I framtiden kommer det att räcka med digitalt ID i din mobil.
I framtiden kommer det inte ens vara tillåtet för människor att styra bilar.
Digitalt ID finns ju redan i mobilen, problemet är ju att polisen kräver ett specifikt fysiskt plastkort av nån dum anledning
Nja… riksdagen (lagstiftaren) kräver! Inte polisen.
Även om jag reser lätt i om EU brukar jag ha åtminstone en ficka.
Ha lite tålamod, inom en snar framtid är alla plastkort pensionerade.
Vet inte när det infördes, men de som skaffar det nu måste ha giltigt nationellt id eller giltigt pass.
Telefonen behöver även NFC och kamera.
Dvs man läser av med NFC och skannar med kameran.
Vi har under förra veckan testat med pass som nyligen hade gått ut, den nekades då den inte längre var giltig.
De får ju upp mitt körkort i deras dator/mobil där det är en bild på mig.
Två plast kort är väl inte så många å släpa me sig… Körkort å ett betalkort… Mer plastkort behövs väl inte ha me sig…
Gissar att dom då kanske kan se en digital version av körkortet med bild osv. Men visst, missbruket lär ju vara rätt stort om det är för enkelt. Förmodligen har man lättare att bedöma om personen framför en är samma som på bilden och inte bara lik om man själv är från samma befolkningsgrupp osv.
Freja eID+ fungerar vid en körkortskontroll. Är godkänt som legitimation och innebär att polisen kan kontrollera att du har ett giltigt körkort. Du slipper böter, men givetvis krävs att du har ett giltigt körkort.
Jag fixade ett digitalt ID på mitt BankID igår faktiskt. Vet inte om det rullats ut till alla men jag fick i princip fotografera och skanna mitt svenska pass och nu har jag ett ID-kort i mobilen. Mycket smidigt.
Dock får du hålla koll på var den gäller. Inte erkänd som officiell id handling som ska accepteras överallt i nuläget.
Så är det, var på Systembolaget och de begärde leg men accepterade inte mitt digitala ID. Var tvungen att visa körkort, Så det känns rätt värdelöst att ha det om ingen kommer acceptera det.
Återupplivar tråden igen: Mitt körkort är sönder, jag har ringt Transportstyrelsen för att förnya körkortet.
Kan jag använda mitt nationella id-kort istället för körkort ifall jag blir stoppad av polisen eller måste det vara körkort?
Om du inte förnyar ditt körkort så är du ovanligt korkad. Gör som de uppmanar så slipper du själv problem. Det är ungefär som om du struntar i att deklarera, betala fordonsskatten eller elräkningen, du får problem. För dem betyder det ingenting om du är obstinat.
Ja. Nationellt ID-kort räcker utmärkt. Kan du legitimera dig kan du inte dömas till straff för att du saknar fysiskt körkort. Se @Nightowl’s inlägg 8.
Njae…. Det räcker inte bara med att kunna legitimera sig. Polisen måste också kunna se att du har giltig körkortsbehörighet för fordonet du framför.
Driftstörningar förekommer självklart även i polisen mobila system och de system som polisen kopplar upp sig mot. Om det är strul med anslutningen till vägtrafikregistret (VTR) kan polisen inte se om du har körkortsbehörighet. I det fallet riskerar du således en anmälan om olovlig körning (som kommer att läggas ner så fort det går att säkerställa att du har körkortsbehörighet).
Kan du redovisa till den lag som leder till detta i motsats till:
Ingenstans ser jag att man kan beläggas med böter om förarens identitet genast kunnats fastställas.
Nej det kan jag inte så jag pudlar och redigerar mitt inlägg för att inte förvilla.