Jag håller på och ser över min privatekonomi. I det paketet ingår att jag hypotetiskt kommer att byta bank. Just nu har jag en kombo av Skandia (lönekonto etc.), Ikano-banken (bolån), Avanza (sparande) och Folksam (försäkring). Jag ska nu konkurrensutsätta detta och har två tilltänkta kandidater:
Hittills har jag noterat att Länsförsäkringar verkar kunna erbjuda en något bättre bolåneränta än jag har idag. Detta är den ränta som jag fått fram med deras räknesnurra och jag antar att det då är den som gäller, alltså att det inte skulle finnas utrymme för ytterligare rabatter.
Mina frågor är nu följande:
Är det något av alternativen som kan sägas “uppenbart bättre” av någon anledning och i så fall varför?
Finns det någon annan bank eller kombo-lösning som jag också borde utvärdera?
När det gäller kreditkort så spelar villkoren hos respektive bank egentligen mindre roll. Det beror helt enkelt på att jag bor utomlands och därför har en befintlig lösning anpassad till det. Att jag skulle börja använda något ofördelaktigt kort i vardagen är inte aktuellt.
Jag har inte tänkt binda bolåneräntan egentligen men skulle hypotetiskt kunna tänka mig det, om det kan förväntas vara fördelaktigt sett till helheten. Jag har svårt att tro att själva räntan skulle bli bättre med bunden ränta men det kan ju finnas andra fördelar som är värda att titta på.
Jag bryr mig inte om sådant. Jag är kund hos Skandia idag och har aldrig besökt deras kontor. Däremot kunde sådant som valutakonto möjligen tala för Handelsbanken.
Har ingen erfarenhet av Handelsbanken, men Länsförsäkringar hade jag ganska många år innan jag nyligen bytte.
Var över lag väldigt nöjd med LF. Bra internetbank. Dock är investeringar-sidan ganska kass.
Är du guldkund på LF så får man 25% på alla dina försäkringar. Dessutom får man återbäring varje år. Jag fick 2000 kr förra året. Sen har de en mycket bra kundservice. Med andra ord jag är väldigt nöjd med dem.
LF app och investeringssida lämnar mycket att önska. Basis funktioner och köp/glöm i globala index.
Handels har mycket fysiska papper att fylla i medan LF är mer digitala, vi har dem i brf. LF har förmånligare räntor samt försäkring och återbäring. Jag har själv LF och är nöjd mest att slippa plats 200 när jag ringde Swedbank förr.
Jag håller med om det, framförallt deras investeringssida. Går inte att jämföra med tex Avanza. Men om man enbart sparar i en fond räcker det. Jag kör 100% LF Global där. Ingen ombalansering, inget strul, mindre pill.
Hade med LF, Handelsbanken, SEB och Nordea när jag förhandlade bolån för 3 år sedan. LF gick aldrig vidare till ”final” utan låg ganska långt efter övriga. Landade hos Handelsbanken och har överlag varit nöjda.
En stor del av upplevelsen tycker jag är vilken kontaktperson du får på banken (och det går faktiskt att byta om man inte känner att man når fram till varandra).
Men var det inte nån tråd med flera som hade haft tråkiga erfarenheter med just LF när det gällde kontantinsättningar/uttag eller överföringar till annat land etc? Om du hade tänkt göra sådant vill säga.
Handelsbanken har extremt dålig kundservice samt att dem ofta kräver att du måste komma in till kontoret för olika ärenden. Jag kunde inte ens öppna upp gemensamt konto utan att båda parter var tvungna att besöka kontoret. Samt när jag ansökte om lån så var jag tvungen att åka in för att ens kunna se vilken ränta jag skulle få, trotts att andra banker som jag inte ens är kund hos kunde erbjuda det online.
Det låter som att LF är det mer passande alternativet. Att fysiskt besöka kontor låter 1900-tal. Jag kommer enligt plan att fortsätta att bo utomlands, både nu kortsiktigt och (sannolikt) på längre sikt igen.
En kollega nämnde att han förbjudits att handla med aktier av Handelsbanken. Nu pratar vi om en svensk diplomat som är skriven i Sverige och har familjen fast boende hemma. Det ansågs ändå utgöra otillräcklig koppling till Sverige för att Handelsbanken skulle vara säker på att han inte är med i Hamas eller vad det nu kan handla om. Jag sade rakt ut att det hela lät som rent trams.
