Länsförsäkringar är en organisation som ger cheferna stora pensionsavtal som är sjuka. Dessutom är Länsförsäkringar försäkringar dyrare än hos mitt nya försäkringsbolag. Har tjänat tusentals kronor genom att byta försäkringsbolag. Har nu olika bolag och tjänar en hav månadslön på det. Fondavgifterna jag fick var över 1,5 upp till 2,4
Byt inte till LF. Det kommer säkert att bli dyrare för dig.
Är det annorlunda hos andra banker och försäkringsbolag ?
@VTJ Det var ett svar på Fabiolas inlägg, men tack
Du verkar ha ett väldigt agg mot LF.
Precis som @Jacke77 är inne på så har LF flera indexfonder.
Att du blir rekommenderad dyra fonder är naturligtvis ett otyg, men även om det inte är ett försvar så är det knappast bättre hos någon annan bank.
Ang försäkringar så ska man alltid jämföra. I mitt fall är LF med god marginal billigast på min bil tex.
LF kostar 275kr om året och det är inget att bråka om. Billigt. Sedan vad man väljer mer det som avgör när jag jämför med andra och då väljer jag billigast.
Samma överallt såvitt jag vet. Men källa är ju trevligt.
Berätta gärna mer för jag är nyfiken. Jag upplever nämligen min hemförsäkring och bildito som väldigt rimliga jämfört med många andra. Men det beror ju på vad man har och var man bor förstås. Men berätta gärna om dina val.
Shit! Bra jobbat. Eftersom mina försäkringar är totalt under 10k blir det svårt att landa minussiffror för egen del misstänker jag.
Vad har du valt för tokiga fonder? Mina LF-val kostar 0,2%.
Sedan är jag nyfiken på om det hänt nå’t större som gör dig närmast kolerisk över LF. Jag fattar nämligen om du blivit dåligt behandlad, men en del av det du skriver låter inte rimligt i mina öron. Så upplys oss gärna.
Vi har haft hem- och villaförsäkringen hos LF i 12 år. Vår premie har inte höjts nämnvärt under den tiden. Väldigt bra fördelar som guldkund. Har fått kraftigt subventionerade åskskydd och vattenfelsbrytare.
I vår region så får man som guldkund rabatt på en självrisk per år, vilket har gjort att vi kunde byta ruta på bilen i stort sett utan extra kostnad.
Har inget jättestort engagemang i övrigt hos dem, bara tillräckligt för att förbli guldkunder.
Intressant tråd. Jag funderar nämligen på LF av flera anledningar. Tycker de verkar ha bäst fondutbud vi tjänstepensionen akap-kl. Om jag skulle flytta hela mitt sparande från nordnet till LF så finns ändå samma fonder med samma avgift? Vad motiverar att spara på nordnet/avanza om man i princip bara har global index, och lite Sverige plus fonder? Jag tänker att om man samlar så borde det kunna användas vid förhandling av boräntan. Är det någon som vet hur generösa de är i LF sthlm med bolån kontra andra banker? Är inte så intresserad av att flytta försäkringar, men kan nog övertalas…
Jag har haft LF i 23 år tror jag. Mycket nöjd! Är guldkund, tror inte jag betalar nåt för kortet
@Svensson Vilket länsbolag?
Försäkringsbolaget binder inte kunder på något olagligt sett.
Det är ju upp till varje kund om man vill ha en eller flera försäkringar och hos vilket försäkringsbolag.
Det som är intressant för mig är innehållet (vad försäkringen täcker), självrisken och vad försäkringen kostar. Spelar ingen roll om det är 5,10,15,20, eller kanske 30% rabatt om inte slutpriset blir bra.
Jag har Länsförsäkringar på hemförsäkringen och bilförsäkringen men de kunde inte vara med och konkurrera på min MC-försäkring som jag hittade billigare på annat håll.
För mig behöver det inte vara allt eller inget utan jag kan välja de företagen som erbjuder mig bäst villkor och pris. Och jag är beredd att flytta försäkringarna om jag hittar något bättre året efter.
Länsförsäkringar har olika regler beroende på i vilket län du bor. Vissa län ger sina guldkunder ett bankkort utan kostnad medans det hos andra kan kosta 275kr
Men kan man få 10% extra rabatt på t.ex. bilförsäkringen och rabatten då är högre än kostnaden för kortet så har jag inga problem med det (förutsatt att det är billigare och eller bättre än vad jag får på annat håll)
Jag har ISK på flera håll och att ha ett ISK även på Länsförsäkringar med ett månadssparande på minst 500kr var lätt fixat. De har ju flera indexfonder med låga avgifter där det pratas gott om fonderna här på forumet t.ex. Länsförsäkringar Global, Plus Allabolag Index, Spiltan aktiefond investmentbolag där alla dessa tre har förvaltningsavgift på 0,2%
@emilfreijd
Räcker det med att ha ett delat konto för att sambon ska bli guldkund? Måste hon inte även ha sitt lönekonto eller annan försäkring där?
Jag undrar också om det är gratis att ha en stående överföring till annan bank? (giro/konto)
Handelsbanken t ex tar betalt för det.
Det beror på det lokala försäkringsbolaget bland annat finns det guldhushåll inom visa län där det räcker med ett lönekonto,
Guldhushåll
Om ni har er boendeförsäkring hos oss och minst en person i hushållet har vår bank som sin huvudbank har du möjlighet att bli ett av våra Guldhushåll. Hushållsmedlemmarna ska också ha ett sammanlagt sparande på minst 500 kr/mån (sparande i fond, ISK eller Jämtlandskonto) alternativt ha ett sammanlagt sparat kapital på > minst 200 000 kronor.
- Som Guldhushåll får alla personer i hushållet 20 procent rabatt på sina sak- och > fordonsförsäkringar.
- Självriskförmån på 1000 kr/år, som innebär att du får tillbaka 1 000 kr av självrisken en gång per år om du drabbas av en ersättningsbar skada och självrisken är minst 1 500 kr. Gäller vid ett skadetillfälle per år och hushåll.
Om ni dessutom försäkrar bilen hos oss får ni extra rabatt
– upp till 20 procent extra på bilförsäkringen.
Grattis med automatisk överföring, se prislista
Men kör bara kreditkort då? Det jag gör jag. Sa upp mitt bankkort och kör deras kreditkort nu utan årsavgiften.
Vilket bolag? I prislistan står det att det kostar 195 kr/år? Det är iofs mindre än 275 kr, men får du allt det andra i Bekväma vardagen då också?
@Ballongpinne
Hur lyckades du förhandla dig till det? Det är inte gratis som standard.
Precis, jag har också pyntat och använder inte ens mitt kort (det kanske är det?!). Nu får ballongdjuret berätta.