Banker börjar kräva pass för mindre transaktioner?

Exakt. Nationellt ID-kort fungerar också.

1 gillning

Det var när jag skulle ändra betaldatum både på en bankgirobetalning och överföring till annan bank (mitt konto).

Den 1 december tänker jag att vi slipper den här typen av analoga handlingar:

Den nya e-legitimationen har, till skillnad från BankID, högsta säkerhetsnivån. En parantes är också att ICA banken, till skillnad från många storbanker, inte är delägare i bolaget som utvecklar BankID.

12 gillningar

Det är ju högre säkerhet i själva transaktionen med Bank ID+pass än bara e-legitimation och det är det som banken vill åt. Handlar inte alltid om teknisk säkerhet heller utan att användaren ska tänka till.

Utfärdandet var absolut ett problem tidigare men det hålet är tilltäppt åtminstone till stor del. Om den nya e-legitimationen inte erbjuder tillräckligt hög säkerhet i transaktionen så kommer inte bankerna att acceptera den.

1 gillning

Poängen är att den nya e-legitimation är säkrare än BankID. BankID har tillitsnivå 3, nya e-legitimationen har tillitsnivå 4 vilket är den högsta möjliga nivån. Om bankerna nekar det, kan de lika gärna neka BankID + pass med. Då får man springa ned till bankkontoret varje gång man gör en transaktion så att de verkligen kan vara 100 % säkra på att det verkligen är du. :wink:

5 gillningar

Den högsta nivån får du inte ha på en telefon. Så om det är den som banken accepterar så blir det ingen större skillnad då den nya e-legitimationen lär ligga inuti det analoga nationella ID-kortet. Flexiblare med BankID då även passet funkar.

Som jag har förstått det så är det här påväg att förändras med EUs eIDAS 2.0. …eller European Digital Identity Wallet som alltså är en mobilapp för hantera id-handlingar. Den beskrivs som Assurance Level: High som är högsta tillitsnivån översatt till svenska förhållanden.

Men annars har du rätt. Så länge Sverige-ID inte kompletteras med en app är BankID mer flexibelt. Men… Sverige-ID möjliggör ett alternativ till BankID när det kommer till digital signering. Vi får väl se hur villiga banker är att stödja dem.

3 gillningar

Då kan de använda sitt ID-kort eller att kontakta banken via telefon.

1 gillning

Uppenbarligen kan de inte använda sitt id kort (förutom nationellt id kort, vilken även det har samma syfte som passet).

Du får inte BankID från ICA utan pass/ID-kort. Har du ett BankID från en annan bank så kan du ju göra överföringar hos den banken.

Det är skillnad på id kort, nationellt id kort och pass. Blanda inte ihop dessa.

Pass och nationellt id kort (utfärdat av polisen) är helt absurt att banken kräver, syftet med dessa är att visa sitt medborgarskap.

Att vanligt id-kort/körkort krävs är full normalt.

Digg jobbar på detta och Sverige-ID är bland det första som skall in i den digitala plånboken.

1 gillning

Det beror ju framför allt på att det inte finns några andra bra alternativ med chip. I december blir det mycket bättre då syftet med det nationella id-kortet breddas med e-legitimation.

Det gör det inte legitimt krav. Framförallt inte eftersom chippet innehåller personens fingeravtryck.

Att en digital tjänst som behöver hög säkerhet kräver digital legitimation av användaren är ett uppenbart legitimt krav.

De ställer vilka krav de vill. Privata företag.

Fortfarande skitföretag som kräver detta. Säkerheten enligt den nivå det har uppfylls ändå inte då själva passet eller det nationella ID kortet kan vara stulet och ingen kontroll kan göras digitalt på distans att det är den faktiska innehavaren som identifierar sig.

Det är fullkomligt orimligt krav att kräva.

Skitföretag…

4 gillningar

Fullt rimligt krav och än så länge har ingen lyckats komma förbi ansiktskontrollen. Fler krav ger högre säkerhet så din argumentation håller inte riktigt.

Att använda ett stulet id på ett bankkontor eller för att hämta ut paket är lättare, det har ju faktiskt hänt.

Har du ingen aning om.

Det skrev jag inte så detta är inte ett motargument mot det jag skrev. Läs argumentet igen.