Bästa banken att vara kund hos?

Hej!

Vilken bank anser ni är den bästa banken att vara kund hos?

Ska helst ha alla smidiga funktioner man kan tänka sig:
*T.ex stöd för autobetalning av e-faktura som jag sett att vissa inte har, visst kan man väl koppla autogiro men e-faktura känns smidigare.
*Bankkort
*Smidig internetbank

Swedbank känns väldigt kinkiga nu för tiden, gör man något annorlunda så blir man misstänkt direkt. Det kanske bara är ett “rykte” jag vet inte.

Är intresserad av de större bankerna:
SEB
Handelsbanken
Swedbank
Länsförsäkringar
m.m

Tack för tips och vad ni anser är ett bra val och varför.
God fortsättning!

1 gillning

Hej!

Välkommen till forumet. Det kan delvis finnas svar på din fråga på den här tråden.

1 gillning

Vi har Handelsbanken och är väldigt nöjda.

Jag hade inte lagt så mycket energi på vad ett fåtal väldigt högljudda personer online säger.

6 gillningar

Min uppfattning är att internetbanken både hos SEB och Nordea är medioker. Vissa funktioner kan man endast göra från webben, inte appen. Men så kanske det är hos de flesta storbanker.

Handelsbanken är medioker+. Den är aningen bättre än de två ovan. Swedbank har jag ingen erfarenhet av.

Svea Bank var helt ok.

1 gillning

Swedbanks internetbank är riktigt bra tycker jag. Både app och web. Tyvärr börjar jag tröttna på banken i övrigt. Opersonligt och dom vill inte att man ska kontakta dem. Lång telefonkö när jag skulle göra en banköverföring över beloppsgränsen till exempel. Ingen mejl om man vill fråga något, bara telefon eller en virtuell assistent som inte fungerar.
Tänkte kanske prova Sjuhärads sparbank istället. De har kontor med livs levande människor verkar det som. Och använder samma internetbank som Swedbank. Så kanske man kan få det bästa av två världar.

1 gillning

Har haft Skandia i många år, har funkat väldigt bra. 20 kr per månad för kortet, resten är gratis

4 gillningar

Jag är nöjd med Handelsbanken som huvudbank. Dock inte med räntan på deras sparkonton, så sparkonton har jag hos nischbanker istället.

1 gillning

Jag är jättenöjd med SEB, har en massa swishar, transaktioner mellan företag och mig privat, insättning av kontanter i automat och tar ofta ut lön en gång om året istället för månadsvis och har aldrig fått några frågor om något vilket många verkar få i dagsläget.

Tycker nästan det är viktigast än allt annat, skulle kännas som en förolämpning att behöva berätta för banken typ varför man satt in 5000 kr i kontakter eller liknande

Hej!
Jag håller med dig. Själv har jag haft problem med att Swedbank frågar mig massa saker. Är man inte tillräckligt fyrkantig så sticker man ut och då blir det tyvärr en massa frågor. Alla tänker på det värsta, ingen verkar tänka på att det finns en vettig anledning. Allt är misstänksamt. Därför ska jag byta ifrån Swedbank.

Var intresserad av länsförsäkringar men det suger att e-fakturor inte går att ställa in på autobetalning.

Handelsbanken eller SEB känns idag närmast hjärtat.

Om du har smidig internetbank som ett krav så är inte SEB ett alternativ. Särskilt inte om du kommer från Swedbank. Jag brukar hjälpa föräldrarna ibland och de har SEB. Jag är på dåligt humör när jag använt deras internetbank. Den är så usel. Både app och web. Du kommer få klåda.

Som kund i fristående sparbank har man Swedbanks infrastruktur men en lokal bank och bankkontakt.

2 gillningar

Här hittade jag intressant information om våra svenska banker.

https://www.dagensps.se/investerardygnet/kris-i-svenska-banker-mycket-farligare-an-i-usa/

Vad är dåligt? Förstår inte riktigt vad folk använder banken till mer än att föra över pengar, ställa in autogiron och kolla upp transaktioner.

Finns såklart massa värdelösa funktioner typ att den ska analysera vad man gör av med pengar på som absolut inte funkar

1 gillning

Värdepappershanteringen är väldigt dålig. Svårt att få en bra översikt om man har flera af/isk. Ibland ”försvinner” fonder och bara aktier visas. Det går inte trycka på fondens namn och komma till någon info om den utan man måste gå in i en annan meny och söka upp fonden.
I betalningar får man automatiskt upp mottagaren när man skriver in bg men på kontoutdraget kan det stå ett annat mottagarnamn. Med mera. Och känns gammal och inte särskilt användarvänlig.

Jag är nöjd med Länsförsäkringar. Just gällande autogiro och e-faktura måste jag erkänna att jag inte förstår vad du menar, men det kanske är för att jag inte använder mig av autogiro utan endast e-faktura.

Man kan ställa in på andra banker att automatiskt betala e-fakturor. Vissa företag har ju endast e-faktura och inte autogiro, då kan det vara skönt att veta att även utvalda e-fakturor betalas automatiskt.
Det saknas hos Länsförsäkringar. Men Swedbank har så att e-fakturor likt autogiro kan betalas automatiskt.

Jag uppfattar Swedbanks telefonbank som extremt ojämn. Ibland får man nåt ungt stolpskott som har noll koll på det mest basala och man undrar om de kommer direkt från gymnasiet. Men ibland får man någon riktigt bra. Senast jag ringde och skulle göra en omstrukturering pratade jag med en bra person som tom ringde upp mig efteråt med ett förslag på en extra åtgärd som förbättrade upplägget ytterligare.

Jag tycker man kan ta en bank som får högt betyg av sina egna kunder. Titta t ex på den årliga rapporten för Svenskt Kvalitetsindex:

1 gillning

Vet någon om Skandia har automatisk betalning av E-faktura som på Swedbank?

Japp, är ny kund där och blev förvånad att e-fakturan kunde betalas automatiskt där!

3 gillningar