Hur välja ny bank?

Hej
Jag har idag bolån hos Länsförsäkringar bank. Vid årsskiftet kommer jag behöva förhandla om mitt bolån då rabatten försvinner. Men eftersom jag inte är helt nöjd med LF så tänkte jag börja kika på någon annan bank.

Så till min fundering hur hittar man ny bank på bästa sätt?
Använder man t.ex Compricer som bara verkar göra en uc kontroll och sedan återkommer med förslag från olika banker? Eller väljer man ut några banker själv som verkar intressanta?

Jag tänker att problemet med att kolla runt själv är att man får en massa uc kontroller på sig. Det är inget problem med min kreditvärdighet men jag har hört att det inte är bra med för många förfrågningar.

Hur gjorde ni när ni skulle byta bank?

Jag använde Compricer/Lendo nyligen. De gav mig bästa erbjudandet jmf med att kolla runt själv (men spoiler alert: det kanske alltid är Skandia som gäller vid hög belåningsgrad).

Tror inte du ska lägga för mycket vikt vid UC-kontroller. Det är trots allt inte särskilt konstigt att ha 4 st från olika banker inom en vecka när du letar nytt bolån, tänker jag.

Ska du ha samma bank för bolån som resterande tjänster? Annars hade min beslutsprocess för vanlig bank varit ungefär: “Erbjuder de Apple Pay? Har de snygga kontokort?”

Annars är nog alla banker väldigt lika är min uppfattning. Ett tecken på det är att det ofta nås nån form av konsensus här på forumet när det kommer till nästan allting - eller åtminstone bra argument för olika alternativ - men min upplevelse är att det är en salig blandning av alla banker med kommentarerna “jag har bank X och jag är nöjd”

Hej,

Jag har ocskå LF och delar konton med min fru vilket är smidigt då man kan stå som gemensam ägare och ha samma lönekonto med alla transaktioner. Hade tänkt byta till Skandia för att få bort avgiften men nu verkar man inte kunna ha gemensamma konton där.

1 gillning

Det är säkert så att Skandia är bäst just nu under de förutsättningar du nämner. De erbjudanden som gäller för medlemmar i olika fackförbund är också bra att kolla upp. Vinsten kan vara tillräckligt stor för att motivera medlemskap och då följer också med en del andra förmåner.

Har du låg belåningsgrad är Landshypotek, Stabelo eller Hypoteket sannolikt bäst.

Lönekonto är bra att ha hos Skandia eftersom de är gratis. Jag är själv kund hos Skandia sedan 90-talet. Då hade jag ett konto där som gav 8,25% ränta. Kanske är det dit vi är på väg igen?

Skandia gav mig 3 %, Danske med fackmedlemskap 3,5 %. Däremot har Danske erbjudande även på konto/kort som fackmedlem tror jag.

2 gillningar

Tack för era kommentarer.

Det lutar åt att jag kollar med Skandia då jag även har tjänstepension hos dom.
Tänkte även kolla med Danskebank för deras “fack-rabatt” och Handelsbanken enbart för att jag tycker att jag hör många som verkar nöjda med dom.
3 UC-kontroller på kort tid kanske inte är så farligt?

Just nu finns det tre banker med helhetspaket minus kort som är gratis:

1. Handelsbanken
  2. Skandia
  3. Ålandsbanken

Kombinera det med gratis debitkort och du får en bra lösning på plats för noll pengar.

Handelsbanken införde en avgift för inte så länge sedan. Eller har det skett ytterligare någon ändring där?

Gällande Skandiabankens internetbank så var den länge “state of the art” och fick pris år efter år för bästa internetbank. På grund av bolånevillkor blev jag i olika perioder kund hos SEB och sen ICA-banken. Deras internetbanker var betydligt sämre än Skandias. Numera tror jag att de flesta kommit ikapp hyggligt. Skandiabankens internetbank är fortfarande väldigt bra men inte lika totalt överlägsen som för 15-20 år sedan. Deras kundtjänst är för övrigt också bra. Har varit i kontakt med dem ett antal gånger under årens lopp och det har alltid fungerat smidigt.

Kolla in deras prislista. Där inkluderas deras kort i baserbjudandet. Tar du bort kortet är allting annat listat för 0 kronor.

Folk är livrädda för att få för många UC. Banktjänstemän är inte dumma i huvudet (undantag finns).Belåningsgrad och lönestorlek är 100 gånger viktgare än en UC hit eller dit.

Men visst, många bäckar små. Som överallt annars skapas ränteofferterna via en dator numera. Beroende på hur datorn är programmerad kan offertförslaget vara något påverkat av antalet UC.

1 gillning

Jag har bara bra saker att säga om Handelsbanken. Tyvärr slutade min personliga kontakt på banken och sedan dess har den kontaktytan konverterats till telefon och chat på gott och ont. Mer prisvärd gratis bank som kan hjälpa till med allt vid behov finns inte i mina ögon. Har aldrig blivit ombedd att skicka in information om transaktioner, trots att det snurrats friskts in och ut genom åren. Däremot har jag blivit uppringd ibland då banken snappat upp en betalning de tyckte såg suspekt ut, för att säkerställa att det var jag som initierat den. Allting löst genom ett kort telefonsamtal. :+1:

Det finns ingen anledning till, eller logik i, att ta ut massor av UC. Tidigare fanns det hos många en önskan att maximera sina lån och då kunde det ibland bli aktuellt. I dagens läge är allt helt annorlunda. Bankerna är mer återhållsamma och marknaden mer transparent.

Gör man bolåneansökan för att ta reda på vad man får för ränta tas det ju ut UC. Inte i typ onlinekalkyler hos Skandia etc men hos SEB till exempel.

1 gillning

Om man inte har extremt bra ekonomi är det inte sannolikt att det kommer att gå att “förhandla” på något meningsfullt sätt. Under perioder när bankerna har haft en väldigt expansiv strategi har det ibland sett annorlunda ut. Man har mer aktivt slagits om kunderna och bjudit över varandra för att ta marknadsandelar.

Nej men om man ska flytta sitt bolån måste man ju ta reda på vad andra banker erbjuder?

Visst, men då räcker det normalt med att kolla i de räknesnurror som finns. Möjligheten att få något väsentligt annorlunda är i praktiken förbehållen personer med extremt bra ekonomi.

1 gillning

Då förstår jag :slight_smile:

Jag kommer troligtvis också att byta till Skandia. Det som lockar mig mest är deras billiga vardagspaket där betalkort, lönekonto, sparkonto, Swish, internetbank och Apple Pay ingår. 20 kr/mån och de bjuder dessutom på första året. Sedan ligger deras sparkonto på 2% just nu – för visst är det samma som ingår i vardagspaketet?

Jag har inget bolån så behöver egentligen bara en bra bank för vardagsekonomin som att få in lönen och skatteåterbäringen, betala räkningarna och ha automatiska överföringar till andra sparformer som t.ex. ISK.

Du behöver inget vardagspaket. Alla de där sakerna utom betalkortet får du gratis. Skandiabanken är annars väldigt bra och kan rekommenderas. Det finns andra än Skandia som erbjuder bättre villkor när det gäller kort.

1 gillning

Tack för tipset men jag är bara ute efter ett debetkort. Alltså inte alls intresserad av något kreditkort, något som jag inte använt på kanske tio år.