Allt fler unga råkar illa ut av bedragare.
Polisens uppmaning till unga: Låna inte ut mobilen
Allt fler unga råkar illa ut av bedragare.
Polisens uppmaning till unga: Låna inte ut mobilen
Gäller väl vuxna med?
Lånar knappt ut mobilen till personer jag känner, alla har sin egen. Är det kris (vattenskadad/överkörd lur) får de prata med högtalare efter att jag slagit numret och håller i telefonen.
Har dock gett bort power bank + laddkabel till folk som har dött batteri.
Har tänkt på detta sedan Bank-ID kom. Det är ju inte svårt att spana på folks koder och sedan stjäla eller i det här fallet låna mobilen vid lämpligt tillfälle.
Bank-ID ger ju tillgång till hur stora belopp som helst. Alla livsbesparingar förutom bostaden.
Önskar man kunde höja straffen rejält på sådana här brott så det får någon avskräckande effekt att åka fast.
Nu är det väl i princip en asymetrisk risk med i stort sett enbart uppsida? Straffskalan är väl något år i fängelse, men i regel böter? Om man ens blir påkommen. Det är ju bara ett kul och spännande sätt att tjäna rätt stora belopp som annars tar år att spara sig till.
Det går ju nästan tolka de låga straffen som att samhället sanktionerar sådana här brott. Som en uppmaning; kolla här - detta är ok!
Jag har själv inget kreditkort, så ingen risk för att de tömmer krediten. Likaså har jag inte så mycket kosing på banken med mitt debetkort, så kört där.
Någon som testat https://lanestopp.se/?
Verkar rätt fantastiskt om det funkar, som förebyggande skydd.
Minns något gammalt inslag från Storbritannien(?) på samma ämne där Apple ändrade nåt i iOS för att försvåra något liknande bedrägeri. Ska försöka hitta det.
Mycket enklare att komma undan att betala om det är kreditkort också. Ett tips annars är att inte ha något kort kopplat till ens transaktionskonto överhuvudtaget. Idag finns gratiskort (Northmill bland annat) som man kan Swisha till om man vill undvika kredikort. Bra till äldre släktingar med hemtjänst och liknande också.
Jag har ett speciellt konto för kortet, för över manuellt inför shopping.
Lånar givetvis aldrig ut mobilen.
Konto- och kreditkorten går att lämna hemma och istället använda Google wallet med biometrisk identifiering.
Kreditkort är skyddade av lagstiftningen. Debitkort är inte skyddade av någonting, utan när pengarna dras från kontot så är de borta. Om du har debitkort och blir lurad så är du beroende av bankens välvilja.
Mitt Debetkort skyddas av mig. ![]()
0kr på kontot, spärrat för internetköp och för köp utanför Sverige.
Sen skyddas det även av banken, två gånger har banken spärrat mitt kort när någon fått tag på kortuppgifterna och försökt handla online. Sen skickade de nya.
Är rätt nöjd med mitt system. ![]()
Precis. Känner mig diskriminerand. ![]()
Om ditt kort är spärrat för internetköp och utanför Sverige… Hur i hela friden får någon tag på dina kortuppgifter? Två gånger! ![]()
För ibland så använder jag det online och troligen så har någon butik sparat uppgifterna och sen har de hackats?
Om inte någon lokal butik har en skimming maskin eller dylikt. Har aldrig fått ett fysiskt kort stulet.
Vid internetköp, spara inte kortuppgifterna på inköpsstället. Man brukar få klicka ur en ruta.
Gör aldrig det. Men någon kanske sparade i smyg? Är inte själv hackare eller kriminell, så vet inte hur de lyckades. ![]()
Vissa butiker har börjat med Swish, det är najs. ![]()
Men spärr och specialkonto är skönt. ![]()
Ja, såklart skimming kan det vara. Men blippar man kortet så går det inte att skimma med dagens teknik som jag förstått det.
Sen är det väl främst restauranger och bensinmackar som är utsatta? Så väldigt liten risk för min del.
Så tror hackade eller sålda uppgifter är större risk. Men var 2.5 år sen sist, så inte jättevanligt ändå.
Tror telefonbedrägeri och sociala medier scams är vanligare. Har fått 7 slemkommentarer på Facebook och Instagram bara sista veckan. ![]()
Men Meta bryr sig inte tyvärr, så lär bli vanligare.
Alltså det här med bedrägerier där någon “tar över” ditt Bankid genom att lura dig att logga in (och du är slarvig nog att inte läsa vad du loggar in på…) så de kan skapa nytt Bankid… Är det bara Swedbank som har möjlighet att begränsa vad du kan göra med Bankid? Jag kan inte föra över pengar till någon annans konto, bara mina egna, jag kan inte lägga upp nya betalningsmottagare och framförallt inte skapa nytt Bankid UTAN att Först med hjälp av bankdosa “ge mitt Bankid” utökad “befogenhet”.
Den begränsade inställningen för Bankid är standardinställning. Jag kan inte se någon anledning att behöva kunna göra ALLT med Bankid. Tycker det är toppen att vara tvungen att använda bankdosa för vissa ärenden med “högre säkerhetsrisk”.
Angående straff… Flera personer har både blivit dömda till fängelse och till att betala tillbaka stora belopp till lurade personer bara för att de varit dumma nog att låna ut sitt bankkonto för att bedragare ska flytta pengar från offret och sen direkt vidare till sig själva eller annat mellanled/kumpaner.
Ni som påstår att det inte blir några straff att tala om för nätbedragare får mer än gärna hänvisa till en pålitlig källa som backar upp det påståendet.
Mvh DonTomaso.
Jag använder inte Swish eftersom det kräver bank-id. Swish hade varit säkrare om appen haft egen pinkod istället. Då blir risken begränsad till Swish-kontot om någon ser koden. Med bank-id blir risken mycket större.
Bank-id använder jag bara hemma där ingen ser när jag skriver in koden. Har en dedikerad enhet till detta.