Jag har relativt länge funderat över att byta bank men har tvekat då jag vill kunna göra det på ett relativt enkelt sätt. Jag tänker något i likhet med när man tar in offerter för en renovering. Jag skapar ett underlag med all info och skicka samma till alla potentiella hantverkare.
Kan man göra något liknande med banker eller krävs det fysiska möten, underskrivna blanketter som skall skickas fram och tillbaka som gör processen trög? Om inte så undrar jag då vad mitt underlag skall innehålla? Lön, likvida tillgångar, värdering av hus, antal personer i hushållet mm.
Kan nämna att jag och min fru idag är ca 50 år och vi har Länsförsäkringar som vardagsbank men sedan har jag även Avanza, Nordnet, Skandia, SAVR, Lysa, Opti mfl. Borde man erbjuda att konsolidera detta för att få ett bättre erbjudande? Vi har även försäkringar via Länsförsäkringar som i sig ger viss rabatt.
Min största oro är att lägga ner ett stort jobb och så är man halvvägs in i bytet av bank och så visar det sig att en del rabatter och förmåner som man har idag faktiskt inte blir så bra med en annan bank. Kan tillägga att vi är på Nivå 4 av rikedomstrappan.
Skall kanske tillägga att vi inte gör detta för att konkurrensutsätta Länsförsäkringar utan för att jag verkligen vill prova en annan bank så idén är inte att pressa min nuvarande bank med ett eventuellt erbjudande.
Du missförstod nog mig. Vad jag menar är att om exempelvis SEB kommer med ett erbjudande som ser bättre ut så är inte planen att ta det till Länsförsäkringar och få dom att matcha det. Då byter jag helt enkelt till SEB. Jag tycker dessutom inte att Länsförsäkringars internetbank är så vidare bra. Känns inte modern så jag är intresserad av att veta om jag ev går miste om en bättre upplevelse någon annanstans. Ett alternativ till detta kan dessutom vara att öka engagemanget i någon av mina banker som jag redan har. Ex Skandia eller Nordea.
Förstår inte riktigt syftet? Är målet att sänka kostnaderna för bolån? Få rabatt på kringtjänster som courtage och försäkringar? Ha en personlig bankman som känner er? Få legal rådgivning?
Jag tror inte bankerna är vana vid att privatpersoner “upphandlar” bank på det sätt du beskriver och ni kommer därför inte få något särskilt bemötande. Givet er ekonomi så är det du kan göra att ta personlig kontakt och be om ett möte för att få dem att presentera sitt koncept för den kundkategori ni är. Sannolikt lär det vara en kategori som de vill bjuda på champagne, snittar och föredrag om att köpa hus i Spanien, mot att de plockar någon procent per år av ert kapital i Private Banking-avgift. D.v.s. en dålig deal för er.
Kolla upp Nordnets och Avanzas Private Banking-erbjudande och se om det är bättre än er nuvarande okonsoliderade ekonomi. Annars bör ni fundera på att konsolidera allt till 1-2 banker ändå av smidighetskäl (billiga globala indexfonder och/eller billig fondrobot).
Se till att förhandla om bolåneränta (om ni har bolån), ha kreditkort med cashback och vettig försäkring (om ni har hög spend, t.ex. SEB Invited eller något av American Express olika kort) och framförallt att ni sparar med låg avgift.
Jag såg nog på det lite annorlunda. Jag tänkte mer att om jag ger banken mitt nuvarande finansiella läge samt mina tankar om hur jag vill leva livet framöver så kan dom presentera ett erbjudande som de tycker passar mig och min familj. Givetvis kan jag poängtera vad jag tycker är viktigt men så pass unik tror jag inte jag är utan de har träffat flertalet av sådan som mig och min familj och vet ungefär vad som krävs för att värva oss som kund.
När det kommer till private banking så har jag nog alltid tänkt att detta är något för nivå 5 och 6 och att det kostar lite mer än det smakar. Har haft en personlig bankman/kvinna på Länsförsäkringar men omsättning av dessa har varit hög så jag vet inte om det känts vidare personligt.
Om ni går till en bilhandlare och frågar vilken bil som passar er bäst kommer de försöka sälja på er den bil de har med högst marginal och så mycket tilläggstjänster de kan men ändå få sälja en bil till er. Så kommer även banken göra.
Bättre är att gå till bilhandlaren och vara påläst och veta ungefär vad ni vill betala och vilka funktioner du efterfrågar.
Det är säljare du kommer att få träffa på banken. De kommer att ha incitament att sälja kringtjänster, fonder med höga avgifter o.s.v. även om det inte är bra för dig som kund. Men vill du prata med någon på respektive bank så boka möte. Kanske hade jag börjat med Handelsbanken eftersom de har starkast lokal förankring och därför kan jämföras med Nordnet och Avanza i andra delen av spektrat.
Jo, men jag är ju automatiskt påläst genom att jag vet vilken ränta och rabatt jag har på vårt bolån. Om då den andra banken erbjuder mig 1% högre ränta så tar jag givetvis inte det. På samma sätt som om jag säger att jag har en BMW X5 idag så är det osannolikt att säljaren försöker kränga en Fiat Punto till mig.
