Vilken bank har du och varför är du nöjd med den?
Nordea och missnöjd, ligger alltid nere mer eller mindre på söndagar. Dyra avgifter.
Swedbank.
Har varit missnöjd i perioder men är nu nöjd. Förhandlat bort avgifter och betalar nu endast för kreditkort, resten är gratis. Bra rådgivare som stöttar när man letar ny bostad.
Sparandet, har jag däremot i andra banker.
Länsförsäkringar. Nöjd, låg avgift, google pay, bra försäkringar och rabatter samt återbetalning från LF.
Har också nordea, har också märkt vissa driftstörningar som dig.
Någon som vet om Länsförsäkringar bank är vettig?
Funderar på byta till den, har deras hemförsäkring och ser att man kan få 15% rabatt om man joinar dom.
Länsförsäkringar fungerar bra för oss.
Mycket billigare än swedbank och Nordea samt man får 25% rabatt på försäkringar.
Ok trodde det var 15% ska byta till dom från ockerbanken nordea tack för svar.
Om du kan svara vet du hur lång tid ett bankbyte tar?
Rabatten beror på vilket län du tillhör.
Ex, 15% Stockholm, 20% västmanland eller 25% Dalarna.
Beror vad du vill flytta vid bankbytet. Öppna lönekonto och ändra oss arbetsgivare gick direkt för mig, sen tog det ca 1 månad att flytta alla autogirobetalningar.
Handelsbanken.
Har vuxit upp med Sparbanken/Swedbank men böt när de slutade hantera kontanter.
Nu har även Handelsbanken slutat med kontanter men vad jag vet så finns det ingen “kontantbank” att byta till längre så jag stannar nog hos Handelsbanken.
Hos Ica-banken kan du sätta in o ta ut kontanter i 1300 butiker.
Skandia.
- Kostnadsfritt utan kort
- Bra interface i internetbanken
- Går snabbt att komma fram till kundtjänst
- Går att ha e-fakturor på autobetalning (går inte hos ex Länsförsäkringar)
- Kontokredit som enbart kostar när man använder den (de flesta banker tar en årlig avgift på ex 1% av kreditbeloppet)
- Kostnadsfritt att beställa postväxel, skickas via REK-post.
Det var fördelarna jag minns på rak arm.
SEB, men har inget där förutom lönekonto och Visa kort.
Använder Qliro och Norwegian för buffert i cash, Nordnet och Lysa för sparande med längre tidsperspektiv.
Handelsbanken- olika nöjd beroende vilken bankman/kvinna. Fn mindre nöjd. Funderar på att byta när lånet går ut i oktober.
För mig är ICA en affär, inte en bank.
Jag kan ta ut pengar i uttagsautomater och jag kan sätta in pengar i insättningsautomater.
Även ICA försöker tvinga sina kunder att överge kontanter eftersom minst 75% av kassorna i “min” ICAbutik är kortkassor i vanliga fall. Nu under Corona är det faktiskt lite bättre eftersom de har färre kassor öppna men ungefär lika många kassor som vanligt som tar kontanter.
Nordea - ja faktiskt nöjd säkert till en dels förvåning :). Inte lidigt av ner-tider än. Som Premium kund får man internet bank, uttagskort och Gold kreditkort för 24 kr/mån. Man har även en personlig bank man/kvinna vilket underlättar ibland när man stöter på patrull mht EU bankfacket (hen har ju kundkönnedom och har kunnat lösa en del knutar). Gillar även deras nya ”investor” tjänst för aktiehandel som är bra och konkurrenskraftig/på par med Avanza.
SEB för lönekonto, kort, bolån och tjänstepension. Bytte från Swedbank pga. rabatt på boränta via arbetsgivare. Inte nöjd med någon av bankerna och funderar på att byta.
Nordea och är missnöjd. Jag önskar att SBAB skulle ha lönekonto och en möjlighet att spara i AP7. Det borde finnas ett statligt alternativ för oss som är trötta på konstiga rabatt regler vid bolån och livsfarliga råd från rådgivare.
Vi har Länsförsäkringar. Bytte från SEB pga att avgifterna blev så mycket lägre hos Länsförsäkringar samt att vi har ett antal sakförsäkringar som blev mycket billigare hos dom än tidigare försäkringsgivare. Dessutom kan man få återbäring på betalda premier men återstår att se hur mycket det blir.
Bolånen har vi dock hos SBAB då ingen kunde matcha deras ränta.
Sparandet ligger hos lysa Avanza och Northmill.
Nöjd med samtliga
Alltid haft Nordea. Aldrig haft några problem. När jag har behövt vara i kontakt med kundtjänst så har dom alltid hjälpt mig enkelt utan att man behöver ringa via telefon. Enkel chatt via appen.
Har själv skaffat Skandia för ett par månader sedan, några saker jag noterat utöver dom du redan listat:
Nackdelar
- Går ej att betala räkningar direkt i Kivra-appen. (Antagligen inte Skandias fel, men är rätt störande om man använt den tjänsten med tidigare bank)
- Haft problem att betala med deras kort online
- App och hemsida legat nere ett par gånger senaste tiden
Fördelar
- Bra/helt ok boränta utan förhandling, dock med några förutsättningar på belåningsgrad och TJP
- Sparrådgivare som rekommenderat global indexfond som barn spar