Flytta sparandet för att få ner bolåneräntan?

Jag har ett bolån på ca 3,8 miljoner hos Handelsbanken och har idag en rörlig ränta på 4,88% som efter många försök är omöjlig att få ner. De har tidigare nämnt att jag har ett låneskydd som jag inte betalar för, men som minskar min rabatt. De kan dock omöjligt säga hur mycket det påverkar rabatten och verkar absolut inte vilja att jag ska ta bort den.

Jag har allt mitt och mitt bolags sparande på Lysa (ca 10 miljoner). Handelsbanken sa att om jag flyttar allt sparande till dem kan jag få ner bolåneräntan till 4,4%, vilket innebär en sänkning på ca 18000kr per år. De menar att jag kan köpa externa fonder hos dem och får då även tillgång till deras private banking.

Generellt känner jag att det blir bökigt att flytta allt från Lysa och sätta mig in i deras avgifter, men samtidigt blir det en stor skillnad i bolåneräntan. Och vad private banking skulle tillföra vet jag inte?

Vad har ni för tankar?

2 gillningar

Min spontana tanke direkt är att betala av hela bolånet…

4 gillningar

Jämför vilken ränta du hade fått hos SBAB och skandiabanken direkt på hemsidan. Handelsbanken bör ju minst matcha deras räntor utan något annat engagemang.
Vilken belåningsgrad har du på huset?

Klart de vill åt dina sparade medel. Men jag hade också varit skeptisk till att flytta allt dit.

Det finns ju en del bokåneaktörer som inte har krav på eller alls erbjuder typ lönekonto, bankkort, etc. Tänker på Avanza/Stabelo, Landshypotek, m.fl… De ger ofta en ränta utifrån belåningsgrad. Kanske kan det ge dig en bättre ränta än Handelsbanken. Lite defensivt förslag kanske men ett sånt upplägg skulle innebära att du kanske inte måste/behöver flytta allt från Handelsbanken.

Betala av hela lånet? Nja, varför det? Pengarna kan vara hävstång i sparandet eller företaget. Allt tyder på att räntorna kommer sjunka framöver. Oavsett ger börsen 7% i snittavkastning, dvs finns pengar att tjäna på mellanskillnaden. Svårt att veta din totala risk men förhållandet bolån/tillgångar i Lysa ser ju betryggande ut.

Låneskyddet är om jag fattat det rätt en sorts livförsäkring som enkom kan användas för att lösa hela eller delar av lånet vid dödsfall. Vet inte om priset för låneskyddet är förmånligt, annars anser jag personligen att en “vanlig” livförsäkring är att föredra. Vid ett dödsfall kan livförsäkringsbeloppet användas till något som är mer angeläget än bolånet. Utbetalningen blir inte öronmärkt till bolånet, vilket jag uppskattar.

Det var mlna tankar. Lycka till!

1 gillning

Efter vad jag förstår, så handlar private banking här om privat rådgivning. Låter inte på dig som att du behöver det.

5 gillningar

Jag tänker har du kollat med nischbankerna (sbab, skandia mfl). Eller kollat med fler storbanker? 4.88% känns högt om inte belåningsgraden är väldigt hög. Skandia erbjuder -0.1% till om man kan flytta någon av sina tjänstepensioner dit, ytterligare 0.1% om man har energiklass a/b (grönt bolån).

Private banking har jag ingen erfarenhet av. Kanske inte så dåligt erbjudande men kolla runt och jämför med fler. Avanza har ju superbolånet.

1 gillning

Kolla med swedbank, vi fick 1,4% i rabatt nov -22 så den rörliga ligger på 4,54. Vi har inget sparande där.
Var däremot tvungen att beställa ut ett amorteringsunderlag innan dom fattade att vi menade allvar att byta bank. Bolån 1,7 mille och värde 2,4.
Mvh
Richard

1 gillning

Jag har också Handelsbanken sedan 20+ år. Mitt privata sparande har jag på avanza. Har även ett hyffsat kapital om närmare 15m placerat genom mitt egna holdingbolag. Jag gör så att jag har ca 8m på Handelsbanken i en portfölj och framförallt räntekonton (4%). Det övriga har jag på lysa och avanza auto. Nu har jag fortfarande löjligt låga bundna räntor tom feb nästa år. Men jag har i diskussioner förstått att jag kommer få mkt låga bolåneräntor, i annat fall flyttar jag mitt kapital och kör avanza superlån eller liknande. Jag tror det räcker med kanske 4m för att få en mkt bra förhandlingsposition. De har försökt sälja på mig private banking och sånt också men det är bara att neka. Har gratis platinum, låneförsäkringar etc på hb utan att betala för pb.

