Senaste veckan begärs att jag verifierar även mindre transaktioner (under 20 000 kr) med mitt pass, utöver bank-ID. Jag förstår att det har att göra med rättsfall kring bedrägerier. Folk luras att föra över pengar, och banken blir ansvarig. Men detta känns ju bara löjligt.
Har ni andra märkt denna förändring? Gäller det alla banker? Jag kör ICA Banken.
Själv rutinen har funnits ganska länge. Det nya är alltså hur ofta och vilka summor som triggar passkravet. Så här informerade min bank när det infördes.
Aldrig varit med om, är det vissa specifika banker som använder just pass i sitt system? Annars brukar det ju vara att man får ringa och sätta upp överföringen för man slagit i taket.
Jag har ica och har inte behövt detta som tur är för jag har ingen id handling av detta slag…jag får logga in med dosa på Swedbank om jag skall lägga upp ny betalare eller mer avancerade saker, då duger inte bank id men dosan har funkat
Det är helt befängt. Det ska inte behövas. Syfte med pass är identifiering för myndigheter i andra länder och vid gränspassager. Fullständigt orimligt att det ett privat företag ska kunna kräva det.
Det jag råkat ut för är att det inte går att lägga upp en NY mottagare för betalning utan pass, så jag som brukar betala räkningar via ica fick ta den nya räkningen på Swedbank o logga in med dosa för att kunna lägga upp ny mottagare