Bank kräver redogörelse för små kontantuttag

Ska starta AB och ansökte om att starta företagskonto hos den bank jag använder privat, Länsförsäkringar. Detta resulterade i en transaktionsförfrågan, vilket väl är förståeligt framförallt med tanke på att jag har fått in en del pengar från onoterade aktier, och förstår att de måste kräva att jag redovisar varifrån dessa pengar kommer.

Det som är märkligt är att de även vill ha verifikation på tex kontantuttag på enstaka tusenlappar jag gjort (3 uttag i år på totalt 7500kr), en utlandsbetalning på 160 kr, samt för några ankommande hundralappar från svärmor som hon skickat för presenter på födelsedagar.

Tyvärr minns jag inte vad de 160 kr i utlandsbetalning för 6 månader sen var för, och kommer absolut inte att försöka redovisa var jag spenderat några blygsamma kontantuttag eller kräva svärmor på gåvobrev, så förmodar att jag lika gärna kan strunta i att komma fram med verifikationsunderlag för det som jag kan styrka och leta mig om efter en ny bank.
Mitt intryck är att de tycker jag är en krånglig och riskabel kund för att jag har inkomster utöver min lön, men inte kan be mig att byta bank rakt ut och de istället försöker ge en pik genom denna märkliga transaktionsförfrågan.

Har någon varit med om liknande krav? Och har ni då lyckats lösa det?
Har ni kvitton för alla köp ni gör kontant? Kräver ni gåvobrev av 90-åriga mormor då hon skickar en femhundring till barnbarnen?

6 gillningar

Hejsan, ungefär samma hände mig, också med Länsförsäkringar. Krävde först kvitton/avtal/etc för ett 80-tal utgående transaktioner, jag försökte få tag i någon att prata med på Länsförsäkringar. Ingen ville prata, allt skulle gå genom mailen och på den mailen fick man inga vettiga svar alls. Jag försökte ringa dom ett 20-tal gånger, maila dom ungefär lika många gånger. Jag la ner drygt närmare tio timmar på att fixa alla underlag till de transaktionerna, när jag mailade över allt så fick jag till svar bara att allt skulle skickas in med post. Två veckor senare dök det ner ett brev till från dom, då skulle jag inkomma med underlagen för ytterligare ett 80-tal transaktioner, denna gång inkommande. Jag la ner tio timmar till på att fixa fram underlagen till alla, skickade in det. Sedan dröjde det ytterligare två veckor och så fick jag ett nytt brev från Länsförsäkringar med egentligen bara texten att de skulle frysa mitt konto och sparka ut mig som bankkund. Jag försökte förgäves att få en förklaring på vad som var fel eller vad som saknades, jag hade gjort allt de begärde och ändå slängdes jag ut som bankkund där. Cirka 20h arbete på att plocka fram underlag till alla deras frågor men förgäves.

Jag kontaktade deras huvudkontor och lämnade in en formell överklagan på deras beslut.( som för övrigt avslutas med “beslutet kan ej överklagas”) men deras jurist tyckte att allt gått rätt till, vilket jag ifrågasätter då inga ingående eller utgående transaktioner varit något olagligt. De sparkade ut mig helt med “lagen om penningtvätt och terrorfinansiering” som anledning. Sinnessjukt att detta händer på 2000-talet i ett demokratiskt land.

Som bank har jag verkligen noll förtroende för Länsförsäkringar och tycker de är värdelösa efter detta, som försäkringsbolag tycker jag däremot att de fortfarande är bra, vilket svider lite i mig.

22 gillningar

Jag har tyvärr samma erfarenhet av LF Bank som ni har. Vi är guldkunder hos dem och är supernöjda med vårat lokala försäkringsbolag och bank, bra service, trevligt bemötande och aldrig något krångel med bolån och sånt. Deras compliance-avdelning, en helt annan sak. De är krångliga, oerhört dåliga på att kommunicera, ställer obegripliga och krångliga frågor och man har ingen aning om hur man ska göra för att de ska “godkänna” något. De har inget telefonnummer så det går inte att ringa och ta ett telefonmöte och “reda ut” det hela, utan allt ska gå via meddelanden, och ledtid på 2-3 dagar innan man får svar, ofta med nya konstiga följdfrågor.

Vi har varit kunder länge där, är inga “skummisar” även om min fru är utländsk medborgare och har ett konstigt namn. Att överföra pengar till hennes hemland är en mardröm och nu verkar det som om de helt har spärrat den möjligheten för henne, vi vet inte varför. Hon skulle överföra 100000 kr till sina föräldrar, då de behövde renovera sin lägenhet. Hennes bror i Sverige ville vara med och hjälpa till och skickade 50000 extra till min fru. Han driver ett framgångsrikt IT-företag och har det mycket gott ställt, så det var inga “svarta” pengar. Inget konstigt alls. Min fru fick fylla i en blankett med en massa information och det var således totalt 150000 kr hon ville överföra. Hon har själv lön och för henne är 100000 kr inga jättestora pengar. I övrigt inga konstiga transaktioner alls, eller några “varningsklockor” så vitt jag kan se. Landet som pengarna ska till ligger Asien och har inga IS-terrorister eller liknande.

