Separat bank för bankID?

Läste om någon som fick sina bankkonton frysta och BankID spärrat p.g.a. misstänkt penningtvätt. Oavsett skuldfrågan så tar processen tid att reda ut och verkar rätt godtycklig.

Jag har pengar på lite olika ställen, så frysta konton vore inte kris, men utan BankID är jag i princip körd. Allt idag går via bankid - digitala brevlådor, mina placeringar, mina mediciner, lottoraden osv.

Kan en bank (t.ex. Nordea) spärra ett BankID utfärdat av en annan bank (t.ex. Swedbank)? Tänker att det kanske är smart att ha ett extra konto med BankID hos en annan bank så man kan leva normalt medans man driver sitt ärende.

Vad tror ni? Om mitt bankid är kopplat till min status som kund i banken låter det smart iaf att inte ha alla ägg i samma korg.

2 gillningar

Ett första steg är att även skaffa Freja e ID.
Tror risken att få sitt Bank ID spärrat är överdriven, men det kan vara bra att säkra upp med en aktör till ändå av andra anledningar.

2 gillningar

Josefine spärrades från bank-id – därför fick hon inte nytt

2 gillningar

Tror ni bankerna har lägre incitament att spärra lukrativa kunder med bolån, pensionsspar, sakförsäkringar med mera tjänster samlade hos banken?

Vad händer med bolån om kund blir spärrad? Avslutas även bolån som måste lösas? Hur gör man det i så fall när man är spärrad för alla transaktioner?

Få ut sin lön, hur?

Vid gemensam ekonomi i samma bank, blir partnern också spärrad? Skulle i så fall kunna vara en livlina om partnern kan fortsätta sköta ekonomin.

Låter verkligen som en mardröm att råka ut för och kan lätt slå ens liv i spillror.

Är troligen låg risk att drabbas. Men jag kör med vissa rutiner för att minska risken än mer.

Jag har en dialog med banken innan större transaktioner, likaså att jag får in summor från Tradera och Swish då jag ofta säljer begagnat.

Jag har gett en nära anhörig fullmakt för att hämta ut mediciner på apoteken, kontakt med min vårdcentral och kontakt med FK.

Jag har en del av min buffert i kontanter, lär inte hjälpa långsiktigt. Men ändå bra om bank-id ligger nere en period.

Hoppas på att det kommer ett alternativ som inte sköts av privata sektorn och som man inte kan bli av med lika lätt. Kanske att hacker attacken igår gör att det påskyndas.

1 gillning

Ja precis, men här är det inte frågan om att utfärda ett nytt bankid efter att man blivit spärrad utan att förekomma detta innan det sker genom att ha sitt bankid på en bank där man inte har så mycket aktivitet, så om min bank tex spärrar mig, så är det inte ologiskt att tänka att mitt bankid fortsätter att fuingera då det är en annan bank som är utfärdare där jag som kund inte är påverkad (hos den banken).

1 gillning

Har jag förstått det rätt, så när banken spärrar en kund så görs en anmälan till BankID. Då går det inte att använda eller skapa ett nytt bankid hos en annan bank så länge spärren hos BankID ligger kvar.

Verkar vara så. Står lite mer här.
https://support.bankid.com/sv/skaffa-mobilt-bankid/bankid-far-inte-aktiveras

2 gillningar

Nej, du blir helt spärrad då.

Det du kan göra är:
Ha en bank där du inte har BankID utfärdat i någon form och där du loggar in med alternativa metoder. Du kan med lite krångel ha det hos Nordea, SEB (inget krångel). Den banken bör då vara “safe” om du skulle bli spärrad hos en annan bank pga BankID. Hos SEB kommer du dock inte att kunna bekräfta internetköp som du gör med kort. Det kan du (mig veterligen) bara göra hos Handelsbanken och Nordea.

Men viktigast av allt är att se till att du har kontaktuppgifter uppdaterade och svarar på alla KYC “kundkännedom” som kommer in

2 gillningar

Du skulle kunna skaffa ett extra konto med tillhörande kort hos exempelvis Revolut. Banken har sitt säte i Litauen och inloggningen sköts utan stöd av BankID.

Konto och betalkort utan kostanden, så när som på fraktkostnader för kortet.

1 gillning