Idag pratade jag med en person i min närhet som bad mig hjälpa henne, en bedragare hade lurat henne över telefon, fått henne att installera något program på datorn och lurat henne att dela med sig av bank id. Wipps så var alla hennes pengar borta. 140 000 kr.
Jag blir så ledsen.
Jag försöker informera alla i min närhet, att blir ni uppringda så måste varningslamporna tändas.
Men jag undrar, kan man på sin internetbank göra inställningar som stoppar när någon försöker föra över alla pengarna. Det kan inte vara rimligt att det ska vara så lätt.
Närmaste dagarna så har de snackat att banker bör öka säkerheten för att lurendrejarna inte ska kunna göra nya bank id å även överföring av stora summor…
Dom man läst eller hört om har blivit länsade på pengarna har främst haft Nordea å Swedbank… Kan de vara så att dom bankerna har lägre säkerhet?
Bästa tipset är nog idag att ha inte stora summor på din huvudbank. Skapa räntekonto på en separat bank och ha ett länkat konto, då tar det någon dag att föra över pengarna och två steg behövs för att de ska hamna i bluffarnas fickor.
Själv skulle jag vilja ha en spärr, vill jag föra över mer än x antal pengar till en ny persons konto, så krävs ett besök på ett bankkontor. X = en gräns jag själv bestämmer.
Ett vadå förnått? Där jag växte upp har alla stängt och närmaste är en timme bort.
Men i övrigt håller jag med. Jag har själv ett annat konto där pengarna ligger, kan bara göra överföring till referenskonto som tar en dag minst. Max en månads utgifter ligger på huvudkontot.
I min stad har tre av mina banker fortfarande kontor, så går nog lösa.
Men kanske tre dagars överföringstid för summor över ens egen spärrgräns kan vara en enklare lösning? Jag gör oerhört sällan transaktioner över ett par tusen till nya mottagare, större inköp går att planera kring även med en spärr på utvalda konton.
Jag har följt samma på TV mm och gjorde reflektionen - finns det inte redan spärrar för vidlyftiga transaktioner?
Jag har pengar på en storbank och har med åren fått allt svårare att flytta pengar utan att jag måste göra det genom ett personligt samtal med banken. “Överföringen/betalningen kan inte genomföras. Kontakta banken så hjälper vi dig”.
Nu har banken öppet 24/7 så man får direkt hjälp med transaktionen - men det är lite bökigt och irriterande. Nu inser jag att det trots allt kanske är bra att banken har koll på oss lite äldre.
Ett bra ställe att börja är att se till att telefonnummer inte är offentligt sökbara. Bedragarna letar efter äldre personer med ett tillgängligt telefonnummer. Det är faktiskt väldigt enkelt att undvika dessa samtal.
Du kan begära hos operatören att du inte vill att ditt telefonnummer skall vara sökbart och då syns det varken hos katalogföretagen så som Hitta och Eniro och inte heller i Ratsits register.
Min tyska bank har 8 siffror som användarnamn och 6 (!) siffror lösenord. Går inte att välja alpha numerisk eller längre lösen. Finns iaf 2fa så inte helt tokigt
Man kan också begränsa storleken på överföring per dag, men är man inloggad kan man öka till vadfansomhelst och sedan göra överföringen
Nordea har för mig nyligen infört ett “personligt signeringsutrymme” som de kallar det. En bestämd summa per dygn(75k) som du kan godkänna betalningar och överföringar med…
Vet inte vad den baseras på
Hittills mest irriterande
Får gå in flera dagar i rad och signera fakturor för taket nås hela tiden. Ska kontakta dem om dettta
Swedbank kräver utökad bankid för att göra överföringar till nya mottagare. Jag har inte aktiverat det så jag måste använda bankdosa i de fallen, men det blir ganska sällan för mig.
Sen kan man ju fortfarande bli bedragen med bankdosa också, men kräver lite fler steg och man hinner kanske tänka efter.
Personen måste själv ha godkänt överföringen (står i bank id appen vad man godkänner)? Eller skapades ett nytt bank id? Inte menat som kritik utan ör nyfiken på hur det gått till.
Ska hen försöka få banken att ersätta förlusten vid bedrägeriet?
Direktören:
Jag skriver till dig till dem ett sms där jag förklarar sätt som bedragare använder sig utav.
Sedan ringer jag dem och pratar om det.
Tex tips jag fått härifrån om hur man ställer in Klarna.
En annan gång var det när tips om att bedragare säger sig vara poliser och att det hänt en olycka, och nu måste man identifiera sig för att ta del av vad som hänt.
Jag tänker och hoppas att mina nära o kära blir bättre skyddade om de har hört om det i förväg, och kanske då kan stoppa den.
David:
Jag vet inte exakta förfarandet, Hon berättare att de installerat någon mjukvara på hennes dator samt lurade till sig bankid inloggen, kanske fjärrstyra hennes dator?
It kunskapen är låg, som hos de flesta äldre och ja vill inte pressa henne på hur, när hon förlorat sparkapitalet. Jag vet att det är anmält och de varit på banken osv. Hoppas de får stöttning därifrån. Men jag gissar att stöttning inte är samma sak som att återfå några pengar…
I en nyligen avkunnad vägledande HD-dom slås det fast att banken ska återbetala en man trots att han varit grovt oaktsam och lämnat ut koder till bankdosan
Efter den domen så verkar det krävas extremt mycket för att banken inte ska få återbetala allt. Känns som du kan göra vad som med dina koder och banken åker ändå på det. Men bra för dem som råkar illa ut och förhoppningsvis så fixar banken systemen så de blir säkrare. SEB har tex en SMS kåd man måste mata in också vid konstiga överföringar vilket jag tycker är bra lösning. Får en att tänka till en gång till.
Tror det pratades om det i inlägget på nyheterna. Det borde vara lättare nu, men har kunden använt sin Bank-Id vid bluffen så räknas det som att hen gjort överföring med fullt godkännande. (Enligt banken.)
Dessa turer kommer nog fortsätta ett par år eller till bankerna ändrar sina rutiner, så färre drabbas.
Att införa en spärr som kunden själv sätter och lite längre tid för stora överföringar, borde gå att implementera.
Det sjuka är att på mitt företagskonto för aktiebolaget kan jag styra väldigt granulärt vem som får göra vad (belopp/destination osv), man kan också sätta att vissa överföringar eller betalningar måste godkännas av två.
God man/förvaltare? Visst är det för enkelt att lura människor, men det måste finnas några gränser för hur naiv man får vara samtidigt som man sköter sin egen ekonomi. Att låta någon fjärrstyra ens dator, med största sannolikhet rakt framför nosen på personen, går inte att skydda mot utan att göra alla andra användare helt oförmögna att sköta sin ärenden.
Bedragaren gör ett nytt bank-id till sig själv. Då står det något i still med ’Jag legetimerar mig och godkänner avtalet’. Efter det kan bedragen gör överföringen själv, då är det tydligare prompt med överföringen av pengar till cc konto. Dessa ser dock aldrig offret.
Samtalet handlar om att signera något annat avtal. Kreditupplysning, sekretessavtal osv.