat men det finns säkert andra banker som fungerar lika bra. Kontanthantering är att de alltid hade kontanter i flera valutor på deras kontor medan man på SEB var tvingad att beställa två dagar i förväg. Den tjänsten har jag inte använt på några år så nu vet jag inte status men tidigare var det viktigt för mig.

I vilken situation behöver du växla till dig utländska kontanter när du befinner dig i Sverige?

Jag jobbade utomlands under många år och ibland var jag tvingad att åka iväg med kort varsel och i många av de länder jag jobbade fungerade endast dollarkontanter. Jag kunde ibland ha USD 20.000 på fickan.