Hur pressar man ner bolåneräntan?

Snart dags för att förhandla bolåneräntan. Jag har ett förmånligt avtal med min bank, som bl.a. innehåller ett försäkringsmoment om någon av oss avlider. Räntan är på 1,5%.

Inser att jag inte kan komma så mycket längre ned. Hade sist ett något bättre erbjudande från Danske, men de krävde då att vi flyttade i stort sett allt engagemang dit samt att någon av oss även satte in 100 000 kr på sparkonto/isk. Vi tyckte inte det var värt besväret.

Nu till mina frågor.

1. Kan jag få ner räntan ytterligare om jag tex flyttar tjänstepensionen från min arbetsgivare till nuvarande bank?

2. Vilka banker finns det som inte skulle kräva att flytta allt engagemang för att få ner räntan?

Vi är båda högavlönade med tillsvidaretjänst i botten.

Vad har ni för belåningsgrad? Hypoteket.com har 1,34% om ni belånat max 65%.

Har du kollat SBAB? Men svårt att svara när du inte berättar belåningsgrad.

Visst kan du tjäna en hundring om du går till nån nischbank (Avanza, Hypoteket, etc), men då har du inga lokala bankkontor som kan hjälpa med överbryggningslån etc etc.

Jag gissar att du har HSB, och det är väl enda banken där låneskydd om nån avlider ingår gratis. Räkna med det om du ska flytta bank.

Det är som vilken förhandling som helst. Jag skulle kolla runt med diverse banker för att se vad dom kan erbjuda och sedan ställa det emot erbjudandet du får från din bank. Jag vet inte hur mycket du har lånat men det påverkar ju givetvis förhandlingsläget också. Om du har renoverat mycket de senaste kan det vara värt att värdera upp huset så att banken får mer säkerhet i lånet och på så sett kan du argumentera ner räntan också. Sen angående försäkringen som du har hos din nuvarande bank, det är en fin förmån, men kolla så att du inte har liknande ersättning genom andra försäkringar (privat eller genom jobb).

Du kan säkerligen få ner räntan om du flyttar din tjänstepension, men har du kollat så att du ens kan flytta den och om du kan det så finns det säkerligen förmånligare alternativ än någon fysisk bank. Det gäller att räkna på alla avgifter som finns där också.

//Drojn

Inget låneskydd är gratis. Fråga banken vad räntan blir om ni väljer bort bolåneskyddet (givetvis under förutsättning att ni klarar er bättre utan låneskydd, till exempel om ni lever som sambor och har barn eller om ni är gifta och har särkullbarn).

Jag kan flytta tjänstepensionen då jag har ett sådant kollektivavtal. Har allt engagemang hos shb. Min fundering är om jag ska flytta inbetalningarna typ nu (brukar väl ta ett par månader), för att sedan använda det som argument att få ner bolåneräntan när vi så småningom ska förhandla räntan.

Är det en smart strategi? När det gäller fondutbud tycker jag överlag den är riktigt dålig på alla tillgängliga institut, så mig kvittar det. Har tänkt mig någon billig indexfond oavsett var jag har mitt engagemang. Är ändå väldigt lite pengar det rör sig om på tjänstepensionen, men det är bolåneräntan som är viktig.

Vet inte vad huset är värt idag, men har betalat ca 30% av lånet redan nu.

Vad säger ni om mina tankar?

Belåningsgraden är ditt främsta kort i förhandlingen. Om du köpte huset för mindre än fem år sedan så är det ditt inköpspris som räknas som värde. Vart femte år är det tillåtet att göra en ny värdering med hjälp av en mäklare.

Men om jag räknar högt så hade du 85% belåning när du köpte huset. Du har betalat av 30% av det och har då en belåningsgrad på 59,5% räknat på husets inköpspris.

Gå in på SBABs hemsida och mata in dessa siffror så får du ett förslag. Sedan går du till Hypoteket.com och till Stabelo och kollar vad du får för ränta hos dem.

Till sist går du till din bank och ber dem matcha. Nu har du hårda siffror och du kan gå därifrån om du vill. Du vet ju vilken ränta du kan få någon annanstans.

Min bank hade inga som helst problem att matcha SBABs ränta.

Oj, där tänker vi ganska olika. Tjänstepensionen är ingen liten del utan något som kommer utgöra 40% av din framtida pension och kanske mer. Man bör nog inte bara vara fixerad och göra allt för att sänka räntan på bolån utan räkna allt i sin helhet istället. Inbetalningar kan du styra om omgående men att flytta kapitalet tar någon månad. Det kan dessutom vara en flyttavgift som tillkommer. Hur mycket lån har du? Argumentera till varför banken ska ge dig bra ränta, det kommer man ganska långt på…

Och som jag sa, gör en värdering av huset. Allt handlar om att banken ska va trygg med den dom lånar ut till. Ju mer trygghet du kan ge desto bättre deal får du. Och om du betalar ner någon procent till så kan du sedan ha lånet hos vissa nischbanker där du får ännu lägre ränta.

Stabelo. Låg ränta och inget tjafs om övriga engagemang.

Tack för värdefull input. Jag kommer ner ungefär till 1,35% ränta som lägst om jag matar in mina siffror på ovannämnda aktörer. Då ingår inte låneskydd i priset, vilket det gör med shb där jag har 1,5% ränta. I praktiken blir det i det läget ett nollsummespel, hade behövt komma ner till 1,2% för att det skulle löna sig.

Bryr sig inte banken alls om man lägger in framtida inbetalningar på tjänstepensionen hos dem?

Okej, ja, då får du fråga dem. Kollade snabbt hos Länsförsäkringar och hos dem skulle ett bolåneskydd (arbetslöshetsskydd och livförsäkring) kosta 375 kr i månaden. Beroende på ditt låns storlek skulle du då behöva en ränta på omkring 1,3 för att du ska tycka det är värt det. Om den försäkringen är värd pengarna för dig så verkar Handelsbankens ränta rimlig.

Det är klart att de kanske bryr sig, du får fråga dem. Banker brukar gilla att ta över pensioner.

Bankerna är duktiga på att räkna på vad man tjänar på varje enskild kund. Är du ung och det inte har hunnit bli så mycket pengar i din tjänstepension, kanske det inte ger mer än någon hundradels procent eller två i prutmån.

Men visst, på sikt ger varje 100-lapp du sparar stora belopp på några års sikt!