Banken ifrågasätter gamla transaktioner

Hej! Jag behöver råd angående problem med min bank.

Jag har haft fast jobb i ungefär ett år och en stabil lön. När jag ansökte om bolån gjorde banken en granskning av mitt konto. De gick tillbaka längre än sex månader och började ifrågasätta vissa insättningar och Swish-transaktioner.

Bakgrunden är att jag ibland har hjälpt vänner och bekanta genom att ta emot pengar och skicka vidare utomlands (utan att tjäna något på det). Jag har också använt Revolut för resor och växling, och ibland har vänner skickat pengar till mig så att jag kunnat växla åt dem eftersom jag har ett bättre konto där.

Banken ville ha bevis på alla transaktioner, men jag har inte sparat några underlag. Jag erbjöd mig att försöka ordna intyg i efterhand, men de sa att det inte räcker. Resultatet blev att de nekade bolånet och dessutom sagt att de kommer avsluta mitt konto.

Nu undrar jag:

1. Kan banken gå vidare med ärendet på något sätt utöver att stänga mitt konto?

2. Bör jag flytta över alla pengar direkt till mitt nya konto i en annan bank?

3. Har bankerna kontakt med varandra i sådana här situationer?

4. Finns det något mer jag måste tänka på nu?

Det handlar inte om stora summor, men jag är orolig för vad som kan hända. Alla tips eller erfarenheter uppskattas!

6 gillningar

AKA, penningtvätt. :slight_smile:

Att du inte kan förklara allt i minsta detalj är väl rimligt och att kunna skicka in intyg måste du väl fått mer än 3 minuter på dig att lösa?

5 gillningar

Jag är inte den som dömer och jag är aldrig på bankens sida, men jag är ledsen, Birgitta. Detta känns minns sagt shady, från din sida.

Jag vet ej vad som är praxis vid såna här fall men du kan försäkra dig om att banken har mer makt över dina pengar än vad du tror.

1. Ja, om de anser att något olagligt skett.
  2. De har makten att frysa dina pengar.
  3. Vet ej, men skulle gissa det.
6 gillningar
  1. Har aldrig hört talas om det. Men: Det kommer se lika suspekt ut hos din nya bank, vilken du nu väljer, när de begär ett kontoutdrag från din gamla bank för att se så du inte är någon skummis.
  2. Skaka fram de underlag den gamla banken krävde så du har dem tills den nya banken ställer samma frågor. Bäst också att raska på med detta om det är så att du annars har en bostadsaffär som kommer gå i stöpet, för du blir ersättningsskyldig om du skrivit på köpeavtal men inte kan skaka fram bolånepengar till tillträdesdagen.
1 gillning

24 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Banker, KYC och rättssäkerhet

Det som inte är så lyckat här är att du agerat som ett eget litet växlingskontor här och även om det kan verka oskyldigt så kan det ju teoretiskt sett vara pengar från svartjobb, droghandel eller stöld. Banken kan inte veta detta och de vill bara veta varifrån pengarna kommer. Om du via bekanta eller egen transaktionshistorik kan visa att det är från någon annans lönekonto lär de bli nöjda med det. Även swishar finns ju i historiken.

Då är det förmodligen lite för mycket av den varan. Just kombinationen av mycket flyttande av pengar och att inte ha haft ett fast jobb skulle jag gissa är det som banken ogillar mest. Vi kan tycka vad vi vill som sagt, men nu ser reglerna ut så här.

Jag hade lagt energin på att kontakta vännerna du växlat åt, förklarat och bett dem gräva upp transaktionshistorik. Du kommer troligen att behöva detta förr eller senare.

Det kan de, men jag tror mest att de vill slippa en kund som de inte tjänar så mycket på men som ändå genererar en del merarbete och kan göra att banken får problem.

Har du redan en annan bank så är det väl bra. Behöver du skaffa en ny så hade jag nog kontaktat en bank först och förklarat hela bilden innan jag sätter in. Vill du ha ett bolån, ska du flytta hela din ekonomi osv så är de säkert på, men då behöver du också lägga fram vad som hände på förra banken och varför.

Jag tror inte de tipsar varandra i onödan. Men de vill själva slippa få finansinspektionen på sig, det är det som detta handlar om.

Att inte göra om det? Annars tror jag som sagt på transparens inför skaffande av nytt lönekonto.

1 gillning

Finns eventuellt en “risk” som inte nämnts och det är om samma bank som nu inte vill ha dig som kund längre även stoppar ett bank-id som de utfärdat.

Bank-id-systemet som helhet är ju fristående och ägs inte av en specifik bank. (Även om din specifika bank utfärdat det unika bank-id som du använder) Blir ditt Bank-id då spärrat på begäran av en bank är de ANDRA bankerna kanske tveksamma till att utfärda ett nytt Bank-id åt dig. Har för mig att jag läst om andra som hamnat i kläm på det sättet när ens nuvarande Bank “vill göra slut”.

Någon annan kanske kan bekräfta eller dementera om det stämmer?

1 gillning

De kan välja att spärra BankID på alla banker, sedan något år. Tror det kanske t o m är standard nu. Det finns info hos BankID om den nya funktionen.

2 gillningar

Skaffa om möjligt bank dosa för inloggning på din bank utifall du får problem med Bank ID.

Skaffa Freja ID som är ett alternativ till Bank ID även om det funkar på mycket färre ställen.

6 gillningar

Läs också på om dina rättigheter och vilka begränsningar som finns

Rätt till betalkonto med grundläggande funktioner | Konsumenternas.

Och vilka skyldigheter som finns för att undvika problem i framtiden

Vi kanske kan styra tillbaka tråden till att hjälpa TS.

Mina råd är att skaffa Freja ID, kolla upp hur mycket av transaktionerna som kan bekräftas och dokumenteras, prata med nya banken och var 100% öppen med din sits. I sista hand, kolla om du kan få juristhjälp via dina försäkringar, det kan komma att behövas.

5 gillningar

Enligt länken till Konsumenternas överst i tråden så måste banken ge information om hur man överklagar:

Om banken nekar dig att öppna ett betalkonto med grundläggande funktioner, eller säger upp det, så ska du få information om vart du kan vända dig för att framföra klagomål eller få beslutet rättsligt prövat. Informationen ska vara skriftlig och utan kostnad för dig. Om du inte får en skriftlig underrättelse, så kan du påpeka detta för banken. Om det är möjligt, ska skälen till bankens beslut stå i texten.

Skulle råda TS att begära ett sånt besked från banken.

4 gillningar

Hundratals träffar på RT t ex?

Det stod ingenstans att det swishades utomlands.

Vi ska inte övertolka det som skrivs. Det hjälper ju inte den här situationen. Jag tror det räcker med lite tanklöshet och att bankerna faktiskt har ganska strikta regler/krav att följa.

Jag säger som övriga: Freja ID och full transparens med banken. Var lösningsfokuserad @Birgitta1111 och mörka ingenting, för det ligger bara dig i fatet nu.

3 gillningar