Stärkt skydd på Swedbank - Behov av fysiskt ID?

En fråga!

Fick detta i mina meddelanden på Swedbank idag.

Så undrar nu, hur ska man visa upp ett fysiskt Id-kort i appen?

Sen bra att veta att det kan vara vettigt att skaffa ett pass om man bara har sitt körkort som id.

Gissar att det kan bli jobbigt om banken ber om ett och det saknas.

Kanske att detta är ett steg i förhindra scammers och penningtvätt?

Har andra banker meddelat liknande?

Sen snälla, håll tråden fri från hårda ord, politik och personangrepp.

3 gillningar

jag såg det igår också, jag misstänker att man kommer få “visa upp” id:t med NFC eller liknande :thinking:

3 gillningar

Vad är NFC? :thinking:

Near Field Communication, det är det bland annat man använder när man blippar vanliga kortet :slight_smile:

1 gillning

Antagligen får man ta ett kort på det via en kamera som poppar upp i appen? På utländska bettingsidor får man göra det ibland för att bekräfta uttag.

1 gillning

Du använder NFC när du blippar ditt kort i butik eller din telefon när du handlar.
Man kan blippa pass och ID också

1 gillning

Alla har fel. It’s Maaagic! :grin:

Kan tillägga att de som skaffar Bank-ID första gången eller på nytt efter att gamla gått ut måste blippa pass eller ID.

1 gillning

Mitt ID kort går inte blippa. :see_no_evil:

Dvs åka till banken för oss som är för snåla för att köpa en telefon med NFC…

Gäller Nationellt ID, har man en annan typ kan man kanske inte blippa :slight_smile:

Ja, eller om du har NFC på annan enhet så kan du skaffa det på den, sen skaffa ny Bank-ID på enhet utan NFC genom att använda Bank-ID på den andra enheten.

Gissar att länken i meddelandet går till Digital ID-kontroll av pass eller nationellt ID-kort | Swedbank där all info finns?

Så kanske främst behövs när man behöver ny bankdosa?

Men det har väl alltid behövts? :thinking:

Krossad telefon, så vart helt handikappad. Fick ställa mig i kön på banken tillsammans med alla andra äldre gubbar och stå och fundera på om jag är en sån där också, gammal motsträvig luddit som inte hänger med.

2 gillningar

Mitt pass har gått ut och jag fick strul med Bank-id efter ominstallation o batteribyte på iPhonen. Var tvungen att ta mig till Swedbanks kontor för att få nytt Bank-id. Om något strular med telefonen igen, så har jag passet (som jag får om ca en vecka) att identifiera mig med om jag behöver nytt Bank-id utan att gå in på fysiska bankkontoret.

1 gillning

Så kan vara bra med en backup. :blush:

Ska kolla om mina bankdosor fortfarande funkar sen. :thinking:

Jag har ingen s.k smartphone…och ämnar inte införskaffa sadan heller.
Kör med en pensionärsDoro och det funkar alldeles perfekt för mig.
Har bland annat(av födsel och ohejdad dalig vana)Swedbank som en av mina banker.

Krav pa digitalt ID funkar salunda icke för mig.Bank ID i nuvarande tappning gör det,men maste man ha smartphone framöver sa kommer mitt engagemang i Swedbank att upphöra.

2 gillningar

Vi pratade lite om det i chatten. Verkar vara de flesta banker som kommer köra detta, troligen ny lagstiftning. Så kanske kolla upp dina alternativ?

1 gillning

Jag tror inte pa nagon generell lagstiftning.
Det finns manga flera individer än mig som inte kan eller vill ha smartphones.
Rimlig lösning för oss maste tillhandahallas…kanske inte av alla banker men i alla fall ett antal.

2 gillningar