Jag har tyvärr samma erfarenhet av LF Bank som ni har. Vi är guldkunder hos dem och är supernöjda med vårat lokala försäkringsbolag och bank, bra service, trevligt bemötande och aldrig något krångel med bolån och sånt. Deras compliance-avdelning, en helt annan sak. De är krångliga, oerhört dåliga på att kommunicera, ställer obegripliga och krångliga frågor och man har ingen aning om hur man ska göra för att de ska “godkänna” något. De har inget telefonnummer så det går inte att ringa och ta ett telefonmöte och “reda ut” det hela, utan allt ska gå via meddelanden, och ledtid på 2-3 dagar innan man får svar, ofta med nya konstiga följdfrågor.
Vi har varit kunder länge där, är inga “skummisar” även om min fru är utländsk medborgare och har ett konstigt namn. Att överföra pengar till hennes hemland är en mardröm och nu verkar det som om de helt har spärrat den möjligheten för henne, vi vet inte varför. Hon skulle överföra 100000 kr till sina föräldrar, då de behövde renovera sin lägenhet. Hennes bror i Sverige ville vara med och hjälpa till och skickade 50000 extra till min fru. Han driver ett framgångsrikt IT-företag och har det mycket gott ställt, så det var inga “svarta” pengar. Inget konstigt alls. Min fru fick fylla i en blankett med en massa information och det var således totalt 150000 kr hon ville överföra. Hon har själv lön och för henne är 100000 kr inga jättestora pengar. I övrigt inga konstiga transaktioner alls, eller några “varningsklockor” så vitt jag kan se. Landet som pengarna ska till ligger Asien och har inga IS-terrorister eller liknande.
Banken ville först ha kopior på hennes mammas pass. När de fick det ville de ha ett “kontobevis”. Efter en vecka lyckades man skaffa fram ett sådant. Hennes mamma är gammal, fick gå till ett lokalt bankkonto där de inte fattade något, sen efter en massa telefonsamtal fick vi fram ett papper som banken sa “tack” till. Sen ville de veta vad pengarna ska användas till. Detta hade vi redan skrivit i det första meddelandet, men det verkade de ha glömt. Vi sa en renovering, samt lite nya möbler som en ergonomisk säng och annat. Vi var tvungna att ta fram lite papper på offerter, åter igen ett oerhört krångligt arbete då man inte alls jobbar så där nere. Mest för att påvisa att det pengarna ska gå till ska kosta ungefär dessa summor. Kändes helt meningslöst.
Efter det började banken nu granska dessa 50000 kr från min frus bror. Han skulle redovisa vad detta var för pengar. Han hade tagit en utdelning från sitt företag, och skickade papper på detta. Det räckte inte. Det krävdes en massa andra papper från hans bank innan man till slut tyckte det var okej. Men ändå inte, för därefter frågade man min fru vad hon hade för kopplingar till detta företag, var hon anställd eller satt i styrelsen eller hur var hon kopplad till denna utdelning.
Nu var vi relativt förbannade och trötta på detta båda två, men försökte ändå hålla masken och en god ton i korrespondensen. VI förklarade tydligt som för ett barn exakt hur allting föreligger, min fru har ingenting med hennes brors företag att göra, dessa pengar är en gåva från honom till deras föräldrar, men det är min fru som tar hand om allting och gör överföringen samt koordinerar renoveringen, köper in möblerna etc. Då kopplades en “chef” för compliance in, och där fick vi ett väldigt kort och otrevligt mail att "vi godkänner inte denna transaktion, och kommer inte godkänna fler överföringar till xxxx (min frus mamma). De 50000 kronorna fick vi skicka tillbaka till hennes bror. 100000 gick de med på att överföra. Hela processen tog 3 veckor. Vi svarade tydligt, direkt och alltid med den informationen de ville ha.
Jag har under mina år aldrig varit med om maken till krångel, trögfattande och allmänt flum under någon av alla mina kontakter med banker och myndigheter. Är inte förvånad av de berättelserna i denna tråd om LF och regelefterlevnad. Jag fattar fortfarande inte vad de tyckte var skumt, vad det var för fel på pengarna och över huvud taget vad vi gjorde för fel. Allting var 100% vitt och vi var 100% ärliga, det fanns papper på allt. Ändå kostade banken på sig att vara så pass flummiga och otrevliga.
Jag tog efter detta ett fysiskt möte med min lokala bankkontakt och förklarade detta, och hon skulle “ta det vidare”, men har inte hört något än. Hon förklarade också att man lokalt inte har något med detta att göra, att vi var “väldigt bra kunder” och sen ett allmänt tal om regelefterlevnad, bla bla.
Tummen ner för denna del av LF.