Den tanken har definitivt slagit mig. En fundering då är runt mina försäkringar. Om jag väljer att flytta mitt sparande, lån och vardagskonto till säg Skandia så misstänker jag att mina rabatter på mina försäkringar hos Länsförsäkringar ryker direkt. Har alla banker antingen egen försäkringsverksamhet eller nära samarbete med någon som därmed också kan ta över min försäkringar? Jag har även min tjänstepension hos Länsförsäkringar, påverkas detta av en flytt. Jag har en hel del i LF Global fonden som jag gillar. Är det någon skillnad att ha den hos Länsförsäkringar mot om det är hos Skandia eller Avanza. Kan man rent av numera nyttja Avanza som sin full service bank. Sorry, men många frågor när man skall dra igång ett bankbyte
När det gäller hem- och fordonsförsäkringar kan du väl bara gå in på några försäkringsbolags hemsidor och jämföra pris och välja det som verkar bäst. Sannolikt har de flesta försäkringsbolag “samlingsrabatter” om du flyttar alla försäkringar dit. På Konsumenternas.se kan du se utvärdering av kvaliteten på olika försäkringsbolags försäkringar.
När det gäller personförsäkringar (sjukdom, barnförsäkring, livförsäkring…) är det knepigare. Ny hälsoprövning lär göras om ni byter försäkringsbolag och ni riskerar en karenstid som gör att vissa händelser inte täcks under en period. Skulle därför bara byta bolag för personförsäkringar om nödvändigt, och förstås ta bort livförsäkringar som inte behövs tack vare annat sparkapital. (De blir ju väldigt mycket dyrare med åldern).
Tjänstepension beror enormt mycket på. Är det kollektivavtalat kan du flytta till de upphandlade alternativen, är det utan kollektivavtal kan det vara vad som helst. Här kan det finnas VÄLDIGT stor skillnad i avgift som inte heller är transparent. Du kan lätt betala 1% i skalavgift +1,5% i fondavgift hos Skandia när du betalat totalt 0,2% hos Nordnet/Avanza för en bättre fond… Flytta icke-kollektivavtalad tjänstepension som är flyttbar till Nordnet/Avanza är mitt råd!
Avanza och Nordnet är inte fullservicebanker. Du behöver en annan transaktionsbank för t.ex. kort och betalningar.
Inte i ert ekonomiska läge men utifrån att vara “lägre” ner kan jag rekommendera Danske Bank. Har själv LF som vardagsbank och merparten av försäkringarna hos dem. Har även haft bolån men upplever att de är fullständigt värdelösa att förhandla med. Långsiktigt ska jag avveckla LF helt och hållet. Danske Bank varit milsvida bättre i alla avseenden. Sen finns det säkert andra banker som också är bra men kan starkt rekommendera DB!
Tittade på Danske och deras erbjudande via facket som verkar bra just nu. (Men valde Skandia). Det som slog mig med Danske var att de har hög månadsavgift för Internetbank + kort. De har avgifter för att lägga upp lånet och för att ändra amortering.
Lycka till, men var beredd på att bli besviken. Åtminstone om du tänker dig att komma till avslut. Däremot kan ett sådant möte nog fungera som möjlig inspiration om man inte är riktigt säker på vad man önskar.
När det sedan gäller förhandling och avslut är annars tipset att inte visa alla dina kort från början. Utan istället kunna lyfta fram detaljer allt eftersom de eventuellt efterfrågas.
Fundera även på vad du föredrar allmänt på skalan mellan att ha 1 aktör som är bäst på allt eller x antal aktörer som var och en är bäst på 1 sak vardera.
Jag tycker det låter som ni har ett rätt bra upplägg. Typ samma som jag har själv. den ända poängen är nog om ni vill samla allt för att få ner bolåneräntan.
Jag tycker ändå att LF är en bra vardagsbank. Varit nöjd med service och tillgänglighet. Betalar 25kr/mån för tjänsten. Har bil, villaförsäkring och en gammal tjänstepension där. Får 15% rabatt på försäkringarna + 1200kr i självriskreducering. Totalt är det väl värt ca 2000kr/år. Men kanske viktigast! LF är ett försäkringsbolag att lita på om nåt händer. Internetbank och kort är väl ungefär samma sak oavsett vilken bank man har. Tror inte du blir nöjdare med Swedbank
När det gäller fondsparande tror jag inte att storbankerna har ett bättre erbjudande än de tjänster du har. Kanske att du skulle samla allt på någon eller några av de du redan har.
Sen kan man ju nämna (vilket jag missade) att LF verkar skilja sig markant utifrån var man bor. Mitt LF har varit fullkomligt usel på service och tillgänglighet oavsett vad det gäller.
Tror det är svårt att göra ett byte utan att missa de små nackdelarna (då bankerna vill sälja till dig), vilket gör att jag skulle inte byta bank utan att vinna något uppenbart (lägre kostnader exv) saker som vi missade o som fortfarande stör mig är möjlighet att välja kod på kreditkort, sämre villkor i efterlevandeskydd, sämre utbud av pensionsspar. Små saker, men som vägs upp av lägre kostnader.
Det stämmer, deras enklaste paket Danske silver kostar 59kr/mån. Som fackmedlem landar man på 50% 2:a året och tillsvidare. Dvs. 29,5kr. Så det känns som de lagt sig högt och att rabatten inte är värd så mycket. Men absolut ett helt okej pris i slutändan.
Vill man ändra amortering tar de 1500kr och det har uppläggningsavgift på 950kr för bolån. Vilka banker har det liksom… som fackmedlem skryter de om att man får 50% på uppläggningsavgiften!
Rent generellt blir man ju matt över alla dessa avgifter som poppar upp. Inte unikt för Danske Bank utan det är ju generellt. Här vill man ju gärna ha en relation till sin bank som är lite mer personlig och där man kan få hjälp utan att det skall tjänas pengar på varje sak.
Oj, riktigt knepigt med att ta 1500kr för att ändra amortering.
Sen kanske det är något de ändå inte tar ut. Vet att mitt ex amorterat några gånger men det kanske enbart var extraamorteringar och inte ändring av det månatliga beloppet och det var inga problem iaf. Men det var på rörligt bolån.