Tänkte bara höra med er om ni har koll på vilken bank som är mest förmånlig för mig som privatperson?
Har idag Swedbank som bank där jag har ett lönekonto och ett e-sparkonto (med enbart småpengar). För detta betalar jag som nyckelkund 39kr/mån.
Allt sparande ligger på Avanza, både ISK och sparkonton.
Har även ett konto på ICA-banken ihop med sambon där vi sätter in en summa för gemensamma matinköp.
Då hem- och bilförsäkring ligger hos LF, hade jag tjänat på att byta Swedbank mot dem och bli guldkund där? Eller finns det avgiftsfria banker som är ett alternativ till Swedbank? Jag använder ju egentligen bara Swedbank till transaktionskonto där min lön kommer in. Har idag inga lån.
Länsförsäkringar är bra. Ännu bättre om du även har försäkringar där. Som guldkund får man de flesta tjänster gratis, 25% på alla försäkringar mm. Och mycket professionell kundservice. Dessutom, varje år får man utdelning om företaget gått i vinst. Detta året fick jag 2000 kr.
Jag hade också Swedbank tidigare. De ville ha betalt för alla tjänster och hade katastrofal kundservice. Nej tack.
Jag har behövt råd med bolån, spärra kort, förhandling av räntor, försäkringsärenden också. Alltid fått svar snabbt och väldigt trevliga. Har även fått bra räntor med tanke på att jag har allt hos dem. Känns rimliga.
På Swedbank var de otrevliga och ingen vilja alls att bjuda på något eller förhandla om något. Jag hade alla mina pengar där och då förväntar jag mig åtminstone ett trevligt bemötande.
Bra kundservice är väl bra? Jag reggade ett nytt elavtal hos ny elleverantör men vid registreringen ville inte riktigt fungera så jag kontaktade kundservice vilket visade sig vara en AI som var totalt värdelös…då önskade jag att jag hade nått en bra kundservice.
Jag kontaktade just LF Skåne för några veckor sen då vi inte kunde hitta någon olycksfallförsäkring för min fru i avtalen. Kundservice var personliga och mycket hjälpsamma och på ett par minuter hade vi fått svar att den låg inbakad i vår villa/hemförsäkring. Kundservice guidade oss till var vi kunde läsa om den vilket sparade oss en massa tid.
Det jag undrar är om inte detta går att lösa genom att skicka en simpel fråga via text. På många verkar det som att själva grejen är att man får prata med någon person i telefon (eller IRL), vilket jag tycker är extrem onödigt.
Jag förstår att inte alla andra är som jag, men jag hittar i princip allting på företagens webbsidor. Det är därför som jag undrar.
I slutändan är det kunderna som får betala för att det sitter en människa i andra ändan som svarar i telefon (eller möter en fysiskt, hemska tanke) och det tycker jag är bortkastade pengar. Detta gäller då mig och det är därför jag försöker undvika sådana företag, då jag själv får betala för de fysiska människorna i andra ändan.
Jo men så är det absolut. Vi alla har olika behov. Jag personligen klarar mig mest själv, men ibland vill jag prata med en människa och på LF är de duktiga. Jag kan ha kluriga frågor ibland och då finns sällan svar på nätet.
Man kan tycka mycket om hur alltid är uppbyggt. Visst hade man kunnat optimera allt till vissa och då minska kostnaderna. Men det kanske kommer en dag när du är gammal eller sitter i en svår sits.
Jag är tacksam att vi har ett system som passar de flesta. Hellre de än att jag får 1% högre ränta på sparkontot eller liknande. Men man får tycka olika
Sen är ju inte välfärd att sitta på alla ören man kan spara tills man dör, det är ju hur man personligen väljer att omsätta sina pengar som ger en välfärd. Jag anser mig ha råd att betala för bra kundservice.
Skulle göra ett spontanköp med swish och insåg att man behövde prata med kundservice för att sätta en tillfällig beloppsgräns.
Är både nöjd och missnöjd med det kravet. Det tog 2 timmar innan jag fick prata med kundservice. Det var en hel del frågor att svara på, dock inte om köpet, utan för att säkerställa att jag var vem jag utgav mig för att vara.
Gör man många spontanköp med swish är det nog en deal breaker, men jag tycker det känns ganska skönt att ett swishrån lär vara ganska besvärligt. När kundservice har stängt är det helt omöjligt, och om det låter som att man har en kniv mot halsen hoppas jag att man får ett nej.
Gällande utdelningen från LF till sina kunder så skiljer det mellan olika län.
Detta året betalade exempelvis inte LF Kronoberg ut några pengar.
Det är på försäkringarna man får pengar tillbaka hos LF.
Har också allt samlat hos LF och instämmer med de andra att LF har väldigt bra kundservice.
Har använt mig av icabanken de senaste åren men nu bytt tillbaka till LF o använt de 1 år. Tycker jag fått mest för pengarna för den här gången men kommer säkert byta igen då jag gillar att jämföra olika banker.
Meddelande funktionen man kan använda kan lösa det mesta, du kan ränteförhandla, frågor om försäkringar ja det mesta går att behandla genom den.
Stort minus LF har är att deras sida/app verkar ligga nere titt som tätt känns det som. Vet inte om sajten ligger nere oftare än andra bankers men så ofta att man reagerar på det.
Vilket otroligt tråkigt samhälle vi skulle ha om allting bara var automatiserat. Fantastiskt skönt att kunna skriva med någon verklig människa, ibland ringa och ännu mer sällan möta personen ifråga. Med det sagt är det faktiska behovet för mig själv väldigt litet men det uppstår ibland.
fick alla i hushållet med konto på lf utdelning eller bara du? jag har inga personliga men bara gensamma försäkrongar med min sambo och hon fick utdelning men inte jag.