Vilken bank ska jag välja?

Jag har i dagsläget Swedbank, men funderat på byta till något bättre.
Det jag intresserad av är:

• Sparkonto med ränta gärna över 0,90%
  • Privatlån/bolån med låg ränta (Ifall om man skulle behöva det)
  • Pensionsspara i en ISK
  • Kreditkort (användning endast vid akut)

Jag har kollat på Länsförsäkringar, vad har ni för erfarenhet kring dem?

Eller ska jag behålla Swedbank och istället öppna ett konto hos Avanza? Sen har inte Avanza försäkringar eller kreditkort eller privatlån. Men tänkte om Avanza slår ut LF gällande pensionspara, och sparkonto?

Kan inte bestämma mig riktig så behöver hjälp.

1 gillning

Hallå!

Välkommen till forumet!

Jag har Swedbank och sparbankerna alltså Varberg Sparbank är supernöjd. Har även Avanza, Nordnet och Lysa.

Om jag var du skulle jag behålla Swedbank och öppna ett ISK hos Avanza, navigera på sidan och testa olika funktionerna på Avanza.

Edit:Betalar inte nyckelkund avgift med anledning att jag är student.

Ha de fint!

Jag går i samma tankar och följer tråden :+1: Visst får man billigare eller rent av slopad avgift/pris om man sparar som LF kund? Irriterar mig på Swedbanks månadsavgift för internetbank och det som ryms i nyckelkund". Sedan var kundservice bedrövlig när vi skulle utöka bolånet för ett tag sedan. Bra ränta på 1.15 fick vi dock. Avanzasparande och fasträntekonto på annan bank finns redan för min del.

Mitt råd är att plocka russinen ur kakan genom att välja en bank för varje tjänst i stället för att leta efter en enda bank som är medelbra på allt.

6 gillningar

Jag har lönekonto hos Skandia, bolån hos Hypoteket, sparkonto på SBAB (just nu) och portfölj på Avanza. Varför bara ha en bank?

3 gillningar

Jag har hela livet haft allt i Swedbank. Dock så flyttade jag över alla mina investeringar och tjänstepensionen till Avanza för ett antal år sedan. Är skönt att ha aktier och fonder i en annan bank.
Vid börsnedgångar så raderar man bara appen och glömmer börsen för ett tag.
På Swedbank finns dock ett års utgifter på ett bankkonto.

Jag har dock i dagens mått halvdåliga räntor på bostadslånen, som jag alltid haft hos Swedbank.
Jag tänkte i vår när dessa löper ut flytta dessa till Avanza där räntan är betydligt bättre om man är PB kund.

Onekligen den rätta vägen framåt. Men det är en djungel att sätta sig in i även när man kikar på prisjämförelse likt den konsumenternas gör.

Någon som knäckt koden? Vilken avgift hamnar ni på?

Jag håller helt med, skulle säga följande för den intresserade spararen:

• En bank för att ha lönekonto / Betala bankgiro etc (i mitt fall Swedbank)

• En bank för bolån (T.ex. Stabelo/Avanza, Hypoteket eller liknande)

• En bank för sparande (t.ex. Avanza / Nordnet) alternativt fondrobot (LYSA / Opti).

Ibland kan man storbank matcha Stabelo/Hypoteket när de tycker att de är värt det.

1 gillning

Jag har precis bytt från Länsförsäkringar. Här är mina erfarenheter från dem:

Minus:

• Som förälder får man inte managera sitt barns konto. Banken menar de skyddar barnet. (15 år). Du kan inte sätta in eller ta ut pengar via Internetbanken till barnets konto, utan måste swisha.
  • Övervakning av swish. För många swish medför detaljerad kundkännedom med krav om att minska swish till ospecificerad antal (privata swishar). Oförenligt med ovan punkt.
  • Barn kan inte få BankID innan de fyllt 16 år.
  • Olika svar beroende på vem man frågar. Mycket svårt att få rätt info. Telefonbank pekar på Internetbank som pekar på lokalkontor, som i sin tur pekar på telefonbank osv
  • Max överföring per vecka är 250 000kr. Skitjobbigt när man ska köpa större poster aktier. Överföring måste ringas in och göras av banktjänsteman på kontorstid.
  • Max överföring per månad är 1 miljon kronor. Väldigt jobbigt om man ska köpa/sälja en lägenhet. Dessutom tar de ut en kostnad på 5000 kr för att överföra pengarna. Detta kan lösas med att du tar nytt lån i banken.
  • Personlig rådgivare är ett skämt.
  • Om telefonen går sönder, måste man ha separat dosa för att få nytt bankID/swish. Det tog tre veckor att få ny dosa! Hela förfarandet med en separat dosa känns förlegat.
  • ISK-handel är extremt dålig. Sälj/köp, överföring bör man vara ett geni för att förstå.
  • Vissa banktjänstemän har väldigt dålig attityd och dumförklarar en.
  • Löfte om automatiskt förhandlad ränterabatt glöms bort varje gång. Går ej att ändra retroaktivt. Man får sätta påminnelse i sin egen outlook.
  • Långa svarstider både hos personlig handläggare och på mina sidor i Internetbanken
  • Ingen möjlighet att föra över till krypto. Spärrat hos banken.
  • Ingen elektronisk signering. Alla papper måste signeras på lokalt kontor.

