Teknisk säkerhet / diversifiering?

Hej,
Jag funderar lite över hur (eller kanske om) ni tänker kring diversifiering inom finansiell teknik.
De pratas mycket om olika system för att diversifiera och minska risken vi tar vid just sparande. Men har inte hittat så mycket om diversifiering inom tekniken vi använder när vi sparar och spenderar eller skydd mot bedrägerier som båda lätt kan låsa ut en ur kontot eller till och med radera ut sitt sparade kapital.

Själv har jag varit med om flera gånger när man handlat i butiker att betalkortet inte fungerar. När man då kollar upp problemet visar de sig att banken eller även underliggande transaktionssystem som tillhandahålls av Mastercard eller VISA ligger nere.

Sen har vi våran digitala värd här i Sverige. Med ett bankID kan man hur enkelt som helst ta sig in på varenda konto hos varenda bank och enkelt sälja av eller flytta pengarna.
Själv har jag haft över 7 olika banker här i Sverige och alla kommer man lätt genom att enkelt skanna fingeravtrycket på mobilen.

Hur gör ni för att säkerställa att era tillgångar även är säkra ur ett tekniskt perspektiv?

Själv har jag då en utländsk bank som inte är beroende av bankID för att ta sig in på, här borde jag kunna ta mig in oavsätt om bankID fungerar eller ej. Dessutom har jag tidigare haft ett Mastercard tillsammans med ett Visa så man kunde använda de andra kortet om ena kortsystemet gått ned.
Men gällande bankID har jag inte hittat någon lösning. Man kan inte låsa ned ett konto hos banken från att fungera med bankID vad jag vet, och de är hur lätt som hälst för någon att skapa ett nytt bankID genoma att t.ex bara hota en på stan.

Har ni tänkt på de här? Hur kan man diversifiera tillgångar så de inte ligger under exakt samma nyckel (bankID)?

1 gillning

Råkade publicera inlägget innan jag skrivit klart de, uppdaterade texten nu med de senaste :slight_smile:

Förstår inte alls problematiken.

Jag har alltid med mig min bankdosa när jag exempelvis reser då det inte är en garanti att bankid fungerar.

Jag kan också ringa telefonbanken om så skulle behövas.
Jag har flera debit kort, flera betalkort och flera kreditkort.
Jag har 1000 kr i kontanter i plånboken just in case.

Och du är inte rädd för att bli bestulen på bankID och få alla olika konton tömda?
Den storbank som jag använder mest för tillfället har tagit bort bankdosan. Så de är inget alternativ för den banken längre. Men de är ju såklart skillnad på bank till bank.

Är man orolig för att någon ska slå en medvetslös, logga in med ens bankid och tömma ens ISK.

Dels, behöver de din kod till Bank ID appen, dels så tar det 4-14 bankdagar att sälja av ens ISK-innehav och det betalas ut till ens eget konto. Kanske inte troligaste scenariot.

Men lyckas någon kapa ens identitet och få ut ett id-kort och bankid i mitt namn så är det såklart värre. Polisanmäl direkt vid misstanke.

Men vanligast är telefonbedrägerier, mailbedrägerier och smsbluffar med falska länkar.

Så lite råd, som jag kör med.

*Dela inte din bankid kod med någon.
*Ha alltid lite kontanter på dig.
*Skaffa bankkort eller kreditkort på två olika banker.
*Ha inte ditt buffertkonto eller stora summor liggandes på samma bank som ditt bankkortskonto. Detta ger mer tid att stoppa olagliga överföringar.
*Kontakta din bank och lägg in en debetspärr för stora transaktioner från din bank. Då måste du ringa banken och ordna transaktionen.
*Spärra kort för köp online, tar 30 sekunder att öppna upp när du väl ska handla, glöm inte spärra igen efter.
*Händer något knas ändå? Spärra kort tar någon minut på flera storbankers appar.

Edit
Kika här med!
https://rikatillsammans.se/forum/t/forsvara-id-kapning-olika-atgarder-du-behover-gora/37273?u=melwa

2 gillningar