Hej!
Vilka funktioner är viktigast för dig hos en bank?
Automatisk betalning av e-fakturor är en deal breaker för mig.
Tacksam om ni fyller på.
Hej!
Vilka funktioner är viktigast för dig hos en bank?
Automatisk betalning av e-fakturor är en deal breaker för mig.
Tacksam om ni fyller på.
Apple pay är den absolut viktigaste funktionen för mig.
På senare tid har jag kikat på priser på Vardagspaketet, där min bank Nordea ligger högt med vad som ingår.
Varför då?
Tycker frågan är konstigt ställd. När det har gällt funktioner som “inte är självklara” har det för mig varit viktigt med smidiga utlandsbetalningar. Jag menar då att kunna göra betalningar själv till andra länder på ett enkelt sätt och att ta emot betalningar från utlandet utan en massa avgifter och strul.
Jag kan bara tala för egen del, men smidigheten med Apple Pay och möjligheten att ha flera olika kort på samma ställe från olika banker utan att behöva släpa med sig alla korten i fysisk form är oerhört praktiskt. Skulle inte välja en bank som inte har Apple Pay. Det ger dessutom skydd mot skimmning av korten på ett fiffigt sätt som är lite väl tekniskt för att förklara här.
Beror på vad jag ska ha banken till. Revolut skaffade jag främst för att kunna skicka pengar till andra som har det, och Avanza skaffade jag för att kunna investera till en rimlig penning, och SEB har jag för att kunna använda BankID.
Vad betalar du till Nordea?
Tycker det viktigaste är kundservice!
Själv uppskattar jag att allt är gratis. Därför har jag valt Skandiabanken. Annars finns det många kort med Apple Pay som är också gratis. Gratis är gott ![]()
. Den dagen när det börjar kosta något kommer jag byta till det billigaste banken direkt på en gång ![]()
. Annars är jag helt oberoende av någon bank då jag är 100% fri från alla möjliga lån
.
Viktigast för mig är:
I den ordningen.
Trodde det skulle vara en fluga när det kom ut, men så började jag använda det för att prova. Och jag tror inte jag plockat fram plånboken på 2 år. Allt känns så mycket smidigare, plus så slipper man komma ihåg att ta med sig plånboken överallt.
Att allting fungerar när man behöver det utan undantag. Att jag kan göra allt jag kan tänkas behöva lätt och smidigt. Därför jag bytt fram och tillbaka mellan olika banker tills jag landade hos Handelsbanken. Där fungerar allt smärtfritt 24/7. Orkar inte ha en bank för en nischad funktion och en annan bank för en annan nischad funktion.
Vilka banker testade du och hur långt tid och vad är det som inte funkade med de sämre banker? Nyfiken bara att jag vet om det börjar krångla med Skandiabanken ? ![]()
De andra storbankerna har passerat revy i mitt liv. Detta då jag jobbade utomlands och behövde en bank som hade kontor både i arbetslandet och i Sverige. Swedbank hade ett bra paket, men de försämrade det och sen var deras tjänster fullständigt undermåliga. Nordea samma sak men gjorde allt för att få mig ge dem mer pengar samtidigt som deras tjänster inte fungerade smärtfritt. (Blev utskälld av min bankkontakt hos Nordea för att jag hade mage att be om instruktioner för att lösa ett lån hos dem. Så fräck kunde jag inte vara enligt denne, vad skulle de de då dra in pengar på mig från?) Autogiro, kort etc hade nedtider och drogs dubbla summor och liknande saker. SEB har jag haft en kort tid och där funkade inte basala saker och sen stängde de av mitt konto. Då orkade jag inte mer och glömde bort deras existens. När jag till sist landade hos Handelsbanken fick jag hjälp och råd av min lokala rådgivare och en motsvarande i arbetslandet. Allting har bara funkat. Ica Banken har jag också försökt använda mig av och de borde inte kallas bank. Överföringar till deras kort funkar bara med autogiro. De påstår de har en swish-funktion men den funkar inte, sätta in pengar på kortet på andra sätt i butiker funkar inte, deras kommunikation är undermålig och ibland per ebrev och ibland per fysiskt brev. Dessutom är deras hemsida ett fulhack som verkar sitta ihop tack varje silvertejp och lim.
Skandia testade du eller har inte alla tjänster ?
Nu skrev du lika lång text som du har fuskat av @JFB ![]()
![]()
![]()
.
Skandia fanns inte i båda länderna, vilket var mitt grundkrav. Om du betalar för deras betalkort betalar du mer för deras tjänster än vad vi gör mot Handelsbanken. Där kostar ett kreditkort 360 per år och då ingår allt annat. Vill man ha ett extra kort bundet till samma konto kostar det 100 per år. Vilket gör att vi betalar 460 per år (38,33 per månad) för alla banktjänster vi behöver i vårt hushåll. Lägg dessutom till bonus på 0,4% på alla köps som görs, slutar det med att vi får betalt för att vara kund där. Det tycker jag är bättre än gratis ![]()
Jag bytte för länge sedan från Nordea till Skandiabanken pga för mycket tekniskt strul. Samma några år senare men till SEB och där har jag varit kund länge. För mig är följande viktigast:
Om det kostar något i månadsavgift för tjänsterna eller inte har ingen större betydelse, att de fungerar bra är betydligt viktigare än att de är “gratis” (pengarna tas ut på ett eller annat sätt oavsett om det kallas gratis eller ej).
Sparande i aktier/fonder etc. gör jag helst på Nordnet eller Avanza. Dock åker man på att hantera tjänstepension via diverse banker men där kan man ju vara kund utan att använda “vanliga banktjänster”. Min huvudbank är idag SEB och den är jag väldigt nöjd med. Men jag använder mig även av följande för bl.a. tjänstepension, bolån eller sparande:
Skandiabanken, Länsförsäkringar, Handelsbanken, SBAB, Ica-banken, Nordnet, Avanza, Landshypotek
Tidigare har jag även varit kund hos Sparbanken, då var det sämsta tänkbara skiten men hade bolån där. Vet inte hur den funkar idag.
Jag har haft Skandiabanken i många år. Fungerar bra digitalt, vilket är viktigt för mig.
Men allt är inte gratis. VISA-kortet kostar 20 kr/mån. Helt ok för min del.
@Jacke77 , har du inget VISA-kort?
Vardagspaketet hos Nordea ligger på 39kr/månad
Nej. Jag har bank norwegian visa och Klarna Visa istället. Har makulerat Skandia Visa smidigt på hemsidan. Klarna är kopplat till Skandia lönekonto.