Plus:

• Scanna räkningarna i appen - OCR fylls i automatiskt
  • Förhållandevis bra app i övrigt
  • Hemsida och vanliga bankärenden förhållandevis bra och lättanvänt
  • Rabatt på försäkringar om man blir pluskund
  • Ganska bra ränta på lån (Stabelo bättre)
  • Export till excel inkl swishmeddelande info
5 gillningar

Det var detaljerat. :blush:

Jag själv har haft Swedbank i över 20 år och är nöjd. Har dock bytt rådgivare i banken 10+ gånger innan jag hittade rätt. Lite beroende på vad man är ute efter så har t.ex. Swedbank något som de kallar för “Premiumrådgivare”. Det kostar typ 2 000 kr per år men jag upplever värt det när jag ville t.ex. förhandla bolåneräntan, höja/sänka lånen och ville ha en del specialgrejer gjort.

Upplever annars Swedbank är tillräckligt bra för att alla andra standardgrejer, har konto även än på SEB / Nordea och upplever Swedbank som minst lika bra eller bättre. Annars brukar jag uppleva att SEB är bättre när det gäller värdepapper och företag. De är ju en affärsbank medan Swedbank är ju i grunden en retailbank.

1 gillning

Skojar du? Jag som tänkte gå över till dem för lönekonto o.s.v.
Fullständig dealbreaker. Trots att jag i princip inte har behov att flytta så stora summor någonsin. Hur kan de ta 5k för att flytta en miljon? 5 arbetstimmar? Seriöst?

1 gillning

Lite bisarrt faktiskt. :exploding_head:

Jag har bara varit med om något liknande en gång och då med SEB, men då skulle vi i företagssammanhang flytta 150+ Mkr. Det krävde 25 sidors dokumentation och 20 000 SEK i adminavgift, men det var en extraordinär händelse. Att skyffla runt 1 Mkr är inte något superbelopp om man t.ex. har företag som man lånar ut pengar till från tid till annan.

Upplever ungefär samma problematik. Vilken bank valde du istället?

Oj där ser man. Nu kan man få det bekräftat att alla de sidor som placerar LF på topplistan är betalda annonsörer och influencers. Gäller delvis hypen med Avanza också.

Anledningen jag tänkte på välja LF var för att få allt på samma ställe, typ som bank, kreditkort, privatlån, försäkring och öppna ISK.

Vad valde du för bank?

Har för tillfället:
Lönekonto: SHB
Sparkonto: Klarna
Företagskonto: SHB
Bostadslån: SBAB
ISK/KF: AVA/NON
Tjänstepension: AVA

Lite utspritt, men upplever att jag plockat russinen ur kakan

Vi valde Sparbanken Syd. Har endast haft banken ett par veckor, men min summering hiten tills:

Plus:

• Inga övre gränser för överföringar.
  • Swishgräns sätter var och en själv. Ingen övre summa!
  • Inga begränsningar på antal swish i månaden.
  • BankID till vår son
  • Vi kan administrera vår sons konto direkt i appen/internetbanken
  • Inga dosor och sånt skit
  • Elektroniskt signering av dokument. Slippa åka ner till kontor.

Minus:

• Överföring till krypto ej tillåtet.
  • Appen suger, både gamla och nya beta. UI-t helt ologisikt (user interface). Skitliten grå text på gul bakgrund. Kräver smala fingrar för att klicka rätt.
  • Internetbanken är sådär. Har ny beta version, men finns en hel del att förbättra.
  • Betala räkningar, haha, omg! Klick på menyer i olika nivåer, flikar och väldigt ologisk betalningsprocess. Dropdown på vilket konto det ska dras ifrån för varje betalning! Ingen OCR-scanning. Förmodligen någon utomlands som inte har en aning om hur det funkar att betala räkningar som har utvecklat det.
  • Export till excel men endast datum och summa kommer med. Jobbigt att föra över till vår egen budgetexcel då kategorier och swishmeddelandetext inte kommer med.

Skulle önska det fanns en bank som uppfyller de krav vi har på ett ställe. Men det verkar tyvärr inte finnas.
PS: Jag har läst att det dessutom skiljer sig åt inom länsförsäkringar utifrån vart du bor. Vi bor i Lund, Skåne. Kan ej bekräfta eller dementera detta dock.

Förlåt, jag skrev fel
Det är såklart inte 65k per vecka utan 250k. Annars går det ju inte ihop med 1 miljon i månaden, hehe.

Kanske inte spelar så stor roll vilken summa det är då vi var mest sura på att någon ska bestämma hur mycket vi får lov att föra över av våra pengar.

Jag fick också skicka in underlaget från lägenhetsförsäljningen (likvidavräkning) för varje gång jag skulle överföra beloppet. Vi höll på med detta i månader då vi sålde en lägenhet för 1,4 miljoner. Vi fick nog helt enkelt :slight_smile:

Okej, har även läst att sparbanken funkar bättre i skåne. Medan SEB och LF funkar bäst i Stockholm.

@Mony @janbolmeson
Jag har LF och känner inte alls igen detta. Har definitivt fört över mer än 65000 per vecka. Barn har haft BankID hos LF minst sedan 11, kanske 10 års ålder. Inga problem att sätta in pengar på deras konton. Personlig bankkvinna som vi får snabb kontakt med vi appen eller telefon.
Har haft LF sedan 2004 då vi köpte vår första bostad. Varit supernöjda hela vägen sedan dess.

3 gillningar

Har följande:

Lönekonto - Skandia
Kort - Preem och Santander
Sparkonto - Santander
Sparande - Avanza

Jag har ingen enda tjänst med månadskostnad och har det som modell. Skulle en avgift dyka upp någonstans skulle jag direkt dumpa den tjänsten.