Kanske lite väl OT, men tycker ändå att mitt liv blir lite rikare om jag slipper släpa på onödiga plastkort
Min fråga är väldigt enkel, varför kan inte polisen bara “blippa” mitt leg om dom vill kolla att jag har rätt att köra bil, varför måste jag släpa med mig ett till fysiskt plastkort?
Antar att det finns nån anledning, men verkar rätt onödigt tycker jag.
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
körkortet, eller
om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.
Lag (2014:729).
Jag brukar, den ca en gång per decennie som jag behöver identifiera mig för polisen, visa upp mitt körkort.
Körkortet är också den enda plastbit jag släpar med mig som identitetshandling. Något annat äger jag inte, utöver passet som stannar hemma om jag inte reser.
Du skulle ju kunna prova att bära körkort istället för nationellt id-kort eller vad du nu har för något.
Det här med att blippa är relativt nytt.
Och vi har inte tillräckligt bra system som är godkända för digitala pass, körkort och ID kort.
Det lär komma nån dag.
Nu finns BankID legitimation men inte godkänt överallt.
Behöver kanske också lite ändringar i lagtext
Okej men du slipper straff enligt punkt 3:
9 kap.
2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
[S2]Föraren ska inte dömas till straff,
om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).
… snyggt. Så det är olagligt, men jag slipper straff
Då kommer min följdfråga. Jag har nämligen fått ett brev från trafikmyndigheten där det står att mitt körkort håller på att gå ut och att jag “måste” förnya det. Undrar vad som händer om jag struntar i att ansöka och betala för ett nytt kort. (och skaffar ett nationellt ID-kort istället). Är det fysiska körkortet inte sammankopplat med min rätt att köra bil?
ps. Jag förstår att detta verkar dumsnålt och jag kommer självklart fixa ett nytt körtkort, men blir mest irriterad på onödiga saker i samhället och tycker frågan är lite intressant
Jag tappade bort min plånbok och var utan körkort ett tag. Under den perioden blev jag stoppad av polisen två gånger och bägge gångerna räckte det med att jag uppgav mitt personnummer så kunde de få upp körkortet i deras system. Det var inga konstigheter, sen kan man väl säkert ha otur att ha och göra med någon nitisk polis men jag tror att de flesta nöjer sig så länge de kan identifiera dig.
Ja, dock har körkortet vissa ytterligare begränsningar. Till exempel kan du inte skaffa BankID för första gången med körkort då systemet kräver chip/NFC/biometrisk data av din id handling.
Personligen hade jag velat att körkortet uppgraderades till att även vara ett nationellt id kort. Men vi lär få digitala varianter innan detta sker …
Jag trodde faktiskt att det redan var beslutat att det skulle sluta gälla som giltig ID-handling i och med att körkortet var så osäkert. Finns massor av artiklar om det på nätet som hävdar att det skulle sluta gälla som ID-handling från och med 2022, men dessa artiklar verkar vara några år gamla och hittar faktiskt inget riktigt beslut, så du har nog rätt. Undrar vad som hände med det?
Körkorten ska följa en viss mall och Sverige skulle då behöva ha minst 2 varianter av körkorte n. En för svenska medborgare som även beskriver nationalitet (motsvarar nationellt id) och en för icke medborgare som inte motsvarar ett nationellt id kort. Svenska myndigheter kan inte utfärda nationella id kort för icke svenska medborgare.
Du kommer först få ett till brev med nya ”grundhandlingar” eller vad de kallas - första brevet kan ju faktiskt ha försvunnit i posten. Sedan får du hotbrev om att du kommer tappa dina behörigheter om du inte förnyar inom 30 dagar från att du tog del av informationen i brevet, så i praktiken nästan 45 dagar… men det dröjer några månader innan det brevet kommer.