Bästa banken att vara kund hos?

har du vardagspaketet eller utan? om man inte har bankortet så finns allt förutom kortet? swish och bank-id?

Jag kör vardagspaket, första året är gratis och sedan 20 kronor per månad. Men om du inte vill ha bankkortet så kan du som jag förstått ha övriga tjänster och inte betala någonting. Isåfall är det bara Allt-i-ett-kontot du vill ha https://secure.skandia.se/cm/konton/oppna-konto/allt-i-ett-konto/

3 gillningar

Det känns som att dessa kvalitetsindex hoppar väldigt mycket från år till år. Är ena banken sämst ena året så kan den lika väl hamna högst upp nästa år. Säger inte så mycket i slutändan då för min del. Märkligt att dem inte har ett diagram med kurva som visar år för år vilka betyg bankerna fått.

Bankerna brukar ha konton och vissa grundtjänster gratis - men inte kort. Rekommenderar därför att köra kreditkort på annat håll, då brukar man även få bonus på köpen. Finns mer info på Google.

Jaså, vilket år hade Sparbankerna lägst SKI-betyg? Var det nyligen, enligt din känsla?

1 gillning

Jag googlade på det här ganska länge, men det verkade endast möjligt med gratis internetbank och girobetalning på Skandia och möjligen något man kan pruta sig till i kassan på en lokal sparbank.

Känner du till någon mer bank än Skandia där det är möjligt att gratis få internetbank, swish, göra girobetalningar – som vuxen utan att också betala för kort?

1 gillning

jag är nöjd med länsförsäkringar för lönekontot, och har dem både privat och företaget, samt försäkringar. enda nackdelen är att de har dålig integration med mitt företags konton mot Fortnox, men det är säkert inget problem för dig. Vad gäller pension och investeringar har jag nästan allt i Avanza, lägre avgifter, bättre sparränta, och bättre portal och mer att välja på vad gäller sparande.

1 gillning

Nu har jag upptäckt två till allvarliga fel på SEB och Länsförsäkringar.

Man kan få igenom e-fakturor som godkända i internetbanken utan att ha tillräckligt med täckning. D.v.s pengar reserveras inte för e-fakturor likt t.ex Swedbank. Man skickar bara en “order” på en betalning sen får man se till att ha pengar på kontot när det är dags att e-fakturan betalas. Värdelöst.

Länsförsäkringar visar ibland inte en eller fler kontohändelser. Väldigt dåligt av en så stor bank. Appen känns inte pålitlig och p.g.a detta litar jag inte på någon banks app helt fullt ut längre.

Att e-fakturor inte kan ställas in på autobetalning likt Swedbank suger också.

Hur ser man att pengarna är reserverade? Jag har aldrig lagt märke till detta och jag har definitivt inte alltid haft täckning på kontot när jag har lagt in en del e-fakturor för betalning. Jag har Swedbank.

Jag har Swedbank också, vad jag vet så reserveras pengar när man signerar en e-faktura. Jag kanske har fel, men det tror jag inte?

Det jag menar är att pengar inte reserveras på SEB, man kan signera och få e-fakturor godkända trots att pengar inte finns. Vilket är väldigt snurrigt, bästa vore att ha som Swedbank, tycker jag iallafall personligen.

Jag har inte det så på Swedbank.

1 gillning

Fast, om man signerar en E-faktura typ 4 veckor innan betalning vilket inte är helt ovanligt, varför skulle man då vilja att de reserverade pengarna? Troligtvis är ju betalningen när nästa lön kommer

6 gillningar

Det är väl en smaksak, men har jag signerat en betalning så vill jag att dem pengarna finns på kontot eller reserveras eller dras direkt. Känns klumpigt att signera massa e-fakturor sen sksa man hålla koll på hur mycket de kommande fakturorna hamnar på och hur mycket utgifterna etc blir. Samt att fakturan verkligen blir betald. Men som sagt, det är en smaksak. Jag föredrar att ha det som på Swedbank, gillade inte alls SEB, såg dock nu att man får en notis om en e-faktura inte går igenom vid ett senare tillfälle vilket är ganska bra ändå. Telefonsupporten på SEB sa inget om det.

Jag ska dubbelkolla om mitt Swedbank verkligen drar pengar vid signering eller inte. Är en familjemedlem som har SEB som jag testat med där jag tyckte det verkade annorlunda jämfört mot Swedbank.

På SEB står det klart och tydligt på kontot hur mycket som ska dras närmaste månaden så inga problem att hålla koll.

Har själv Skandia och SEB, tycker Skandia är bättre på det mesta. Dessutom är Skandia gratis om man skippar deras kort (finns många gratis kreditkort). Skandia har autobetalning av e-faktura, vilket saknas hos SEB. Däremot har SEB så kan man få en notis i mobilen så fort det finns en e-faktura, vilket är rätt användbart.

3 gillningar

Jag och många andra lägger in återkommande betalningar för ett något halvår fram. Hyra/avgift och liknande. Kan vara jobbigt om hela beloppet reserveras med en gång du lagt in det.

1 gillning

Har upplevt samma sak med Swedbank. Man tvingas sitta i 2 timmars telefonkö om man vill höja beloppsgränsen och föra över mer än 100 000 kr till en annan bank.

Har Skandia internetbank och “utgiftskoll” så man får en överblick av inkomster och utgifter efter kategori månad för månad? Vad kostar det ha betalkort hos dem (debit)? Swedbank drar 39 kr/mån för att ha internetbanken och debitkort hos dem.

Om man vill öppna ett Skandia konto utan kortet hur gör man?

Har för mig att det går att välja bort det när man öppnar kontot