Banker börjar kräva pass för mindre transaktioner?

Senaste veckan begärs att jag verifierar även mindre transaktioner (under 20 000 kr) med mitt pass, utöver bank-ID. Jag förstår att det har att göra med rättsfall kring bedrägerier. Folk luras att föra över pengar, och banken blir ansvarig. Men detta känns ju bara löjligt.

Har ni andra märkt denna förändring? Gäller det alla banker? Jag kör ICA Banken.

5 gillningar

Själv rutinen har funnits ganska länge. Det nya är alltså hur ofta och vilka summor som triggar passkravet. Så här informerade min bank när det infördes.

https://www.icabanken.se/vara-tips/nyheter/forstarkt-id-kontroll-vid-vissa-betalningar-och-overforingar/

Vad “i vissa fall” betyder är högst oklart.

Lite löjligt, rimligen borde fysiskt id-kort och körkort även gälla.

Men förstår banken, även små butiker där jag bor godkänner inte längre digitala ID vid till exempel tobaksköp, då fejkappar blivit vanligare.

Har för mig att körkort inte godkänns som nationell id-handling sedan vi i mitten av 90-talet tog bort medborgarskap utskrivet på det.

Syftet var att harmonisera körkort inom EES och minska diskriminering baserad på nationalitet.

1 gillning

Det handlar om signering av elektroniska betalningar där de vill använda chippet i passet/nat-ID, inte fysiska betalningar.

Aldrig varit med om, är det vissa specifika banker som använder just pass i sitt system? Annars brukar det ju vara att man får ringa och sätta upp överföringen för man slagit i taket.

1 gillning

Ah, visste inte ens att passet hade ett chip. Men bra att veta.

Vad exakt är löjligt givet hur utbrett bedrägerier är?

1 gillning

Att du behöver signera med pass när du lägger in en vanlig räkning.

3 gillningar

Många har inte ens ett giltigt pass. Hur ska de göra?

5 gillningar

Kan inte köpa ett nytt pass för man kommer inte in på banken. Kan inte komma in på banken för man har inget pass. :face_with_spiral_eyes:

4 gillningar

Man får skaffa pass. Jag fick skaffa nytt pass när jag bytte telefon för att få in BankID på telefonen. Då hade jag ändå kvar min gamla telefon

1 gillning

Jag har precis gjort överföring på över 20 tkr och behövde inte pass hos Nordea

1 gillning

Jag har ica och har inte behövt detta som tur är för jag har ingen id handling av detta slag…jag får logga in med dosa på Swedbank om jag skall lägga upp ny betalare eller mer avancerade saker, då duger inte bank id men dosan har funkat

Det är helt befängt. Det ska inte behövas. Syfte med pass är identifiering för myndigheter i andra länder och vid gränspassager. Fullständigt orimligt att det ett privat företag ska kunna kräva det.

8 gillningar

Var det via bankgiro/postgiro eller bankkontonummer?

Jag gissar att det är pass eller nationella id-kortet, eftersom dessa har rfid-chip som mobilen kan läsa. Dessa funkar för BankID i övrigt.

1 gillning

Fortfarande orimligt krav. Båda de id handlingarnas syfte är att styrka nationalitet på innehavaren.

2 gillningar

Det jag råkat ut för är att det inte går att lägga upp en NY mottagare för betalning utan pass, så jag som brukar betala räkningar via ica fick ta den nya räkningen på Swedbank o logga in med dosa för att kunna lägga upp ny mottagare

Tips, finns fler tillfällen än när Ica-banken frågar, när ett kan behövas.

1 gillning