BankID-bedrägerier mot äldre! Samspåna med mig hur vi löser detta!

Hej,

Med den digitala utvecklingen har rånen flyttat ut på internet och blivit bedrägerier. Åldringsbedrägerierna är många och mörkertalet tror jag är stort. Åldringarna skäms för att de blir lurade och bankerna betalar ofta ut i godo tror jag.

För egen del är jag besviken på att samhället har låtit digitaliseringen och den effektivisering som det medför gå ut över säkerheten. Problemet är inte bara de äldre som känner sig förnedrade vid bedrägeriet utan de ofantliga summor som bedrägerierna förser de kriminella med. Jag lägger ett stort ansvar på bankerna som kunnat dra ner sina organisationer för att ingen besöker banken längre men samtidigt inte har skapat ett säkert inloggningssystem.

Jag tror också att tröskeln att begå ett bedrägeri mot någon är lägre än ett rån. Med ett okänt brottsoffer som man slipper se i ögonen är det inte lika svårt att göra något moraliskt felaktigt.

Så min fråga till forumet är, hur löser vi det här?

En tanke som slog mig när jag cyklade till jobbet i morse är att man kanske kunde införa frivilliga dubbla Bank-id-inloggningar med en betrodd person på förhand?

Jag tänker mig att min mamma (som kanske använder sitt bank-id max några gånger i månaden) skulle kunna lägga till mig som godkännande part i sitt Bank-ID? När hon får en förfrågan så ska jag godkänna den. Då får hon ringa mig först. Ett litet pris att betala för att slippa bli lurad.

Vad tror ni?

8 gillningar

Tror det måste till något krav på “datakörkort” för att få använda vissa tjänster.
Tex Avanza och andra banker har krav på att man klarar ett prov innan man får handla med vissa hävstångsprodukter.

Folk är alldeles för navia idag och legitimerar sig hej vilt mot främmande personer som ringer i telefonen eller knackar på dörren. Om alla bara slutade med detta idiotiska beteendet hade vi inte haft några problem.

Med autogiro på alla räkningar samt kreditkort också med autogirering är behovet av bankId för äldre litet.
En lösning som inte kräver nya funktioner är att temporärt installera bankId på dator de få gånger som det verkligen behövs och sedan avinstallera det igen.

Ja det skulle vara en lösning om än bökig, många äldre klarar inte av att installera och avinstallera.

Jag tror på att ha en “betrodd” vän/närstående som kan godkänna. Lite som en god man light.

1 gillning

En lösning vore att man kunde ställa in (och erbjuda som default-valet för personer i ”riskgrupper” som inte genomgått ett kunskapstest) en låg beloppsgräns på kanske 1000kr där man måste ringa in till banken vid varje tillfälle man vill överskrida den. Äldre personer som gör större överföringar ofta kommer helt enkelt göra kunskapstestet.

1 gillning

Tror att mörkertalet är väldigt stort runt bedrägerier. Finns ju både via Tinder och Blocket kända bedrägeriformer som folk fortsätter att gå på.

Det finns även många som blir blåsta av telefonförsäljare och de där falska fakturorna som kommer då och då.

Jag tänker att antingen får man inskränka folks frihet och självbestämmande eller får man leva med att dessa brott händer. Visst kan man möjligen hindra rent tekniskt (tex genom att kräva BankID för olika transaktioner tex på Blocket) men resten är svårare. Utbilda folk mer i denna typ av brott?

1 gillning

Problemet är bara att det knappt inte finns några alternativ för dom som inte klarar uppkörningen.

Vi har alltså haft bankid i över 20 år i Sverige, och internetbanker i snart 30 år. Det är liksom inga nyheter längre. Om min mormor Britt-marie 85 har kunnat lära sig och hänga med så kan alla andra det också med rätt hjälp.
Man får väl ta “körlektioner” eller liknande om man mot förmodan bott under en sten de senaste 30 åren alternativt om man har en funktionsnedsättning eller drabbats av demens eller liknande och därför inte klarar av detta finns det möjligheter att få en god man som kan sköta ens ärenden och då slipper man också dessa bedrägerier.

1 gillning

En liten hjälp på vägen är att inte ha utökat bank-id. Jag har Swedbank, vet inte om det funkar likadant på andra banker. Då kan man inte lägga till nya betalningsmottagare med bank-id, det krävs inloggning med bankdosa. Då blir det lite svårare för bedragaren även om denne lyckas komma in på internetbanken.

3 gillningar
  • Krav på QR kod när man loggar in/gör någonting med pengar på någon annan enhet än enheten med bank-id.
  • Ökad utbildning/uppmärksammande i samhället om bedrägerier överlag, bland riskgrupper i synnerhet.

Jag tror det i allmänhet är svårt att införa tekniska lösningar för att minska bedrägerier då bedragarna hittar nya sätt. Det bästa är nog att göra folk mer medvetna.

1 gillning

Rimligen borde ju både banker och BankID kunna göra betydligt bättre här är min spontana tanke. Ex tydligt definiera vad man är på väg att göra. Även jag kan tycka att det är väldigt otydligt och oklart tidvis.

Bankerna skulle även kunna hålla på betalningen en viss tid för mottagare som man inte godkänt tidigare exempelvis.

3 gillningar

BankID kommer med justeringar nästa år som bör trimma bort de ”enklaste” telefonbedrägerierna åtminstone.

1 gillning

Jag är själv lite nervös för att bli lurad.

En tanke jag haft är om det går att lägga in en spärr hos banken, till exempel på 10 000kr, eller en annan valfri summa. Vill jag sen göra en transaktion över den summan, så måste jag prata med banken.

10 000kr skulle passa mig, då jag extremt sällan köper eller flyttar kapital över den summan.

Det kanske redan finns? :thinking:

1 gillning

Kör samma upplägg, känns verkligen bra.

Förhoppningsvis blir det säkrare nästa år:

1 gillning

En idé jag spånade (som jag inser inte funkar logistiskt) när det var på TV om detta var att det skulle finnas en tydlig UI-komponent i bank-id appen som indikerade om en bank just nu hade aktiverat ett telefonsamtal med den som har detta bank-ID (dvs alla banker etc skulle ha ett system som aktiverades vid uppringning och markerade i bank-id) och om den inte lyste grönt så skulle man vara tydligt uppmanad att lägga på telefonen om man påstods vara uppringd. Eftersom banker inte ska ringa upp och begära handhavande i bank-id så skulle systemet kunna vara helt inaktiverat och aldrig lysa grönt…

Byt telefonnummer till ett nytt. Gör numret hemligt från start. Då hittar inte bedragarna numret på nätet åtminstone. Antar att det går att göra även befintligt nummer hemligt.

Vill påstå att risken minskar dramatiskt med den enkla åtgärden.

1 gillning

I Swedbanks nya bankdosa läser man också av QR-koden på skärmen vid inloggning och man kan ha 6-siffrig kod (kanske ännu fler, är osäker).

Försvaret mot detta är väl att aldrig ta fram BankID om någon annan initierar kontakten? Jag förstår inte hur det kan vara så svårt.

När kravet på QR-kod eller att starta BankID på samma enhet kommer i maj bör väl bedrägerierna gå ned, iallafall initialt.

1 gillning

Mitt bästa tips är att skaffa “hemligt” telefonnummer, så att numret inte kommer med på eniro/hitta/alla andra register. Det drar mycket effektivt ner risken både för bedragare och telefonförsäljare.

Att bara ha BankId på smartcard, och inte på telefonen, är också mycket säkrare men tyvärr opraktiskt när fler och fler tjänster förutsätter mobilt BankId.