Banken ville först ha kopior på hennes mammas pass. När de fick det ville de ha ett “kontobevis”. Efter en vecka lyckades man skaffa fram ett sådant. Hennes mamma är gammal, fick gå till ett lokalt bankkonto där de inte fattade något, sen efter en massa telefonsamtal fick vi fram ett papper som banken sa “tack” till. Sen ville de veta vad pengarna ska användas till. Detta hade vi redan skrivit i det första meddelandet, men det verkade de ha glömt. Vi sa en renovering, samt lite nya möbler som en ergonomisk säng och annat. Vi var tvungna att ta fram lite papper på offerter, åter igen ett oerhört krångligt arbete då man inte alls jobbar så där nere. Mest för att påvisa att det pengarna ska gå till ska kosta ungefär dessa summor. Kändes helt meningslöst.

Efter det började banken nu granska dessa 50000 kr från min frus bror. Han skulle redovisa vad detta var för pengar. Han hade tagit en utdelning från sitt företag, och skickade papper på detta. Det räckte inte. Det krävdes en massa andra papper från hans bank innan man till slut tyckte det var okej. Men ändå inte, för därefter frågade man min fru vad hon hade för kopplingar till detta företag, var hon anställd eller satt i styrelsen eller hur var hon kopplad till denna utdelning.

Nu var vi relativt förbannade och trötta på detta båda två, men försökte ändå hålla masken och en god ton i korrespondensen. VI förklarade tydligt som för ett barn exakt hur allting föreligger, min fru har ingenting med hennes brors företag att göra, dessa pengar är en gåva från honom till deras föräldrar, men det är min fru som tar hand om allting och gör överföringen samt koordinerar renoveringen, köper in möblerna etc. Då kopplades en “chef” för compliance in, och där fick vi ett väldigt kort och otrevligt mail att "vi godkänner inte denna transaktion, och kommer inte godkänna fler överföringar till xxxx (min frus mamma). De 50000 kronorna fick vi skicka tillbaka till hennes bror. 100000 gick de med på att överföra. Hela processen tog 3 veckor. Vi svarade tydligt, direkt och alltid med den informationen de ville ha.

Jag har under mina år aldrig varit med om maken till krångel, trögfattande och allmänt flum under någon av alla mina kontakter med banker och myndigheter. Är inte förvånad av de berättelserna i denna tråd om LF och regelefterlevnad. Jag fattar fortfarande inte vad de tyckte var skumt, vad det var för fel på pengarna och över huvud taget vad vi gjorde för fel. Allting var 100% vitt och vi var 100% ärliga, det fanns papper på allt. Ändå kostade banken på sig att vara så pass flummiga och otrevliga.

Jag tog efter detta ett fysiskt möte med min lokala bankkontakt och förklarade detta, och hon skulle “ta det vidare”, men har inte hört något än. Hon förklarade också att man lokalt inte har något med detta att göra, att vi var “väldigt bra kunder” och sen ett allmänt tal om regelefterlevnad, bla bla.

Tummen ner för denna del av LF.

20 gillningar

Ojoj, obegripligt att de kan hålla på som de gör, men det verkar som att min misstanke stämmer att de använder penningtvättslagen som svepskäl för att göra sig av med kunder de av någon anledning anser icke önskvärda.
Får man fråga om du har en aning om varför du blev drabbad?
Några transaktioner till och från utlandet och inkomst utöver lön är det som varit annorlunda för mig på senaste, så förmodar att det räcker för att de ska tycka man inte är värd att ha som kund längre.

1 gillning

Är någon annan bank bättre än LF i detta? Bara så man vet om det är någon mening att byta eller om kund-terror är det nya heta?

Detta är hela problemet med bankers extremt konstiga tillämpning av lagen. Din historia är helt absurd men har varit med om liknande. Finns tillfällen jag måste visa transaktioner i samma bank hos mig även fast de kan se allt. Sjukt ologiskt och att man får korta otrevliga svar, det lokala kontoret kan aldrig göra något utan det är ”högre upp”. Fattar inte, sitter det några 25 åringar som inte förstår verkligheten?

Jag har aldrig fått några frågor från Skandia om några transaktioner över huvud taget.

2 gillningar

Trodde att jag var ensam. Jag fick transaktions förfrågan, svarade med underlag på transaktioner, lika som många gick inte att prata med någon på Länsförsäkringar Bank. Då fick jag brev att de avslutar mitt engagemang och att jag har 30 dagar på mig att avsluta mina konton. Jag har gjort och tagit bort alla mina försäkringar hos dem. Om många lämnar dem kanska de tänker om.

