Det börjar att dra ihop sig till att skriva om lånen , och eventuellt byta bank. Tänkte göra ett spreadsheet i Excel där man får en bra översikt över de olika bankerna. Tänkte även jämföra pris på saker som internetbank mm.
Vilka banker skall jag ta med?
Vilka parametrar skall man ta med, förutom då förstås räntan?
Sedan undrar jag hur man skall räkna för att se hur mycket pengar mer det blir med en högre ränta?
Antagligen kommer räntan vara lätt det dyraste hos banken, jag förstod inte att du tvunget skulle använda samma bank för hela lösningen som för bolånet
Jo, det var en bra start.
Om jag fattat det rätt, så tar alla storbankerna ut en avgift för sina tjänster?
Det är ju förmågan att ha ett kort, swisha samt betala räkningar som man vill som kund.
Nej sant, man kan ju ha kvar bolånet men ha sitt lönekonto och kort på en annan bank?
Finns det öht någon bank där internetpaketet och kort inte kostar något?
Vilken bank har du och vad betalar du för deras paketlösning?
Om du vill maximera fördelarna och slippa allt krångel så väljer du att skippa alla storbanker och köper varje tjänst från den leverantör som erbjuder bäst villkor för resp. tjänst. Det innebär i klartext följande:
Bolån - Välj mellan Stabelo, Hypoteket och Landshypotek. De har olika villkor men erbjuder liknande räntenivå. Lönekonto - Skandia som är både gratis och bra Kort - Här finns det fler parametrar att titta på. Preem är bra för att det är gratis och ger cashback på alla inköp. Du behöver alltså inte ha någon bil för att ha Preem-kortet. Revolut är bra för att de erbjuder bra villkor gällande valutaväxling. Andra kort är bra för att de erbjuder fördelar under resor. Vissa kort har avgifter som innebär att du behöver “använda fördelarna” ganska mycket för att det ska vara värt det. Du behöver göra en ordentlig analys för att välja rätt kort. Ofta är det en bra idé att ha minst två olika kort, ett för användning i Sverige (0,5-1% cashback) och ett för användning på resor och på internet (inget valutapåslag, gratis uttag i bankomat utomlands, bra reseförsäkring). Att kunna lyxa till det i lounger på flygplatser är en förmån som vissa kort har och har man rätt levnadsmönster så är det förstås bra.
Gällande bolån ovan så är detta alltså de aktörer som erbjuder generellt bäst villkor och är de bästa på marknaden. Dock kräver det i sin tur att du har måttlig belåningsgrad och inte har några “konstigheter”, typ att mamma går i borgen för att köpa lägenheten. Om du har hög belåningsgrad och/eller konstigheter så är du hänvisad till den stora mängden sämre aktörer där storbankerna ingår. Sedan kan storbankerna ofta erbjuda hyggliga villkor också men då förutsätter det normalt att du är en väldigt attraktiv kund.
Vad gäller bostadslån hittar jag riktigt bra rörliga räntor både hos SBAB, Skandia och Ikanobank. Finns gott om alternativ utanför de fyra storbankerna.
Jo visserligen. Men det gäller ju ett helhetsperspektiv i form av kostnader för andra tjänster. Som jag ser det så är det 3 områden man behöver fokusera på:
Ränta, rörlig.
Ränta, bunden.
Internetlösningen.
Har SEB i dagsläget på allt, men funderar på att byta om det visar sig vara billigare hos någon annan bank. Funderar lite på antingen Nordea eller Handelsbanken, alternativt Swedbank.
Någon som har dessa och som kan komma med feedback gällande priser och allmän upplevelse?
Om jag hade frågat dig vad mjölken kostar i alla svenska butiker och sedan sagt att Coop har sänkt priset med 30 öre per liter, hur viktigt hade det varit att fokusera på Coop i det läget?