BankID på kort?

Har läst på några olika bankers och BankIDs egna hemsida att man kan ha BankID på ett fysiskt kort. Finns det någon som har provat det här och kan berätta mer om hur det fungerar i vardagen? Kan man klara sig utan mobilt BankID om man har detta kort?

1 gillning

Jag har haft sådant kort i jobbet tidigare. Det gick förstås att använda även privat. Att man skulle kunna skaffa det privat är inget jag hört talas om. Säkert går det och är man tillräckligt rik är det kanske vettigt.

Jag hade ett från SEB som reservlösning ifall telefonen skulle sluta fungera. Det funkade bra. Sen bytte jag bank för att SEB inte ville ge mig en rimlig bolåneränta, så nu har jag inte kvar det :person_shrugging:

Det var gratis att ha BankID på kort när jag hade det (ca 4 år sedan), så varför man skulle behöva vara särskilt rik förstår jag inte.

1 gillning

BankID på kort kan ersätta BankID på fil, eftersom de använder samma mjukvara till vanlig dator.

Däremot kan det inte användas för att logga in på sidor som kräver mobilt BankID.

En del sidor har en knapp som säger “BankId” och en annan som säger “mobilt bankid”, då väljer man knappen för BankId.

1 gillning

Handelsbanken har dosa (kortläsare) + kort för BankID

1 gillning

Innan mobilt BankID kom, använde man ju sitt bankkort och dosa. Nu går det tydligen inte att får nya bankkort med den funktionen, så man får ett separat kort. Att ha med sig både kort och dosa överallt känns ju bökigt, samtidigt som kort och dosa skulle vara bra som backup om man blir av med mobilen. Borde det inte gå att ha båda varianterna?

Den lösning jag fick via jobbet utgick från att jag via jobbet hade tillgång till lite större värden än mitt privata sparande. De ansåg att min privata lösning med vanligt bank-id inte hade tillräcklig hög säkerhet. Sedan har förstås alla banker sina lösningar.

1 gillning

Jag har lämnat sajten för att den begränsar antal svar som kan lämnas. Du får det sista:

Ja, man kan klara sig utan Mobilt BankID om man har BankID på kort. Men det finns en del sajter och kort som bara går att använda på Internet om man har Mobilt BankID. Men jag har alltid hittills hittat alternativ som är lika bra eller bättre, och använda BankID på kort med dem istället.

Vill du kunna göra kontokortköp på nätet som kräver verifiering med 3D-secure skall du inte använda kontokortutgivare som använder Nets eller IT-total som säkerhetsleverantör. Det är det tyvärr ganska många kortutgivare som gör.

Thales är bra, Tieto-evry kan duga som säkerhetsleverantör om du inte har Mobilt BankID. Det finns fler …

Vill du ha BankID på kort skall du vända dig till Handelsbanken eller SEB och öppna internetbank hos dem och begära BankID-kort (Handelsbanken kallar det inloggningskort). Swedbank har också BankID-kort för privatpersoner, men bara tillsammans med fotolegitimation (pris. ca. 340 kr för något år sedan). Nordea ger bara ut BankID-kort till företagskunder. Såvitt känt ger inte någon annan bank ut BankID-kort.

Har du “turen” (för användning av BankID) att bo i Stockholm, kan du använda BankID-kortet med Stockholms stadsbiblioteks datorer och behöver inte bekymra dig om vare sig säkerhetsuppdateringar, telefon- eller datorköp. “Nästan alla” (några trasiga tangientbord har blivit ersatta av tangentbord utan kortläsare) biblioteket datorer har kortläsare med inbyggd kortläsare. Så borde alla kommuner göra internetanvändning tillgängligt för sina kommuninvånare!

Har du inte den “turen”, behöver du en dator med Windows eller MacOS av modernt snitt, eftersom det inte finns någon programvara utvecklad för Android, iOS eller Linux som kan använda BankID-kort.

Skaffar du dig en egen kortläsare som fungerar med Windows inbyggda drivrutiner för kortläsare, kan du använda kortläsaren på alla Stockholms stadsbiblioteks datorer. (Egen kortläsare från Thales, Sagem eller ToDos brukar kräva externa drivrutiner, och kan då (i allmänhet) inte användas på publik dator.)

Lycka till!

Bye, bye, Rika Tillsammans.

Rättelse: Swedbank slutade ge ut BankID på kort 30 dec. 2024. Därmed är det SEB eller Handelsbanken som gäller om man vill ha BankID på kort som privatperson.

Pluskompletering: Det gåt att använda BankID-kort från SEB eller Handelsbanken för att logga in till Swedbank eller anknutna sparbanker, men inte för att logga in till Nordea som privatperson.

Väljer man att också ha kontokort från Handelsbanken kan man också använda kontokort+PIN i deras BankID-kortläsare, som går att använda offline (men kräver drivrutinsinstallation för att använda online) för att verifiera kontokortsköp utan BankID. (Man kan logga in till Handelsbankens internetbank med BankID-kortet+PIN i offline-läge (“utan sladd”) eller i online-läge (“med sladd”, BankID-inloggning)

1 gillning

Du vet att du svarar i en ett år gammal tråd va’?

Jag har det sedan flera år. Supersmidigt eftersom jag har kortläsare i den bärbara. Du behöver aldrig hålla på med telefonen när du sitter vid burken. Allt dyker upp på skärmen. Lite mer office så att säga. :ok_hand:

Jag har dosa med pinkod hos Swedbank. Fick ny så sent som för 6 månader sen. Jättebra backup och ibland krävs/godkänns bara signering med just den.