Jag har idag Swedbank. Gick över från LF när jag skulle ha ett bil+reperationslån (bilen) hade inte fast jobb och kände en som jobbade där så att jag kunde få lån.
Men jag är inte fullt nöjd med Swedbank. När man har betalningar så kan det hänga kvar båda att det ska betalas och är betalt. Har även hänt att pengar dragits men det inte är bokfört på kontot förens nästa dag. Jag som är lite nojjig med min ekonomi gör att jag mår dåligt. Låter kanske konstigt. LF var jag nöjd med eg.
Vad har ni för erfarenheter? Gillar att LF har återbäring Några andra banker ni vill slå ett slag för?
Har både LF och Swedbanks internetbank av historiska skäl. Båda liknar varandra till 98 procent. Fyller man I uppgifterna rätt klickar aldrig Swedbank, i alla fall enligt min erfarenhet.
Byter inte bank ofta.
Har haft Nordea (fram till 1990-talet), SEB (1990-talet - 2003) , Skandiabanken (2003-2014) och nu Handelsbanken sedan 2014 för vardagsekonomi-kontona med bankkort, räkningskonto osv.
Upplevde både Nordea och SEB som en typisk storbank på gott och ont.
Nordea upplevde jag som allra tröttast, med sämst villkor och ränta etc.
Var egentligen nöjd med Skandiabanken, men i samband med bolåneflytt fick vi bättre ränta om vi bytte till Handelsbanken.
Med Handelsbanken gillar jag att de är lokala och något decentraliserade, i alla fall vill de framstå som det.
Fördelen med dem jämfört med Skandiabanken är att man har ett lokalt kontor och en bankperson att prata med.
Men samtidigt har jag upplevt att det kan skilja ganska mycket mellan bankpersonerna hur bra de är att ha att göra med vid samtal om bolåneränta till exempel.
Just nu funderar jag starkt på att vilja byta bankperson, för jag känner mig ignorerad och nonchalerad.
Har haft Skandiabanken sedan 90-talet. Under några perioder har jag behövt skaffa andra konton för att få lägre bolåneränta (SEB, ICA-banken, Danske bank). Gillade inte någon av dem och är tillbaka hos Skandianken. Bolånet har jag hos Landshypotek.
Det jag uppfattar som bra med Skandiabanken är:
Gratis
Bra internetbank. Tidigare var den vida överlägsen konkurrenterna och fick pris flera år i rad. Den är fortfarande mycket bra men det finns nog fler som är reko idag.
Bra kundtjänst. Minns när jag var kund hos SEB och man fick ringa och sitta i telefonkö. Jag har för mig att Skandiabanken tidigare hade öppettider typ dygnet runt. De har nog slutat med det nu men det brukar gå bra att komma fram och vara enkelt. Jag uppfattar annars kontakt med banker som något jobbigt.
Bra tjänst för utlandsbetalningar. Jag har använt den några gånger och den har fungerat bra.
Bytte till Skandiabanken från Nordea och Swedbank i september. Hittills mycket nöjd med en minimalistisk och gratis bank. Har bara ett transaktionskonto där, inga kort eller övriga tjänster.
Citat
”Jag har alltid undrat vad det är folk vill prata med en ”bankperson” om.
Min upplevelse av dessa är att de är antingen:
Säljare som ger usla råd
Kundservicemedarbetare med bristande mandat att göra skillnad (t ex i en bolåneförhandling)
Relativt inkompetenta inom basala ekonomiska frågor.
Ibland har jag lyckats träffa bankrådgivare som personifierar alla tre punkterna ovan.”
Citat
Jag håller fullständigt med dig Carlf.
Att ta råd av banken om ens privatekonomi, är som att låta vargen vakta sina får…
Men just när det gäller bolåneränta har jag upplevt att det IBLAND kan vara en fördel att ha en dialog med en person, i motsats till att bara få en siffra uträknad av bankens kalkylprogram. Som för övrigt är helt åt h-e, men det är en separat tråd som jag troligen ska skapa någon dag.
Kanske. Eller så är det slöseri med tid för alla parter.
Jag har de senaste 2-3 åren helt övergått till att sköta förhandlingen av bolåneränta per email till min redan upparbetade kontakt (som jag sett till är en person i bankens bolånegrupp med någorlunda mandat att föra deras talan).
Det brukar gå till så att jag skickar mail nr 1:
"Hej Fru bankkontakt. Det börjar bli dags för oss att se över och förlänga lånen för vår fastighet Koddaböke 1:23. Vi har idag en rabatt mot listpris om Y% vilket i dagsläget ger oss en 3 mån ränta på X%. Förutsättningarna för oss har gradvist förändrats såtillvida att vår fastighet värderats upp och har en belåningsgrad kring 40-45%. Vi har fortsatt mycket goda marginaler och ett betydande sparande i banken.