1 gillning

Jag tror inte att någon medlem här har nytta av private banking. Det verkar för mig vara något för den som vill ha aktiv förvaltning, betala för det och själv vara passiv. Max Mathiesen presenterade sitt koncept för mig och det var helt ointressant.
Helkund/guldkund/förmånskund som ger lägre eller inga avgifter är en annan sak.

5 gillningar

4,34 fick jag nu på Handelsbanken, på ett-åringen. Har mitt sparande på lysa och Avanza, och Handelsbanken ser ju att det försvinner pengar dit varje månad. Sparar 550 kr hos Handelsbanken varje månad, och har en gammal IPS där men i övrigt inget. Jag kontaktade en annan bank, begärde ut amorteringsunderlag, och Handelsbanken kontaktade mig direkt för att göra ännu bättre deal än andra banken.

Så det gäller nog att vara tydlig med att man är på väg därifrån.

4 gillningar

Värdet av låneskyddet varierar. Risken att dö är högre ju äldre du blir. Om jag minns rätt kan kalkylen för banken vara i snitt runt 0,25-0,30 procent.

Fördelen med låneskyddet är att kostnaden är inbakat i räntan och därmed blir det 30 procent avdragsgillt. Tar du en separat försäkring och dessutom är gammal blir det betydligt dyrare. Låneskydd är därmed inte alls så pjåkigt.

SHB får väl ge dig ett förslag på sina bra indexfonder. Private Banking är däremot inget att stå efter.

4 gillningar

Vi har 65% belåningsgrad. En annan storbank kunder erbjuda 4,69% med precis samma upplägg som nu. Handelsbanken var fortfarande inte intresserade av att sänka sin ränta/höja vår rabatt så jag kanske bör byta bank helt och hållet.

Det är precis så låneskyddet fungerar. Vi har ju kapital på annat håll och även livförsäkringar så vi har inget behov av den här. Det var rätt skumt att de sa att det påverkade rabatten men omöjligen kunde säga hur mycket…

Då är det bara att be om amorteringsunderlaget!

Jag har inget behov av låneförsäkringen då vi har andra försäkringar och kapital. Vi fick den ”gratis” när vi lade upp lånet, men det är klart att ingen försäkring är gratis och här verkar det påverka rabatten. Men det är så märkligt att de omöjligen kan säga hur mycket, bara att den påverkar rabatten.

Är den avsragagill i deklarationen? Då behövee man veta vad den kostar?

0,25-0,30 procent av lånet per år?

Jag gjorde det. Ingen skillnad, tyvärr.

Jag övervägde det, men kom fram till att pengarna är bättre att ha på börsen.

1 gillning

Får man fråga din sparhorisont? Är den 15+ år håller jag med om att det är bättre att ha det på börsen.

Undrar också vad din belåningsgrad är, är den runt 50% så tycker jag du ska ha det på börsen ifall sparhorisonten är minst 15+ år.

Finns ju risk för kriser, då räntorna går upp till 15% och börsen faller 50-60% över 4-5 år, hur skulle det påverka din privatekonomi ifall du också blev arbetslös parallellt med en ekonomisk kris som t.ex. den runt 2000-talet?

1 gillning

Om låneskyddet gissningsvis kostar banken 0,3 procent per år (för äldre kunder mycket mer och för yngre personer mindre) så är det klart att banken har 0,3 procent mindre marginal att ge rabatt till kund.

Kostnaden är inbakad i räntan, så du har därmed indirekt din skatteeffekt på 30 procent. Du varken kan eller skall göra några extra avdrag i deklarationen för låneskyddet.

Låneskyddet kan ses som någon form av grupplivförsäkring. Att banken därför inte kan ge någon exakt bedömning för vad den teoretiska kostnaden är för varje enskild kund har jag full förståelse för.

2 gillningar

Jag bad dem inte om någon exakt bedömning utan enbart en fingervisning eftersom de själva sa att det påverkar rabatten. När jag bad att de skulle ta bort den fick jag gång på gång svaret ”men det är dumt att ta bort den eftersom den är gratis för dig”. De verkade absolut inte vilja att jag skulle ta bort den. Men handlar det om ca 0,3 påverkan av rabatten kan jag ju förstå att de inte vill att jag ska ta bort den. Vår rabatt idag är 1,06, vilket jag har förstått är lågt.