Att bli kund hos en storbank - en bra idé?

Jag hade idag ett möte med Handelsbanken där jag fick deras erbjudande presenterat för mig. Presentationen var helt reko i sig men jag är ändå lite fundersam.

Det som verkar tydligt är att de inte erbjuder “lägst ränta på bolån” eller lägst avgift på egentligen någonting utan främst ett sorts helhetspaket. De vill vara en så kallad relationsbank. Jag förutsätts välja deras grundpaket (som har en avgift), flytta både mitt befintliga sparande och nysparande samt även flytta mitt pensionssparande. Jag förutsätts (implicit) avsluta allt engagemang i andra banker gällande alla produkter.

Som belöning för den beskrivna uppoffringen får jag ett fluffigt erbjudande där “rådgivning” och “stöd från jurister” utgör centrala bitar. De kan hjälpa till med testamenten och annat juridiskt stöd löpande och som jag förstår det ingår dessa tjänster i paketpriset. Den bolåneränta jag erbjuds är något högre än den jag har idag. Skillnaden är iofs inte enorm så om det fanns något tydligt mervärde i erbjudandet skulle det väl vara tänkbart.

Rådgivaren pratade diffust om avgifter och att de vill analysera alla avgifter jag betalar för olika produkter. Riktigt vad innebörden i det resonemanget var blev jag inte riktigt klok på. Hon nämnde fondavgifter och kortavgifter som exempel.

Jag vill vara öppensinnad och försöka förstå om det finns någon reell nytta i detta erbjudande. Min spontana bild är att det inte gör det men jag är öppen för motargument. Jag har ändå föreställt mig att jag ändå skulle få någon sorts “premie” för att binda upp alla tjänster i en bank. Det jag förlorar på att börja betala valutapåslag på alla mina inköp i EUR (för att ta ett exempel) skulle ändå gå att jämföra med en tydlig ränterabatt.

Jag kan nämna att den enda ränta vi diskuterade var 3-månadersräntan som jag har idag. Att binda lånet uppfattar jag som en “generell förlustaffär”. Den räntenivå som nämndes var listräntan 5.94% och ett härad kring 4.70-4.90 där jag skulle landa. Jag har väldigt låg belåning på huset, runt 30% någonting och ett totalt lånebelopp på ca 1.5 MSEK. Jag har ett erbjudande om 4.64% hos Ikano bank där jag är kund idag och då binder jag inte upp mig för någonting alls.

Jag antar att Handelsbanken inte skiljer sig så mycket från andra storbanker men jag kan ha fel. De andra storbanker jag har haft samtal med tidigare är SEB och Nordea. De var jämförelsevis mer formella och “lite tråkigare”. Här var iallafall presentationen ordentlig och paketet väl inslaget, så att säga.

Min undran är nu hur ni som själva är kunder hos storbanker ser på erbjudandet och “formatet” i mer generell mening. Mina frågor kan enkelt sammanfattas så här:

1. Finns det några bra argument för att välja en bank som inte erbjuder extra låg ränta på bolånet?
  2. Är jag bara inte tillräckligt högavlönad, högbelånad eller “allmänt rik” för att få ett verkligt bra erbjudande?
  3. Är ni själva kunder hos någon annan storbank som ni tror skulle kunna ge mig ett annorlunda eller bättre erbjudande?

Frågan tre är viktig här. Jag förstår att jurister kostar mycket per timme och om jag ska använda olika sådana tjänster regelbundet så har förstås den här typen av erbjudande en större relevans. Det behöver heller inte vara fel att faktiskt göra det. Dock vill jag i så fall ha en tydlig strategi för vilka tjänster jag ska använda så att “vinsten” blir reell och inte bara byggd på gissningar.

Det jag noterar med Handelsbanken är att de bygger sin affär på att “ta hand om helheten” och att modellen att “plocka godbitarna” inte accepteras. För min del skulle det vara en betydande förlust att behöva säga upp mitt kreditkort utan valutapåslag. Jag har inte räknat på vad jag sparar på det idag men det är ganska mycket.

Jag får någonstans känslan av det erbjudande jag fått av Handelsbanken i någon mening passar för den kundgrupp som hos en tidigare arbetsgivare benämndes “Lust och energi”. Det handlar i klartext om människor med höga löner, tjusig livsstil, fart och fläkt, mycket konsumtion och som prioriterar enkelhet, bekvämlighet och tillgänglighet högre än lägsta kostnad och “ekonomisk optimering”. Det är inte riktigt jag, för att prata klarspråk. Min modell är mer att “överlista systemet” och hitta den optimala lösningen på varje fråga. Att besparingen genom varje enskild “smartaste lösning” inte blir jättestor är inte hela världen. Det är helheten som räknas.

En av anledningarna att jag är kund på en relationsbank (swedbank,sparbank) är att jag har frekvent mkt att göra med dom, många ärenden, håller på med fastigheter och annan affärsverksamhet och då ser jag en klar fördel att ha en relation med sin bank på lokal nivå.
Med tanke på att jag är i fasen Get rich lite halvt stay rich så har jag varit bekväm med att betala liiite mer i ränta för att kunna få genomföra mina affärer. ’
Rent privat med juridiska dokument osv, så är det inte jätte kladdigt att lösa det utanför banken, om man då och då behöver hjälp.

Skulle jag ha ”större affärer” som du beskriver skulle det vara en annan fråga.

