Banker börjar kräva pass för mindre transaktioner?

Du har ju inget argument till att kravet är orimligt. Fysisk legitimation på bankkontoret, digital på nätet, det är hur självklart som helst.

Jag har presenterat dessa. Bara scrolla upp. Du bemötte fortfarande inte något av dem.

Jag säger ingenting alls om varken digital eller fysisk legitimation. Jag säger specifikt att kräva pass eller nationellt id kort är orimligt. Olika typer av fysiska legitimation har olika nivå och syfte.

1 gillning

Precis som digitala och Sverige-id den första som har högsta nivån. Givetvis helt rimligt att kräva högsta nivån för vissa banktjänster.

Nej det är inte alls rimligt, dessa är för att identifiera din nationalitetet. Det är inte rimligt att kräva detta för banktjänster. Ett pass har man ibland dessutom inte tillgång till ävenom man har ett, t.ex. då man väntar på Visum (få 2 pass är rejält svårt även om det går).

Dessutom uppfylls inte kraven på att identifiera med dessa om det sker digitalt! Man behöver fysiskt visa upp dem (nationellt-ID, sverige-ID som inte ens finns ännu och Pass). Även om du scannar chippet med app så uppfylls inte det kravet.

Nej, det digitala på högsta nivån har inte som syfte att visa nationalitet. Så fullt rimligt att använda för vissa banktjänster.

Dessutom uppfylls inte kraven på att identifiera med dessa om det sker digitalt!

Kraven för digital identifiering är annorlunda än för fysisk. Kraven för digital identifiering är uppfyllda.

Vilket inte är det som krävs och därmed inte det vi diskuterar. Det som banken kräver här är pass eller nationellt ID.

Du fäktas väderkvarnar, du försöker hela tiden prata om andra saker.

En tänkt bank som kräver digital identifiering på högsta nivån nästa år kommer i praktiken kräva nationellt ID (tills dess att ev. alternativ kommer). Idag har vi nån sorts nödlösning, men resultatet är detsamma.

Jag har ingenting emot detta för stora belopp, men tycker det är löjligt att kräva det när jag ska betala hyran eller föra över pengar till ett sparkonto, vilket är vad ICA Banken gör. Overkill.

2 gillningar

Vilket är fullständigt orimligt. Det finns ingen acceptabel lösning idag för denna nivå av digital signering.