Mot bakgrund av detta och det faktum att vi har möjlighet att låna till Z% i annan bank skulle jag vilja diskutera vår rabatt mot er listränta ytterligare. Vi är endast intresserade av rörlig/3 mån ränta. Vad kan ni erbjuda oss i dagsläget?"
Svar från banken brukar bli något i stil med att “det kan vi inte matcha, men vi vill hemskt gärna ha kvar er som kunder, blaha, blahaj.”
Då skickar jag mail nr 2 och meddelar att: “det var tråkigt att höra. Då ska jag be om kontaktuppgifter till den av era kollegor som kan administrera en flytt av såväl vårt bolån som vårt kompletta engagemang i banken, inklusive tjänstepensionsportföljer och lönekonton”
Svar 2 från banken blir då: “Vi har tittat på ert ärende en gång till och beslutat att vi kan göra ett undantag denna gången. Vi kan erbjuda er Z% ränta på 3 mån enl önskemål.”.
Klart på ungefär en kvarts aktivt arbete från min sida. Senast kopierade jag tom mitt gamla mail och bara ändrade siffrorna.
Jag hade gärna gjort något liknande, men eftersom bankernas kalkyler är helt frånkopplade verkligheten som jag beskriver i denna nygjorda tråd:
”Om banker räknade på verkliga siffror skulle de få fler och bättre kunder!”
På grund av detta kan vi inte byta till en annan bolånebank som erbjuder väsentligt bättre ränta, för oss blir skillnaden från 1,29% till 0,93% med grönt bolån.
Jag håller inte med dig om särskilt mycket i den tråden. Bankens kalkyl må vara rigid men den är ett sätt för banken att minimera risken.
Det är ingen mänsklig rättighet att låna pengar.
Jag hade Swedbank för cirka 10 år sedan och störde mig på att det då inte gick att lägga in en betalning nästa bankdag efter kl 22:30. Tydligen så reserverades pengarna direkt, verkade helt knasigt tyckte jag. När jag lade en betalning för sent en torsdagskväll så blev betaldatumet på måndagen
Det var lite annat också som jag inte minns…
Så jag bytte till SHB, bästa bankbytet jag gjort. Internetbanken kanske inte var så krispig men funktionell. Den har bara blivit bättre. Appen kan man inte göra allt i men att logga in på en webbläsare i mobilen är lättare nu också.
Lägsta kostnaden hos SHB är 300kr/år och då ingår det vanliga, bankkort etc.
Har alltid haft Swedbank (tidigare Föreningsbanken). Kollade med SEB och Handelsbanken när jag skulle starta mitt åkeri -00. Men dom var bara snorkiga och dryga. För lite vinst på den omsättningen, gäsp. Typ. Bara IT gällde då. Ha ha, det gick ju bra nåt år senare. Men Swedbank var seriösa så det blev dom. Jag hade en väldigt bra bankkvinna på företagssidan. Om man tycker en bank är bra beror nog till stor del på det lokala kontoret. Privat har man väl inte direkt jättemycket personlig kontakt med längre.
Jag tycker deras internetbank är jättebra. Har iofs bara jämför med SEB som mina föräldrar har och den gillar jag inte alls.
Jag flyttade dock bostadslånet till Avanza/Stabelo. Swedbank erbjöd samma ränta totalt men det var tidsbegränsade ränterabatter som ska förhandlas om och Stabelo ger en räntesiffra som gäller vilket jag tycker bättre om.
Tror jag betalar 445 eller något sånt för bankkort och internetbank. Rimligt tycker jag. Ser ingen anledning till att byta till något annat när Swedbank funkar så bra. Dessutom gillar jag att ha samma kontonummer som jag haft sedan jag var 12.
Haft alla storbanker men har nu Skandiabanken, Avanza samt 2 utländska banker.
Sista åren med Handelsbanken och Nordea har varit rena skämtet, jag tror inte SHB överlever många år till, blir nog bara 2 gammel banker kvar om några år SEB och Swed eller Nordea.
edit:
“Ska tillägga att de ibland skiljt mer på vem på banken man pratar med än vilken av bankerna man haft.”
Lokala sparbanker är väl de enda som har kontanter numera. Jag blev kund i en när jag behövde växla in Euro. Betalar ingenting eftersom jag inte har Betalning, så det är ju bra. Och personalen är trevlig.
Men när jag loggar in på Swedbank/sparbankerna mår jag lite illa över hur fult allt är. Och det är inte bara för att jag inte gillar orange