Själv skulle jag aldrig flytta allt i en och samma bank . Undviker giftermål med bankerna. Vill vara helt fri investera var jag och hur jag vill. Behöver inga bankrångivare :raising_hand_man::+1:

Jag har sagt det förut. Just i Handelsbanken får du ett unikt paket i varje enskilt kontor. Det går inte jämföra Kramfors med Dals Långed där.

Jag hade en bra personkemi i ett kontor, trots att min bankman byttes ut ett par gånger. Sedan flyttade jag och valde att byta kontor (inte nödvändigt, men jag tyckte då det var en bra idé). Jag fick Fans svärmor till bankman och resten av kontoret var bemannat med resten av samma släkt…

Jag och min fru samt våra minderåriga barn är och har varit kund i SEB under lång tid.
Förutom de basala vardagsbitarna med lönekontor etc så erbjuder de en relativt smidig lösning för barnens konton, kort etc som integreras bra med föräldrars insyn.
Bolånet har vi alltid lyckats förhandla ned riktigt bra hos SEB men det handlar nog mer om att vi har stark ekonomi och lagom låg belåning samt att jag är en tjatig jävel.
Sparande har jag primärt hos Avanza men för enkelhetens skull har jag en mindre buffert samt ca 20% av det enklare indexfondsparandet hos SEB I en ISK.
För betallösningar använder vi externa lösningar som t ex Amex. SEB har inga krav på att använda deras kort.
SEB tar normalt sett en avgift för baspaketen på ett par hundringar om året men det har vi förhandlat bort.
Ett tag lät jag en del av min tjänstepension (fondförsäkring) ligga hos SEB men det har jag flyttat efter förändringar i ITP. Inga kommentarer från SEB på det.

1 gillning

600kr dyrast av alla bankerna. Då är ni ordentligt bra lönsama kunder för banken att de tar bort det både för dig och din fru 1200kr /år :+1:

Lönsamma vet jag inte. Låg risk och som sagt bra på att förhandla.

Förväntas jag betala för “personkemi”??? Att paket kan se olika ut är givet men det måste ju ändå vara villkoren i sak som är “grejen”, inte fluffet runtomkring.

Min hela idé med att vända mig till banker utan fasta räntenivåer (typ SBAB) är ju att det ska ge en rejäl rabatt jämfört med det alternativet. Att jag behöver prostituera mig lite för att få den där rabatten förstår jag. Frågan är då hur stor uppofffringen blir jämfört med värdet av rabatten.

Vi är också på SEB och har förhandlat bort avgifterna och har 140 punkter ränterabatt som vi har löfte om att då förlängt med ”ett mejl” nästa år. Vi flyttade ISK-spar dit men tjänstepensionen krigar de inte om nu då de ej är valbara i systemet för tillfället. Se det som en fördel för dig!

Jag tror mycket handlar om hur mycket du själv tar lead på samtalet och vad dina förväntningar är. Jag ser SEB som min leverantör av bolån och primära banktjänster.

Det brukar vara svårt förhandla bort års avg då det finns ingen sådant hos Seb och majoriteten av bankerna oberoende hur mycket de tjänar på dig. Men det är värt tjata och ”hota” de att man byter bank om man inte får något tillbaks. Men de som är tysta och klagar ej får inget tack för det :joy::joy:. Bra jobbat av dig :+1: @Anonym

Det beror ju mycket på vad för tjänster du behöver. Jag är ofta ombud, mycket rynkade pannor om vad regler om lagar säger. Spartjänster och lån behöver jag ingen hjälp med alls. Lån har jag inga och spara behöver jag inga råd till.

Det finns en avgift, men slår jag ut det över all tid jag suttit i möten med bankmän och jurister, så är deras timpeng extremt låg.

Ja precis. Skit i fluffet om de inte kan precisera det. Sen är plattformen viktigt för mig. Hur bra är den i vardagen. Mobilappen, webbsidan, lätt att få överblick och sköta transaktioner etc.

“Slå till nu och vi ökar tjänsten Personkemi med modulen charm. Men vänta! Det kommer mer… utöver charmen får du även en ökning av modulen Vänlighet - upp till 10% mer.”

jag skäms inte det minsta för att jag förhandlar med en storbank.

3 gillningar

Själv hade jag LF när jag fick allt gratis årsavg helkund Jönköping län men sedan de tog bort det bytte jag till gratis Skandiabanken. Sa till de jag behåller mina Isk flyttar allt till LF då får jag allt gratis men svaret blev nej det får vi inte göra även om vi tjänar mer på dig som kund än 300kr i års avg. Men har inga lån då är Skandiabanken utmärkt bra gratis utan förhandling :joy::joy:

Om man inte behöver särskilt många av de tjänster som erbjuds hamnar ju saken i en annan dager.

Jag är kund hos Handelsbanken eftersom jag kunde få bankfack hos dem.
(jag har inget bolån längre)

Jag skulle aldrig någonsin vara kund på en storbank. Man förlorar pengar så fort man tänker på det.

Dock så lyckas bankerna att övertyga många. Se bara på alla i detta forum som skriver om alla sina rabatter och att de är guldkunder. Bankerna är bra på att lura människor.

Samtidigt pratar politikerna om att storbankerna tjänar för mycket pengar. Jo, jag förstår varför bankerna tjänar pengar.

Väldigt mycket navelskådning här kan jag tycka.
Jag är kund i en storbank och varken lurad eller förlorare. Det handlar om att kunna räkna, att kunna förhandla osv.

1 gillning