Hej,
har länge haft en iPhone 6 som sekundär enhet för BankID men den kan inte längre köra senaste versionen. Är det någon som har tips på en billig enhet som kan köra BankID med dagens krav?
Blev en gång av med telefonen och upplevde hur det är att vara utan BankID på resande fot så numera vill jag alltid ha ett extra i annan enhet.
Tack,
Lodgen
Ska du släpa med dig två telefoner? Du kan ju alltid ordna nytt BankID inom några minuter med personlig kod på en ny telefon om behovet uppstår, åtminstone hos min bank.
Men för att svara på din fråga så funkar BankID på 6s, åtminstone än sålänge.
Se till att ha en fungerande dosa till banken så löser det sig om du skulle tappa BankID. Tänk på att vissa dosor inte går att byta batteri på själv, kolla dosan någon gång i halvåret…
Min “klassiker” för billig resetelefon har varit en billig Motorola. Just nu verkar man kunna få en Moto E22 för 1900 spänn eller Moto G23 för 2300 kr hos Webhallen. Båda modellerna är mindre än ett år gamla så förhoppningsvis håller deras Androidversion ett tag till.
Edit to add: Jäsikens så stora de där modellerna var. Kolla specarna så de får plats i din viktbudget. Vad hände med alla små telefoner?
Ahh, det är nog där man får börja, jag har inte sett min bankdosa på x antal år, men sen gillar jag att ha en backup enhet ändå
Nä man behöver ytterst sällan dom numera… Men det är en bra backup.
Finns det någon platta eller liknande i hushållet?
Jag upplevde detta strul förut, hade Ica banken och där kunde dom inte hjälpa mig alls när jag blev av med min enhet… mitt pass hade gått ut och mitt körkort hjälpte inte alls. Så jag satt helt fast i limbo, gick till Nordea och bytte bank helt istället då behovet av en fysisk bank ännu verkar leva kvar.
Min plan är nu att också ha en backup, men att jag lägger in ett ID på dotterns platta. Reser jag, reser hon.
Tack för tipset men men paddan den fick systerdottern till barnen
För den tyckte jag ju att den bara låg och skräpade numera
Beställde en bankdosa för 2 år sen av just denna anledning. Personen i telefonen agerade som att hon fått kontakt med en främmande livsform.
Bankdosa är den enda backup jag har, men man kan ju ändå inte göra så mycket innan man har en ny mobil att stoppa ett nytt bankid i.
En billig “framtidssäkert” telefon skulle kunna vara Google Pixel eller liknande. Typ pixel 6a. (Ca 3000 ny, från privatperson)
Om du hittar en begagnad sådan bör du ha bra support ett par år, när support längre inte finns kan du istället köra custom ROM ex graphene OS för att uppdatera OS längre. Görs relativt enkelt med webUI .
Jag hade kört grapheneOS på min pixel 7 om Google pay och Android auto hade fungerat. Men tyvärr
Jag brukar ha bärbara datorn med på resor och kör bank id på fil på den som backup. Det får man dock inte från alla banker har jag märkt.
Bankdosan är den bästa och säkraste backupen.
Och billigaste skulle jag vilja påstå jämfört med att hålla liv i en gammal telefon som måste laddas då och då och man måste säkerställa att dess ekosystem fungerar.
Glöm inte koden till dosan bara !
Ja, det är begränsat vad man kan göra med filversionen iaf på Nordea där. Får väl ta och beställa en bankdosa också .
Vet inte vad alla precis menar med ‘bankdosan’, men du kan ju ha med enklaste fysiska BankID på ett kort. Händer det något fungerar vilken dator som helst med kortläsare - som är ju standard overall.
Swedbank har denna bankdosa.
När jag paddlade kanot förra sommarn gled min telefon ur min ficka och hamnade på botten av en grumlig och ström å. Förlorade utöver telefonen även min magnetplånbok med bankkort och körkort.
Kom hem två dagar senare och upptäckte att någon av barnen hade knappat in fel kod på min bankdosa så att den låst sig. Behövde gå ned på banken och legitimera mig för att låsa upp den men… Med ett förlorat körkort hade jag inte längre något giltigt ID. Någon vecka senare hade vi tid för att förnya passen då de gått ut.
Tänkte att jag börjar med att köpa ny telefon. Gick in på Apple’s hemsida och påbörjade en beställning via ett av mina bolag. Ja, just det ja. Jag har ju inget BankID. Det här går ju inte. Åkte istället in till Applebutiken men kom fram till att jag inte visste vad min kod var till företagskortet. Har aldrig behövt använda den. Beställer endast online. Signatur godtogs inte så det var bara att åka hem igen.
Jaha, vad gör man nu? Upptäckte att mitt pass till skillnad från alla andra i familjen inte hade gått ut ännu. Pust! Nu kunde jag åtminstone beställa ett nytt bankkort som skulle komma med posten. Med två veckors semester kvar utan betalningsförmåga fick jag låna min 8 åriga sons bankkort och låta honom betala allting (så klart satte vi in på hans konto).
Så ja, att vara utan bankID kan vara ett stort problem år 2023. Man tänker inte direkt på det när allt fungerar. En annan läxa var att inte låta alla pass gå ut utan förnya i god tid.
De har faktiskt bytt nu. De har en mer avancerad version med kamera som kan läsa QR koder och mycket större display.
Ser ut som en mini-mini mobiltelefon.
Den äldre typen av Swedbank-dosa som visas på bild ovan självdestruerar om man öppnar den och försöker byta batteri själv – och inte vet exakt hur man ska göra.
Om man fortfarande har den gamla typen av dosa kan det vara läge att vid tillfälle gå till banken och be att få byta till den nya säkrare dosan. Tanken är väl egentligen att man ska göra det när batteriet i den gamla dosan redan har tagit slut, men det är ju inte så säker att det inträffar vid ett lägligt tillfälle.
Nu har jag fått svar från min bank att man även har en personlig kod som kan aktiveras för bank appen som alternativ till BankID, då man pensionerar de gamla dosorna .
Så koden kan nu logga in till banken och beställa nytt BankID
Detta är då Nordea
Då förstod jag alla rätt. Men en sån behövs inte när man har ett BankID-kort. BankID kortet fungerar utan att det behövs en dosa från ‘din’ bank.
Hos SEB krävs användning av BankID kortet för överföringar av högre belopp.