Vilken bank har minst gestapofasoner?

Har haft länsförsäkringar som bank hela mitt vuxna liv, men har lite smått ledsnat på dem. De har vid ett par tillfällen varit extremt krångliga och ställt näsvisa frågor om vart mina pengar kommer ifrån när jag behövt höja swishgränsen eller fått pengar från utlandet. Gillar inte heller systemet med att man en gång om året måste höra av sig för att förhandla om sin ränterabatt på bolånet.

Min tanke är att flytta lånet till någon nischbank med konstant låg ränta, eventuellt Landshypotek om de godkänner mig (har läst att de är lite krångliga). Deras ränta är inte mycket högre än den som jag har på LF efter förhandling.

Sedan förstår jag att alla banker kan vara mer eller mindre omöjliga när det gäller transaktioner som faller lite utanför mönstret. Man ska helst vara en medelsvensson som får sin lön den 25e och spenderar det mesta via bankens egna kort och sparar en tusenlapp i bankens egna fonder. Och använder swish bara för att skicka veckopengen till barnen. Men finns det någon bank som åtminstone är lite mer flexibel och inte är en inkarnation av Gestapo?

Jag vill alltså ha en bank för huvudsakligen ett lönekonto och betala räkningarna. Jag använder mest kreditkort (med bonus) för mina transaktioner så det är en fördel om deras egna kortavgifter är låga eller att man kan slippa deras kort öht. Besparingarna har jag huvudsakligen på Nordnet/Lysa, så banken ska helst inte få spader om jag plötsligt sätter in 200 000 på lönekontot för att betala en bil eller nåt i den stilen.

6 gillningar

Detta gör alla banker. På gott och ont.

12 gillningar

Skandiabanken har fungerat bra för mig. Låneräntan sätts efter förbestämda kriterier och förhandlas inte. Man behöver inte ha deras kort. Har inte haft särskilt mycket ”ovanliga” transaktioner, men min lilla erfarenhet av dem är att de är smidiga att ha att göra med.

3 gillningar

Samma erfarenhet av Skandiabanken. Smidiga att ha att göra med.

2 gillningar

Har själv bara bra erfarenheter av Swedbank och Länsförsäkringar med hänsyn till utfrågningar, så rekommenderar båda dessa.

Sen brukar jag i förväg fråga banken vid ovanliga transaktioner om vad jag bör tänka på, så gissar att det uppskattas av banken och gör att jag sluppit oväntade frågor och haft bra bemötande.

4 gillningar

Topp. Ja, deras ränta ser ut att vara liknande Landshypotek. Är så klart en fördel att ha lånet i samma bank som transaktionskontot.

Det finns en viss skillnad mellan bankerna. Icabanken och Länsförsäkringar verkar vara lite värre än storbankerna.

Tror det snarare beror på individuella medarbetare. Men alla banker behöver följa de kundkännedomregler som finns. Så alla banker kommer och ska ställa frågor ibland.

Värre avseende utfrågningar om transaktioner?

Jo, det är lustigt i så fall. De skyller alltid på lagar och regelverk som måste uppfyllas. Men det är uppenbart att olika banker har olika tolkningar om hur stora skyldigheter de har. Vill minnas att tom finansinspektionen sagt åt ett par av bankerna att de övertolkar reglerna och gör livet surt för kunderna.

Genom fackförbundet har jag skapliga räntor hos Danske Bank, men hade det inte varit för det hade jag nog valt något annat. Appen är katastrofalt dålig. Förhållandevis svårt att komma fram och prata med någon form av människa också, även om jag nyligen fått väldigt bra hjälp av en specifik medarbetare där.

2 gillningar

Lite info om varför alla banker kommer fråga då och då.

Tror personligen inte att bankhoppande hjälper, då frågor dyker upp hos dom alla. Både Lysa, Ikano, Länsförsäkringar, Avansa, Folksam och Swedbank har alla frågat ut mig.

Tar oftast bara ett par minuter och känns fullt rimligt, med tanke på att vissa myndigheter däremot använder gestapo metoder där utfrågningar tar månader och ibland år.

2 gillningar

Någon som har erfarenhet av Ålandsbanken? Har hört rykten förr att de är lite mer sansade.

Jo, absolut. De där frågorna om kundkännedom får man överallt och det får man väl finna sig i.