Detta har hänt mig med! På SEB, som varit min bank sedan 35 år, var jag inte betrodd med att köpa värdepapper längre efter att jag flyttade ut från Sverige. Massor KYC-tjafs också, paradoxalt nog när pengar ska ut från banken, men inte när de ska in. Vissa gammelbanker tycker uppenbarligen inte att det är mödan värt att serva sina kunder efter att de lämnat Sverige, för det är helt enkelt för mkt arbete.
Kolla alltså noga med både LF och HB vad de tillåter utflyttade göra innan du bestämmer dig. Ofta är nybankerna / uppstickarna bättre på att serva oss med ovanliga situationer. Själv flyttade jag allt utom räkningar (och fn bolånet) till en internetbank pga dålig service efter utflytt.
Trevligt om du återkopplar hit vad du kommit fram till också. Det är bra för oss utlandssvenskar att veta vilka banker som funkar öht.
Jag bytte till LF förra året. I och med det kunde jag spara tusenlappar på försäkringar som Guldkund. Också värdefullt att ha en och samma rådgivare som vet vad vi pratade om senast. Ingen erfarenhet av HB men nöjdare med LF än SEB i alla fall. Sen får man väl väga in totala erbjudandet - ofta kan man ju spara om man samlar flera delar.
Jag bytte från Sparbanken Skåne (Swedbank) för kanske 5 år sedan till LF.
Samlade samtidigt alla ISK plaseringsr från Avanza och alla försäkringar från Folksam .
Jag har pensionssparande (samtliga former) hos LF utspritt i lite olika fonder.
Jag har bra vilkor, hygglig ränterabatt trots jag har relativt högt belånad bostad (ca 80%).
Jag har nyttjat reseförsäkringen då dottern blev sjuk när vi va i Thailand (öroninfamation) vi fick full ersättning för samtliga dagar dottern va sjuk, för hela familjen. Samma dotter klämde fingret och där fick vi också snabb ersättning från försäkringsbolaget.
All kontakt vi har har skett digitalt mer eller mindre, jag va inne på deras kontor och pratade med en rådgivare lite för att förhandla boräntan när vi va nya kunder men det va inget vi var tvingade till.
Som några andra nämner, appen har begränsningar den är ganska basic vad man kan se och göra men det funkar bra ändå. Man kan ju alltid logga in via sin webbläsare i mobilen och få tillgång till allt.
Sen när det gäller utbud av fonder och aktier så är det också begränsat, jag håller mig generellt till LF olika indexfonder framförallt Globalfonden.
Jag har nu fått svar från båda bankerna att de accepterar mig som kund. Jag har inte hört av mig om detaljerna än men jag noterar att Handelsbanken förväntar sig att jag ska besöka deras kontor fysiskt. Det kan jag iofs göra men det är en tidsödande hantering. Jag kan heller inte besöka kontoret regelbundet.
Min fundering är nu om jag kan betrakta det här med fysiska besök som en engångsgrej eller inte. Jag menar då att jag här och nu besöker dem, skriver på och sedan kan all fortsatt hantering skötas digitalt. Det uppstår aldrig några behov av fysiska besök för bankdosor, att förnya ränterabatter eller något annat ärende av standardtyp.
Om jag förväntas besöka dem fler gånger så uppfattar jag att Handelsbanken är en olämplig bank för mig att vara kund i. Jag kommer att missa rabatter och fördelar för att jag kan besöka dem först om ett halvår eller liknande. Med Länsförsäkringar verkar allting fungera mer digitalt.
Den bank jag just nu är kund hos (Ikano-banken) har också en smidig digital process. Om jag nu ändå vill konkurrensutsätta Ikano och Länsförsäkringar och dumpa Handelsbanken - vilken “digital bank” borde jag välja som nummer tre? Jag vill alltså främst ha låg bolåneränta som jag kan förhandla, inte få någon fast räntesats.
Detta med fysisk kundkontakt och att agera lokalt är en del av Handelsbankens grundfilosofi, vilket de i längden tror resulterar i mindre kreditförluster.
Jag vet inte hur de agerar vid omförhandling av lånevilkor, men om det är 100% digitalt utan undantag du söker är det kanske inte ett alternativ för dig.
Personligen har jag kvar SHB mest för tillgången till ett bankfack.
Jag har varit kund i fem olika kontor hos SHB och jag kan väl säga att det har varit fem helt olika upplevelser. De är idag min primära privata bank.
Vad gäller LF har jag haft ganska lite med dem att göra. En klient idag har ett sparkonto där. Det hanterar jag genom personligt besök, inte digitalt, så kan inte redogöra någon åsikt om deras digitala tjänster.