Praktiskt bästa transaktionskonto för FIRE?

Jag befinner mig i något av en transition i livet och har därför tagit en paus från förvärvsarbetet. Under denna period lever jag av sparat kapital. Detta har blivit som något av en snabbintroduktion till hur det skulle kunna vara att ha uppnått FIRE, många saker har dykt upp, inte minst har det uppstått upprepade problem med min bank (Swedbank). Rent praktiskt förde jag över en lite större summa pengar (nothing crazy), en budget, från räntebärande sparkonto i annan bank till konto i Swedbank utan ränta (e-spar). Från e-spar för jag över en summa varje månad till mitt vanliga privatkonto (i Swedbank) för att betala löpande kostnader.

Det verkar som att något hänt sedan jag slutade få in en summa märkt “lön” på kontot varje månad. Tror jag blivit rödlistad på något sätt. Har upprepade gånger haft problem med dem nu, t.ex när jag skulle betala en faktura utfärdad av en polsk byggfirma (som är reggade i Sverige) och senast idag när jag ville göra en betalning i USD via mitt debitkort och blev nekad fast alla inställningar var korrekta, det fanns pengar på kontot etc. När jag pratar med dem är de misstänksamma och undvikande och jag är ärligt talat rädd att få mina tillgångar frysta eller liknande, som jag vet hänt andra. Jag har t.o.m ringt och pratat med dem om att detta är en temporär lösning och att jag lever av kapital…

Så! Någon som upplevt samma problem efter att “lönen” slutat trilla in? Vad har ni för bank till ert transaktionskonto? Jag vet att alla banker måste följa lagen (om penningtvätt osv) men jag upplever ju att Swedbank är synnerligen kommunistiskt lagda i hur de tolkar den. Finns det någon transaktionsbank som är lite mer pragmatisk?? De får gärna ha fungerande internetbank och lätta kontaktvägar också men ärligt talat väger de funktionerna inte så tungt i nuläget.

2 gillningar

Som barista-fire med eget företag brukar jag skriva lön på överföringar jag gör till konto i min vanliga bank från såväl bank dit betalningar kommer (egentligen inte lön då jag har enskild firma), till överföring från bank där jag har sparat kapital med högre ränta. Ser det senare som uppskjuten vinst/lön från förvaltning av kapital under många år.

Vet inte om det gör något skillnad. Kanske för algoritmerna som antagligen skannar av överföringar. Eller inte.

1 gillning

Fråga: Har du lagt korten på bordet för banken? Har du uppdaterat kundkännedomsuppgifterna?

Det vettigaste är att inte mörka och att försöka se det som att bankens algoritmer för att stoppa kriminella har triggats av ditt agerande för att det är ovanligt, inte brottsligt. Var då ärlig med banken och förklara. Erbjud dig att komma in för ett möte. Jag tror det kan lösa mycket.

Jag har varit “lönlös” :zany_face: i två år nu och inte fått en enda fråga från någon av mina banker. Kundkännedomsuppgifterna är uppdaterade och jag har förklarat läget för båda. Jag har dessutom flyttat stora summor under dessa år också utan minsta ögonbrynshöjning. Men nej, jag har inte Swedbank.

2 gillningar

Jag har Länsförsäkringar, har inte haft lön eller sjukpenning på ca två år nu utan bara överföringar från sparkonton/ISK. Har uppdaterat mina kundkännedomsuppgifter men inte i övrigt pratat med någon kundtjänst eller dyl. Inget tjafs så här långt i alla fall, inte heller när jag flyttat stora summor hit och dit mellan olika banker.

2 gillningar

Kan ju finnas en poäng med att testa i alla fall! Vad har du för transaktionsbank?

Jag håller uppgifter uppdaterade och försöker inte mörka något. Vet inte vad det skulle vara. Jag har också, som jag skrev, redan ringt och pratat med dem och det verkar inte ha hjälpt. Vad har du för transaktionsbank?

Knasigt att de inte kan vara tydligare då. :frowning:

Länsförsäkringar för allt “vanligt”. Sedan har jag kreditkort genom SEB och Avanza för ungefär halva ISK-summan.

Jag har Swedbank, ingen lön sedan ett par år, men inga problem hittills. Personalen på kundtjänst vet nog ingenting om exakta orsaken till att du flaggats. Banken har ett inköpt system med algoritmer som kikar på alla transaktioner och kundegenskaper och flaggar vissa beteenden som misstänkta. Exakt hur algoritmen fungerar vet väldigt få och de som vet kommer inte att avslöja det.

Inte haft “lön” på många år och aldrig haft problem med Skandia, LF eller Nordea.

Uppdatera din KYC och var jävligt noga med vem du gör transaktioner med. Om du gör en transaktion med någon som i sin tur fifflar är risken stor att banken fryser ditt konto.

1 gillning