Trött på Handelsbanken. En bank med ett modernare gränssnitt sökes

Efter 40 år vill jag skilja mig från Handelsbank på grund av deras föråldrade gränssnitt, där jag till exempel inte kan välja transaktioner med en specifik partner.
Det enda kravet är ett modernt gränssnitt och hög säkerhet utan några onödiga avgifter. Vilken bank rekommenderar ni?

1 gillning

Om internetbanken är det viktiga föreslår jag Skandiabanken. Den är inte toppmodern på alla sätt men bättre än många andra. Dessutom är den gratis.

2 gillningar

Länsförsäkringar. Ser inte bättre ut där va? Man kan bara lägga på datum och beloppsranger.

Vill man så kan man ta ut en Excel, men det är ju lite pill. Fritextsök hade varit bra ibland.

De flesta banker jag testat känns rätt efterblivna.
Tycker SEB funkar om man också behöver tjänster för företag, massa onödiga avgifter men hanterbart.

Skandiabanken är nog den som har mest bang for the buck som jag känner till för vardagsgrejer privat, snabbare support på chatt än SEB fast kanske inte smartast. Men lite krångliga när de kommer till bolån och de har inga valutakonton och sånt. Bara the basics.

För att betala för grejer utanför Sverige är Wise smidigast

nej, inte bättre.

Det skulle vara intressant att se några skärmdumpar av Skandiabankens gränssnitt. De borde finnas tillgängliga någonstans, men de skryter inte om det

1 gillning

Oj då …TrustPilot

“Gratis” inte alltid gott :smiley:

Verkar dock vara kassa omdömen överlag på banker:

Tagit bort privat information.

Jag har inte så mycket tid att vänta, men av feedbacken kan jag se att jag inte får förhasta det.

Nu vet jag inte om det riktigt är vad du är ute efter. Men under fliken “betala och överföra” sen i menyn under “utförda transaktioner”, på handelsbankens hemsida. Så går det att sortera utförda betalningar och överföringar efter avsändarkonto eller mottagare. Det går även att välja om det bara ska vara överföringar eller bankgiro transaktioner som exempel.

2 gillningar

Röstar också på Skandiabanken. Känns minst dålig av de banker jag kommit i kontakt med. Att man slipper bli insläpad till kontoret för att lösa vissa saker är också ett klart plus.

Vad du gör ta inte Nordea. Sämre användarupplevelse får man leta efter :woman_facepalming:.

3 gillningar

Tycker ändå handelsbanken är helt okej. Har skandia och handelsbanken och föredrar faktiskt shb.

Använder dock primärt apparna.

Ja, jag vet att den här funktionen är tillgänglig, men den är ännu inte på denna nivå som andra banker erbjuder. Om till exempel Revolut var en svensk bank skulle jag inte fråga er om råd.

Problemet med Handelsbanken är att jag har svårt att se vem som har betalat in. Ofta får Handelsbanken hjälpa mig. Nordea gav mig mycket bättre information

Många verkar tycka skandiabanken, notera dock att mobilappen är väldigt dålig, lite infe och få funktioner. Skulle säga att nordea är bättre men ganska mycket bloat och onödigt, men min personliga favorit är nog icabanken som funkar bra, enkelt och har nog nästan lika mycket funktioner som nordea.

I appen för Länsförsäkringar går det ju dock fritextsöka på valfritt konto.

Jag skulle säga att de flesta av bristerna gällande banker är generella. Bristerna finns där och gäller alla banker i lika hög grad. Utan att veta säkert antar jag att bankernas gamla tröga system och gemensamma infrastruktur är en förklaring till att det ser ut som det gör.

Sedan finns det olika grad av ”intuivitet” och användarvänlighet i internetbankerna. Här var Skandiabanken tidigare branschledande och låg långt före de flesta. De är fortfarande väldigt bra men resten av bankvärlden har kommit ikapp i hög grad.

Sedan kan det finnas specifika tjänster och detaljer som vissa banker har men inte andra. Dessa kan vara viktiga för en kund men inte för en annan. Jag har till exempel uppskattat Skandiabankens funktionalitet för att både skicka och ta emot betalningar till/från utlandet. Jag tror inte att de erbjuder allra flest mottagarländer men hanteringen är enkel och tydlig. Jag har använt den en hel del genom åren.

1 gillning

Handelsbanken är för mig otroligt stabil och det krånglar aldrig. Däremot är framförallt översikten av ISK i internetbanken minst sagt horribel, det ser ut som Windows 95 med undermålig historik kring portföljers utveckling etc.

Jag hoppas verkligen detta får en uppfräschning snart. Jag hade inte haft problem att flytta allt från Avanza annars då fondutbudet är fantastiskt.

2 gillningar