1 gillning

Verkar vanligt problem hos många banker idag då man söker runt lite på nätet, men Länsförsäkringar verkar helt klart värst. Inte sett att någon annan bank kräver verifikationer på transaktioner på 160 kr eller att man ska redovisa vart man spenderat enstaka tusenlappar man tog ut kontant.

På något naivt sätt tycker man att de borde vara lite måna om sina kunder, men förmodar de gjort någon riskbedömning och kommit fram till att kunder som inte antingen har en extremt enkel ekonomi eller är enormt förmögna inte är värt risken. Folk som har onoterade aktier, släkt i utlandet, handlar med utlandet eller sysslar med krypto får man kanske in för lite pengar på jämfört med konsekvenserna om man missar något fiffel.

Det är förstås inte alls syftet med penningtvättslagen att de ska använda det som ett grovfilter för att kunna välja bort kunder, men de får inte neka kunder tillgång till tjänster utan att anklaga dem för penningtvätt och terrorism, och eftersom lagen är väldigt ospecifik vad som krävs för att göra det använder de det som ett loophole.

1 gillning

Har inte haft exakt samma problem men många liknande, ett har jag inte löst än men fick tips från en bankanställd att skriva ett personligt brev till dem och sansat förklara situationen men inte ett rekommenderat brev för det tar de inte emot, i alla fall inte i mitt fall. Bankerna har blivit helt sanslösa.

Efter haft problem med Handelsbanken för många år sen så bytte jag till Nordea.

När jag ville sätta igång tjänsten utlandsbetalning i internetbanken så ringde jag kundtjänst för min kontakt på banken var på semester och dom lät sådär skeptiska hela tiden under samtalet, sen såg hon att jag var private banking kund och kopplade mig till en annan person, då fick man ett helt annat bemötande, tjänsten var igång på mindre än 2 minuter.
Sån härlig svensk särbehandling… fyfan.

Hoppas all denna invasiva hanteringen folk får utstå leder till mindre kriminalitet.

Jag tänker att om man inte är nöjd så får man helt enkelt rösta med fötterna och byta till en bank som hanterar sakerna på ett lite mer sansat sätt.

2 gillningar

Absolut. Men sedan vill de nog också förbättra statistiken, kunna redovisa för myndigheter “titta hur många förfrågningar och stoppningar vi gjort”.

Och det gör de för orelevant transaktioner istället för att ge dig på stora fiskar som sponsrat renovering, vidareutbildningar förlagda på paradisö mm.

3 gillningar

Lycka till. Blev utslängd av LF flr samma sak trots att jag svarat på deras förfrågan och redovisat allt utförligt. Dem ville inte ens diskutera saken eller försöka lösa problemet. Fick bara lämna banken utan någon som helst förklaring från deras sida. Banken gör precis som dem vill

1 gillning

Nordea är en totalt vidrig bank i detta avseende, undvik. Som tur är kan de inte kasta ut en från ens KF pga. försäkringslagen eller liknande.

Skandia är bra. Även små sparbanker brukar vara bra.

1 gillning

Dom flesta hos Länsförsäkringar har heller inte fått frågor innan de fått det :face_with_spiral_eyes::wink:

3 gillningar

Helt klart måste det vara de. Det är 100% pinnjakt, bättre att visa man kontrollerar 2000 personer än att fokuserar på de verkliga 1-2 personerna som är problemet, vilket säkerligen tar oändligt med mer tid

2 gillningar

Har gjort en hel del potentiellt ”skumma” transaktioner hos Skandia som kunnat flaggas som avvikande, aldrig haft problem.

1 gillning

Att använda sitt bankkonto för att hjälpa andra att utföra transaktioner skriker penningmålvakt (ur bankens synvinkel).

Det blir lite som att försöka passera genom tullen och tro att man bara kan glida förbi med en enkel förklaring:

– Har du packat din väska själv?
– Nej, det är en kompis väska.
– Jaha, varsågod och passera!

5 gillningar

Min bror hamnade på samma situation. LF frågade om hans lön varifrån kom även de kunde helt enkelt att se lön från kommunen. Även han reste till Dubai och använde kortet en gång där sen fick spärrade kortet. Därefter skickade LF till min bror varför och hur använts kortet där. Vi hade lagt många timmar på att svara men sedan lyckades vi men de vägrade öppna sparkontot eller Isk kontot. Det var ett jävla liv med LF och och hans frågor men jag hörde att många folk hamnade med att få frågor med andra bankerna också Nordea och SEB och Swedbank.

1 gillning

Sånt beteende borde medföra att banken förlorar tillståndet att bedriva bankverksamhet i Sverige pga. bristande kompetens.

Folk undviker ju att göra helt normala transaktioner pga. risken att råka ut för någon jubelidiot som fryser allt mitt i processen, vilket hämmar den ekonomiska aktiviteten.

3 gillningar