Jag är lite inne på att byta lönekonto till Länsförsäkringar Bank eftersom jag då blir guldkund och får högre rabatt på de försäkringar jag har hos dem. Det som stör mig är att man då blir påtvingad deras bankkort med årlig avgift, samt att göra minst ett köp i månaden med det (vilket jag ej är speciellt intresserad av då jag har ett kreditkort med bonus)
Min fråga till er är om någon har blivit guldkund hos LF och samtidigt lyckats förhandla bort kravet på deras bankkort?
LF Skåne här och sedan några år tillbaka tar de betalt för “tjänsterna” och då “ingår” kortet, men nej, jag lyckades inte dribbla bort det trots guldkund och bra med slantar i ISKn.
LF-Bank är i praktiken 23 fristående Länsbolag och du är kund i det län du bor/är skriven i.
Av den anledningen har varje Länsbolag själva valt hur guldkundserbjudandet ska se ut när det gäller förmåner och rabatter.
Du kan kanske överväga kreditkortet i stället? Kostar 100kr mindre. Det har ganska bra förmåner 0,5% bonus på internetinköp, reseförsäkring med självriskskydd för hyrbil, två års försäkring på hemelektronik och vitvaror, prisgaranti, mm.
Har haft LFbank men kände mig lurad. Var sk Guldkund. Fick betala mer för mina försäkringar än hos andra försäkringsbolag. De höjer priset. Tjänade flera tusen kr om året när jag bytte försäkringsbolag. Man blev tvingad att spara och betala för kort och ta dyrare försäkringar där. Annars försvann guldkund, lurendrejeri och det borde vara förbjudet att binda kunder så här som LF gör.
Jag har andra erfarenheter än du.
Tycker de är ganska transparenta med bonustrappan i mitt fall i alla fall. Sen ska man ju alltid jämföra ändå. Bara för att man har 20% rabatt behöver ju inte försäkringen bli billigast där.
I mitt fall så är de flesta billigast där.
När jag skulle få hjälp att placera mina pengar så gav rådgivaren mig fondplaceringar med jättedyra förvaltningsavgifter. Har nu bytt till Opti och Lysa. Det tjänar jag också mycket på och då menar jag mycket!
Har kolleger som hade allt hos LF , försäkring skogskonton bolån och bank mm. De var missnöjda och bytte till annan storbank. Får intryck att kundtjänsten inte är speciellt bra utifrån deras feedback.
Jag är kund i LF Kronoberg. Vi förhandlade bort avgifterna för banktjänsten men vi har (och använder) kortet. Ingen dålig rådgivning kring fonder fick vi heller, vi sa att vi hade Lysa men kunde tänka oss att spara 500 kr/mån i en indexfond hos dem och det var inga konstigheter.
Fick 2 månader räntefritt på bolånet i samband med bytet och bättre ränta än SEB gav (trots att jag, mina syskon och föräldrar varit kund där i hela livet).
Jag har ngn gammal pensionsföraäkring som ramlade in för typ 20 år sedan med garanterad avkastning, dvs den går inte så bra. Det handlar om 1/3 PPB. Det räckte som “sparande”.
LF Skåne.
Är nöjd för man får återbäring, vinstdelning motsvarande ungefär eller mer än driftskostnaderna för kontona. Så frågan är hur mycket man behöver förhandla om när det gäller avgiften för kortet osv.
Indexfonder hos LF kostar 0,2% i avg medan du får betala 0,73% hos Opti. Frågan är hur mycket billigare blev det?
Rådgivarens val är alltid dyra fonder,men det kan man smidigt välja själv mycket billigt.
Det får du inte. Du betalar för deras baserbjudande som är kort, swish, bank-id, lönekonto mm.
Jag gjorde ett försök att slippa den avgiften men det gick inte så jag nöjde mig med att vara silverkund.
LF Skaraborg, har ej avgift för banktjänsten – men de har försökt dra avgiften ändå
Kraven för guldkund är boendeförsäkring, ett använt konto/kort och regelbundet sparande. Det krävs inte t.ex. fordonsförsäkring – vilket även med 20% rabatt kan vara mindre gynnsamt i vissa fall…