Leva utan BankID? Utan smartphone?

Jag fick fabriksåterställa min smartphone häromdagen då den slutade ta emot sms. Nu kan jag dock inte skaffa nytt mobilt BankID eftersom telefonen inte har nfc-läsare eller vad det heter, så jag måste besöka närmaste bankkontor. Det har jag ingen lust med. Har heller ingen lust att köpa ny telefon då den jag har fungerar fint och jag la precis 14k på en ny dator. Jag har en fixat temporär lösning genom BankID på fil på datorn (kan logga in på Lysaaa, yay!) men det löser ju inte situationer där jag behöver använda BankID på resande fot. Tänkte dock göra detta till ett litet experiment och se hur länge jag kan klara mig utan.

Mitt i allt började jag filosofera kring all teknik man använder och, framförallt, förväntas använda. Nu tänker jag på det varje gång som jag behöver använda t.ex. BankID – det är ju jätteofta! Och det finns sällan alternativa inloggningssätt. Det är väl jättebra att man gör saker enklare genom tekniken, men måste det för den sakens skull bli/vara det enda alternativet?

Är nyfiken på hur ni andra gör och tänker kring det här!

• Har ni smartphones?
  • Använder ni BankID och/eller andra “kan inte leva utan”-appar?
  • Skulle det gå att klara sig utan dem?
  • Vad skulle för-/nackdelarna vara?

Är särskilt nyfiken att höra från er som inte har smartphones! Jag testade att ha en “dumbphone” 2018 och det fungerade bra då, men nu verkar det ha blivit svårare att klara sig utan tycker jag?

5 gillningar

För min del skulle det nog inte dröja speciellt länge idag innan jag var tvungen att skaffa ett mobilt BankID. Jag använder det alldeles för ofta och alla tider på dygnet för att kunna vara utan.

Bara för att kunna uppdatera mitt ekonomiska kalkylark behöver jag åtminstone använda BankID 5-6 gånger :sweat_smile:

Jag skapade en tråd häromdagen där jag beskriver lite av min problematik med att vara utan och hur man kan hjälpa sig själv att vara mer förbered om man skulle hastigt bli av med sin mobil. Utelåst från den digitala världen | Vad gör man när mobilen blir obrukbar?

2 gillningar

Jag har levt utan smartphone och bank id fram till våre
2020. Då kom pandemin och jag var tvungen att ha mobilt bank id för att beställa hemtest samt vaccin. Jag har svårt att se mig själv gå tillbaka. Kan till och med höra mig själv använda samma bekvämlighetsargumentslim jag tidigare förvånandes av.

2 gillningar

Vissa företag envisas med att bara acceptera mobilt BankID. Detta är den största utmaningen i mina ögon för ditt projekt.

Något helt annat är att det även finns systemkrav för att använda BankID, vilket bl.a. utesluter användningen av Linux som operativsystem samt alternativa webbläsare.

2 gillningar

Tycker att det är helt hopplöst att försöka leva utan mobilt bankid och det stör mig.

Mobilt BankId är en komponent i det som håller mig kvar i iOS/Android, vilket jag egentligen inte vill.

Det andra är att mång banker slutat med bankdosa, så om man ska ha en backup måste man ha en extra telefon eller surfplatta. Det faller sig inte naturligt i mitt liv iallafall.

3 gillningar

Nu är jag aningen konservativt lagd i grunden, och även om jag inser att den digitala utvecklingen fört med sig mycket gott, är jag glad att jag växte upp utan en smartphone i handen. Däremot tänker jag samtidigt att det inte är någon ide att streta emot, i ditt fall är det bara att ta mobilen, legitimationen och bege sig iväg till banken på ett spontanbesök. Att leva ett liv utan mobilt bankid kommer bara slå tillbaka mot dig själv.

Vilken bank du har? Varför måste använder NFC-läsare? Fungerar inte med QR-kod eller ringer till kundtjänst?

1 gillning

Jag trodde bara jag som lever utan id bank just nu m, en många som drabbade som jag måste man nya telefon och ingen råd att köpa ny måste man bli av med hwawei pgv jävligt politiker

1 gillning

Jag skulle gärna se en jämförelse mellan de två alternativen ur en information säkerhetssynvinkel.

