Jag böt bank när min gamla bank slutade hantera kontanter. Nu finns det väl inte längre någon bank som hanterar kontanter och då har jag ingen anledning att byta bank igen.
För min privata del handlar det 100% om bolåneräntan, det är utan tvekan min största avgift till banken och kommer alltid att vara.
Just nu har jag mitt företag och lönekonto hos en bank och bolånet hos en annan bank.
Jag flyttar mitt bolån till en ny bank när som helst om dom erbjuder en bättre ränta.
Övriga avgifter banken tar ut från privatpersoner är så små i relation till bolånet så det spelar ingen roll
Har aldrig bytt bank i vuxen ålder men har inte heller haft något direkt behov av det.
Har väldigt bra kontakt med nuvarande bankkvinna och är nöjd med räntor och dylikt. När mina lån skall bindas om lär jag göra en sondering av terrängen. Har inget emot att byta bank om det krävs för att får en bättre ränta.
Eftersom jag är skuldfri är servicen det viktigaste och det var en anledning till att jag bytte från SEB till SHB för tio år sedan. Är mycket nöjd med SHB där jag direkt får hjälp med minsta problem. Att de ofta uppfattas som konservativa känns inte som något minus utan är snarare en stabiliserande faktor.
Ni i tråden som tycker att service etc är viktigt, vad använder ni banken till mer än för bolån där ni faktiskt behöver prata med en person och det inte går att lösa i internetbanken?
Jag har inte haft kontakt med någon person på min privata bank på 5+ år förutom när det kommer till bolån, och då har jag pratat med banken vid tillfället jag har skaffat bolånet och sen aldrig mer.
Kom på att jag bytte bank i brf:en som jag sköter ekonomin i. Bytte från Nordea till handelsbanken. Anledningen var att servicen var urusel och dom lät inte mig (kassören) få tillgång till föreningens konton så jag kunde betala räkningarna. Det tog 6 månader, dussintals samtal och timmars arbete för att min förening skulle få möjligheten att komma åt våra egna konton. Kommer aldrig använda Nordea igen.
Jag har olika banker för lönekonto/räkningar, kort, bolån.
För lönekonto/räkningar gäller det att de har bra app/lösning för räkningar/e-faktura/autogiro, swish BankID och nästan gratis. (SEB)
För kort bra webbsida till mobilen plus Apple Pay, och negativ kostnad. (Komplett Bank, men är missnöjd med deras webb och brist på e-faktura)
För bolån så ska allt vara så automatiskt som möjligt, så man kan sköta allt via webben och slippa prata med dem och pruta. Plus bra ränta förstås. (SBAB)
God service kan exempelvis vara att snabbt erhålla ett nytt kreditkort i en krissituation utomlands. SHB har aldrig felat men det finns säkert andra banker som fungerar lika bra. Kontanthantering är att de alltid hade kontanter i flera valutor på deras kontor medan man på SEB var tvingad att beställa två dagar i förväg. Den tjänsten har jag inte använt på några år så nu vet jag inte status men tidigare var det viktigt för mig.
Jag jobbade utomlands under många år och ibland var jag tvingad att åka iväg med kort varsel och i många av de länder jag jobbade fungerade endast dollarkontanter. Jag kunde ibland ha USD 20.000 på fickan.