Många trådar i ämnet men väljer ändå att skapa ny tråd istället för att kidnappa en befintlig.
Ska påbörja förhandlingar med Nordea då bolånen löper ut om ca 1 månad och de har på förhand erbjudit en rörlig ränta på 4,44%. En snabb googling visar att hypoteket ger 3,97% följt av skandia och danske på 4,15%. Förutsättningarna är i grunden en god ekonomi med en belångsgrad på ca 30% och lån på strax under 3 miljoner. Förväntar mig att förhoppningsvis kunna landa i intervallet 4,15-4,22% utan att behöva byta bank. Verkar det rimligt? Ni som nyligen förhandlat, vad har ni landat på?
Ni som också har Nordea, hjälper det att begära ut ett amorteringsunderlag för att pressa ner räntan?
Andra tips för att lyckas i förhandlingen?
Du borde landa under SBAB.
Genomsnittsräntan i april var 4,17% oss Nordea.
Om du har tid att vänta till nästa vecka kan de även se räntan för maj (5 arbetsdagar efter månadsskifte).
Personligen skulle jag inte acceptera ett förhandlingsresultat högre än genomsnittsräntan…
Får du fel ränta så byt bank. Du har väl ingen som helst anledning att vara kund i en bank som inte ger dig en konkurrenskraftig ränta.
Men visst jag hört en del dumheter. "Vi har varit kunder i SEB i tre generationer " .
Nu ville du ju inte byta bank men nämner det i alla fall eftersom det kanske kan ge dig perspektiv. Vi flyttar bolån och konton till Länsförsäkringar. Efter att också erbjudit flytta in ett gäng ISKer med långsiktiga målsparanden och pensionsparande fick vi 2 räntefria månader och 1,4% i ränterabatt på listpriset.
Vill du inte flytta från Nordea kan man ju alltid flytta ut bolånen till aktörer som inte kräver att man är helkund typ Ikano, Landshypotek, Hypoteket, Avanza/Stabelo. Att ta ut ett amorteringsunderlag ger effekt har jag erfarenhet från själv och läst om andra som gjort här på forumet. Det kan ju flytta förhandlingsjämvikten en del när man genom detta flaggar för att man är beredd att byta bank. Får man ingen reaktion på detta, dvs inte ett tillräckligt bra bud, så är det bara flytta. Banken du i så fall flyttar till hjälper till med det mesta, förutom att lägga upp e-fakturor, styra om lönen, ev något mer.
Lycka till!
Jag tycker att det verkar högt. Vi har också Nordea, och har en ränterabatt som går ut om ungefär en månad. Jag har aldrig haft bolån förut och ringde banken häromdagen pga ville veta vad min nya ränterabatt skulle bli. De sa att jag förmodligen skulle få min rabatt förlängd (blir en ränta på 4.1 ungefär. Vi har ca 3,6m i lån och 85% belåningsgrad.
För mig hjälpte det inte att begära ut amorteringaunderlag från Nordea. Jag bytte bank.
Skandia har en rätt unik modell som räknar ut ränterabatten åt dig, det går överhuvudtaget inte att förhandla räntan på deras bolån.
Just nu är räntan (med maximal rabatt) 4,04 %, prutat och klart.
Kanske inte så dumt att kolla upp?
Har fått ca 1.1 procent rabbatt på LF men det hjälper knappast då de har typ de högsta listräntorna som finns…
Hmm intressant, blev du komtaktad eller rann allt bara ut i sanden? Vilken bank flyttade du till och hur nöjd är du?
Såg att de hade väldigt låga räntor men är skandia bra som bank i övrigt? Mycket av det jag läst om dem är ju inte positivt samt att de för ett tag sedan lurade på mig en försäkring jag inte önskade…
Men visst, kan jag nu tjäna in det belopp flerfaldigt på ett bolån är det kanske värt att svälja sin stolthet…!
Intressant, jag har inbillat mig att man är bättre bolånekund hos banken med en lägre belåningsgrad och då kunde få en högre rabatt men det är kanske snarare bara storleken på lånet banken tar hänsyn till? Alltså att stort lån ger mer klirr i deras kassa?
Jag tänkte också att lägre belåningsgrad borde ge bättre ränta, jag vet inte om vi bara haft lite tur, (eller om Nordea ringer upp snart och säger att vi får en annnan ränta trots allt…) men enligt personen jag pratade med på Nordea så låter de i regel rabatten ligga kvar om inte deras marginal blir för låg.
Småbelopp typ några 100 000 är ointressant för alla banker. Kommer du upp i några miljoner är det givetvis lättare att få rabatt om du ligger under säg 75 procent än om du ligger på 85 procents belåningsgrad.
Personligen har jag haft väldigt bra erfarenheter av Skandia, och gudarna ska veta att jag har haft mycket kontakt med deras kundtjänst.
Vetskapen om att jag alltid har i princip marknadens lägsta ränta utan att behöva förhandla (eller kontrollera om min ränterabatt ändrats i bakgrunden) är rätt nice.
(Den stora anledningen till att jag bytte till dem från början är att det går att ha lönekonto utan kort där gratis. Jag gick från att betala typ 500 kr/år för två kort hos Handelsbanken, till att spara några tusenlappar per år genom att betala allt med ett bonusgivande kreditkort kopplat till ett gratis bankkonto hos Skandia.)
Jag tycker Nordea är lite jobbiga att förhandla med eftersom de alltid trycker på att de är en bank som vill se till helheten och inte bara bolån. Så om de nu inte får sälja på dig sina dyra fonder och äga ditt pensionssparande så får du ofta nöja dig med en medioker rabatt.
Jag skulle gärna byta från Nordea, men när jag jämför lite räntor så känns det som att vi ligger helt ok till ändå, och innan jag hittar en kanondeal någon annanstans så ligger vi kvar.
Vi har lite över 3 miljoner i lån, 70% belåningsgrad och 4.09% ränta (inklusive grönt bolån)
Skulle gärna få ner räntan lite mer, men har inte ett alternativ än.
Känner igen mycket av det du skriver, första argumentet till att ge lägre ränta var att de ville sälja fonder och var frågande till varför jag flyttade stora delar av sparandet till avanza för ett tag sedan. Vilket iofs var enkelt att argumentera för…! Hur lång tid har du bundit på eller är det rörligt?
Det är mycket en avvägning av vad som är en rätt eller fel ränta. Är egentligen inte intreseerad av att byta bank så fort någon annan kan ge ett litet bättre erbjudande. Utan söker snarare en hållbar lösning över tid, lite som med en bred indexfond, behöver inte vara bäst vid varje enskilt tillfälle men ändå bra på lång sikt. Även om ett bankbyte är relativt enkelt så involverar det trots allt hela familjen.
Rätt inställning. Man orkar inte med att byta bank en gång i kvartalet…
Välj billigaste skulle jag säga. Be om amorteringsunderlag från befintlig bank. Det brukar få fart på dom.