Man hör ibland att folk inte vill ha “app only” tjänster, dvs de som knappt ens har en webbsida.
Revolut t ex kan man inte ha utan mobiltelefon, by design. Sen kan man förvisso stänga av telefonen efter att man reggat sig och fört in pengar…

Det som inte är uppenbart för mig, som vänstrar lite grann i IT-säkerhetsbranschen, är varför man tror att ett liv “utan appar” är säkrare än ett liv med appar. Är inte det mest massmedialt dravel att ‘appar’ är osäkra när någon stackare fått sin telefon/dator hackat och bankkontot tömt.

Visst finns det säkerhetshål i smartphones och deras appar men de seriösa tjänsteleverantörerna jobbar kontinuerligt med att täppa till dessa. … När fick en ‘dump-phone’ säkerhetsuppdateringar senast?

Och, vad är alternativet? Att bara betala med betalkort? Är det i praktiken säkrare än att t ex betala med Google Pay?
Om nån hittar mitt betalkort så kan de prova att använda det. Om nån hittar min mobil, naturligtvis låst med pin / fingeravtryck, så är det betydligt svårare att använda betalkortet som ligger i Google Pay. Eller hur? Kontanter och checkar, ännu osäkrare…

Likså tycker jag det är perfekt att t ex Skatteverket erbjuder att man kan låsa sin adress(?) med bank-id så det krävs extra verifikation att ändra adressen. Hur säkra är en handskriven signatur och ett id-kort egentligen? Enklare att förfalska än ett bank-id tänker jag…

4 gillningar

Nja, det går att ställa in så att man inte behöver låsa upp/godkänna för att betala med Google pay. Det räcker med att bara lägga mot mobilen mot kortläsaren.

1 gillning

Jag har haft en galaxy men efter att den gick sönder så har jag en Nokia 105. BankID har jag i surfplattan och datorn. Det jag saknar mest är navigationsappar. Men det fungerar. Tänker vänta ett tag till innan det blir en ny smartphone. Man märker hur otroligt skärmberoende folk är och att lämna i från sig luren mer än 10 min är tortyr. Skönt att slippa detta.

En annan fördel är batteritiden. Jag brukar ladda mobilen en gång i veckan.

Ja, men så oförsiktig är man ju inte…

3 gillningar

Jag tycker att mobilen ska kunnas kastas i väggen utan att man förlorar någonting alls. Det finns digipasser, automatiska backupper av foton, telefonböcker och annat data.

2 gillningar

Nej, jag bara nämnde att möjligheten fanns :sweat_smile: själv använder jag inte just Google Pay dels pga av den anledningen :blush:

Jag använder ingen smartphone, använder endast en knapptelefon. Har dock en surfplatta som ligger i källaren, betalar endast räkningar med den.

Livet känns friare utan en minidator i fickan, som ständigt kallar på din uppmärksamhet.

3 gillningar

För Freja så tror jag inte att man behöver NFC i dagsläget. Den fungerar ju på ett växande antal sidor.

Rent generellt så går jag på devisen “One is none” och har följaktligen flera BankID (på kort, på fil och flera mobila). Gjorde ett försök att klara mig utan mobilt BankID (finns en tråd om detta) men fick dessvärre ge upp.

Har mobilt BankID på iPad mini, iPhone 15 Pro, iPhone SE etc.

Jag tror tyvärr att tiden är förbi då man kan välja att leva mer analogt på ett rimligt sätt. Vi kan inte ens läsa veckobrevet från skolan utan att logga in med BankID.

Problemet är ju att alternativet många gånger är användarnamn och lösenord. Åtminstone om man tänker att BankID idag används till mer än enbart bankbetalningar. Folk i allmänhet väljer ofta värdelösa lösenord så BankID är en rejäl säkerhetsförbättring.

Jag använder BankID dagligen och skulle inte klara mig särskilt länge utan det. Den enda nackdelen är väl att vi har byggt ett system i Sverige som är lite för beroende av en enskild tjänst. På så vis är det bra att det börjat dyka upp lite alternativ som exempelvis Freja.

Ja, hur gick det med det där EU-projektet att införa något likn?

En annan risk jag tänker en del på är att email-adresser ofta används för att återställa konton osv. Naturligtvis måste det finnas en sån funktion. Men är en email-adress säker nog egentligen? Vare sig man driftar mailservern på egen hand eller använder nån hosting tjänst eller tom gmail, hotmail m fl så känns det som en svag länk.

Helt orimligt att det ska vara så, tycker jag.

3 gillningar