Byta bank värt det? Bolån

Vi ska teckna bolån, har senaste veckorna ställt Länsförsäkringar, Sparbanken Skåne, Handelsbanken mot Danske Bank för att få ner deras räntor.

Lån: ca 4.1 miljoner
84% belåningsgrad
Bindningstid 3 år då vi vill veta våran kostnad.

Handelsbanken 1.21% (min bank)
Sparbanken Skåne 1.21% (sambons)
Danske Bank via fack 1.17%

Handelsbanken erbjuder livskydd för 1.9milj gratis. Detta tecknas separat med DB och SS mot kostnad.

Räknar jag totalkostnaden för 3år för varje bank inkl kostnad för livskydd så blir Danske Bank ca 3.000kr dyrare än Handelsbanken.

Utan livskydd så är Danske Bank ~5.000kr billigare än Handelsbanken totalt på 3 år.

Varför väljer jag inte bara DB?
1: orolig för att byte av bank ska krångla och vara mkt administration
2: orolig för att appen/internetbanken ska va sämre än vi har idag.
(recensioner tyder på punkt 1-2)
3: om vi väljer HB eller SS så behöver endast en av oss byta bank.
4: Danske har inget lokalt kontor i vår stad, båda övriga har.

Har lagt ner på tok för mkt tankeverksamhet på detta fram och tillbaka och behöver lite råd.

Missar jag att titta på något viktigt?
Är DB en bra bank? App och internet?
Något man bör fråga bankerna om i övrigt?

Tacksam för all hjälp/tips/råd/erfarenheter.

Har du provat att begära ut Amorteingsunderlag från SHB? Tror du kan får ner räntan under Danskes

Går det inte att bara flytta bolån utan att flytta resten av pengarna? Eller du får inte lika bra ränta då?

Tyvärr är detta första bolånet, dvs vi köper hus nu i mars. Min bankkontakt gick från 1.27% till 1.25% och matchade sen Sparbanken Skånes med 1.21% men sa det var det absolut lägsta hon kunde gå.

För Danskes ränta behöver vi båda bli kunder och flytta lönekontot.

Aha ok. Min mor är med i SACO/TCO och tipsade om deras ränta. Får fråga om hon och pappa är redo att flytta hela paketet :grimacing: dom sparar 3000:- om året men det finns ingen lokal bank här i vår by. Dock finns det ett kontor 5 mil bort. Får ta ett snack med henne

1 gillning

Ok, du skulle kunna prova att bara köra 3-månaders nått halvår och sen prova med amorteringsunderlag och konkurrensutsätta dom. Ingves har ju ändå lovat låga räntor till 2024

1 gillning

Hej.

Ränta på 1,21% är bra. Jag tycker du bara ska slå till så kan du gå vidare och inte tänka mer på detta. Visst, ni får betala 137kr mer per månad, men vad är det i det stora hela? En utelunch i månaden? Ta dealen du fått och glädjs över den gratis livförsäkringen och nya huset istället.

Mvh Björn

1 gillning

Det man också kan jämföra är kostnader för internetbank, kort osv.
Vad erbjöd LF om man får vara nyfiken?

1 gillning

Har man lånat mer än 4 miljoner, så är låneskydd guld värt, om det värsta inträffa. Jag hade inte tvekat en sekund på SHB.

Sedan tror jag inte att man skall lägga allt för stor vikt vid hur internetbanken är utformad. En vän visade mig hur SHBs variant fungerade. Så märkvärdig var den väl ändå inte…

1 gillning

LF erbjöd 1.27% på 3 år med 1.39% på topplånet (rörlig). Ingen av de övriga bankerna la på ett topplån.

Tar du en livförsäkring betalar du med skattade pengar. Har låneskydd som är inbakat i räntan innebär det att du får 30 procents skatteffekt.

1 gillning