Men frågan gäller inte det. Utan hur hanterar banken lite ovanligare transaktioner? Vad händer om jag vill swisha 20 000? Eller får en överföring på 300 000 från en annan bank? Där verkar det som bankerna hanterar detta helt olika. Jag tycker det är märkligt att de har resurser att förhöra sina kunder över telefon över sådana transaktioner. Det måste ta mycket tid i anspråk för de petiga bankerna.

1 gillning

Jag har alltid kollat med banken innan dessa sker, har aldrig varit ett problem. Bara svara på var pengarna kommer ifrån och till vad de ska användas till. Ibland har de velat ha papper, men går ju lätt att fixa från andra banken.

3 gillningar

Lagstiftaren har ställt krav på att bankerna ska ha “tillräckligt” robusta rutiner för att kunna upptäcka potentiell penningtvätt. Vad som ska anses vara “tillräckligt” är dock ganska luddigt formulerat. Bankerna måste i alla fall kunna visa Finansinspektionen att de har koll på detta och att deras interna policies faktiskt tillämpas i praktiken. Detta måste naturligtvis kosta så lite som möjligt för banken, så oftast blir resultatet ett väldigt stelbent regelverk som kan tillämpas direkt av medarbetare med direkt kundkontakt, utan att någon mer kvalificerad (läs bättre betald) person behöver involveras.

2 gillningar

Förhoppningsvis har FI:s sanktionsavgift som Länsförsäkringar fick betala pga. för trubbig penningtvättskontroll gjort att de anpassat sina system bättre och smartare.

7 gillningar

Jag har Skandia för lönekonto och Landshypotek för bolån. Ser det som positivt att ha det uppdelat så att jag kan byta ut aktörer som strular. Har inte haft några problem med bankerna. Landshypotek ville iofs få underlag på vissa amorteringar. Jag skickade in det de ville ha och så var de nöjda sedan.

3 gillningar

Jag har Swedbank och har vid bilköp under pandemin flyttat ett par hundratusen tillfälligt till konto på Swedbank från annan bank för att någon dag senare betala bilen. Ringde dock några dagar innan då jag ville försäkra mig om att ingen spärr skulle slå till och hindra köpet. Sa bara att det var till ett bilköp, fick inga mer frågor på det.

Samma förfarande när jag förra året köpte hobbyobjekt för ca 80 000:- som sedan swishades till säljaren. Dessa landande också bara tillfälligt hos Swedbank.

Enda gång som det blev “problem” var när jag för ca två år sedan skulle flytta 400 000:- via Swedbank till annan bank. Det gick inte att överföra, utan fick ringa upp kundtjänst då någon spärr slog till. Lite skönt att veta att det faktiskt finns en spärr så det inte går att tömma ens konton hur som helst. Nämnde att de var sparande från annan bank. Inga fler frågor om det utan de ville mesta höra att det var jag som initierat flytten av summan.

Kund hos Swedbank sedan +30år.

4 gillningar

Av egen erfarenhet kan jag säga att en viktig utmaning att hantera när frågorna kommer är ens egna känslor.

Detta oavsett hur mycket jag än visste att det bara är en tidsfråga innan någon av mina transaktioner skulle bli ifrågasatt. Hur kan de misstänka mig? Hur kan de tycka det här är konstigt? Hur kan de missat att jag redan svarat på detta? Varför ska jag behöva stå ut med det här när jag inte gjort något fel?

Erkänner att jag fick ta mig i kragen för att inte bara strunta i det hela och vända mig till någon annan aktör som bättre förstod mina kvaliteter. Eller att spydigt berätta hur fel de hade i sina misstankar. Eller att ösa ur mig all info och alla underlag som de borde behöva.

Till slut svalde jag min stolthet och känsla av oförrätt. Jag lusläste exakt vad de frågade efter, svarade på just detta och inget annat, och skickade sedan med minimum av underlag som ändå tydligt styrkte mina svar. Och undvek att pressa på tidsmässigt.

Fem dagar senare slutfördes ärendet och jag kunde fortsätta mitt liv.

4 gillningar

Jag kör på Swedbanks premium banking bara för att slippa gestapofasonerna. Då har jag en bankkontakt som känner mig tillräckligt bra för att allt (hittills) ska flyta på smidigt.

1 gillning