Att det var så allvarligt så man är tvungen att skjuta upp utbetalningar var helt nytt för mig….
Jag antar att den bakomliggande orsaken är en attack mot konsultbolaget Softronic.
Softronic hänvisar till kundsekretess, men det är allmänt känt att de har a-kassorna som kunder.
Det gör det ännu värre om ett it-intrång på ett konsultbolag slår ut viktiga samhällsfunktioner så har vi gjort oss för sårbara.
Vänta bara tills det privata bolaget som har hand on BankID får en DDOS attack eller liknande. Då stannar Sverige helt. Man kan inte göra något i Sverige utan det 
Jo, då. Bortser man från systemviktiga banker (som ofta har alternativa inloggningsmetoder) så har många stora aktörer flera alternativ på e-legitimation. Rekommenderar personligen att man skaffar Freja eID+ (sista onboarding steget sker hos fysiskt ATG ombud).
Ska skaffa det för säkerhets skull. Men eftersom mindre än 7% av sveriges befolkning har Freja, hjälper det nog inte så många om alternativen felar dock 
Det var inte hur vanligt det är jag besvarade utan det här:
Det går utmärkt att göra mycket utan BankID - så länge man har fungerande alternativ inloggning till sin bank (dosan fungerar, man kan koden osv) samt att man har t.ex. Freja (det är enligt min uppfattning den mest gångbara idag).
Jag håller med dig om att systemet med BankID har fått växa sig extremt systemkristiskt utan större reglering. Har skrivit mer om mina tanker på ämnet i äldre trådar. Jag gjorde t.ex. mitt examensarbete gällande riskerna med användandet av opt-out förfarandet med Single Sign On som många banker kör med BankID.
BankID är rena rama skräcken ja.
Måtte det ha testats hård mot cyberattacker.
Jag var utan BankID i fyra dagar och fixade absolut ingenting. Kunde inte göra nåt som hade med företaget att göra. Jag vet fortfarande inte vad jag skulle göra utan BankID. Hur levde man utan bankID förr tänker jag?! 
Detta skall innebära böter på mångmiljonbelopp för företagen som är ansvariga för driften av dessa system. Jag jobbar inom IT och att samhällsviktiga system som dessa kan ligga nere på “obestämd tid” är under all kritik och fullständigt oacceptabelt.
Att säkra system mot cyberattacker är en fråga om kostnad och prioritering, om intrång som dessa i praktiken inte kostar driftföretaget något (förutom skämskudde i media några veckor) så kommer man givetvis att skära ner på både personal och utveckling för just IT säkerhet.
Jag vill se en offentlig utredning samt att postmortem publiceras (givetvis med känslig data utraderat) om rapporten kommer fram till att säkerheten på företaget var undermålig så bör dom betala oss skattebetalare för besväret.
Man fixade med fysiska butiksbesök, idkort, bankdosa, telefonbanken, bankbesök och kontanter. Kommer även ihåg att man kunde köpa saker online och betala för paketet hos Posten.
Idag är nog de flesta av ovan alternativ tillgängliga, men onlineshopping är nog det svåraste att lösa. Även vissa telefonbanksärenden kräver bankid, så inte helt lätt.
Varför var du utan i fyra dagar, vad beroedde det på?
Jag hade bytt mobil och den gamla gick inte starta. Då kunde jag inte fixa nytt bankID med dosan, utan var tvungen att besöka SEB fysiskt. Helt galet! SEB hade inga lediga besökstider förrän fyra dagar senare. Sjukt dåligt!
Har de tagit bort så det inte går att fixa med dosa längre?
Om du har bytt telefon så går det inte fixa på nytt med enbart bankdosa. Det gick inte då iaf, förra året.
Detta kanske skiljer sig mellan bankerna men det var SEB den här gången.
Wow, jag har löst det med bara dosan varje gång innan (SEB). En ordentlig försämring att det inte går längre!
Edit: Jag ville försäkra mig att jag hade mer än ett BankID om jag tappade bort telefonen, så hämtade nu ett till iPadden med. Jag gjorde det med enbart Digipassen och PCn, utan att blanda in mobilen (förutom att man får ett SMS med en engångskod). Det funkade precis som sist jag gjorde det.
Ja det är ju dåligt men kan väl försvaras av säkerhetsskäl.
Jag har alltid 2 olika mobila BankID aktiva samtidigt, mot två olika banker, plus möjligheten att använda BankID på dator till kortläsare. För att inte vara känslig för att något BankID går ut eller strular på annat sätt.
Mmm, säkert en säkerhetsgrej. Men då får de ju se till att ha dropin-öppet på banken ifall man får akut problem med det och behöver skaffa nytt.
Men BankID är väl alltid samma bolag oavsett om du har två banker? Alltså om “BankID” får problem så får man väl problem med bägge BankID även att man har två gissar jag.
Men åh vad bra om de har öppnat upp för det igen nu då! 
Ja men risken för strul är mer kopplad till att ett mobilt BankID går ut, att något strular med mobilen eller banken. Jag har därför mobilt BankID på två olika mobiler mot två olika banker, plus kortläsare för datoranslutet BankID. Kanske lite overkill men jag gillar att ha hängsle och livrem för att slippa stå där med skägget i brevlådan.