Hur långt i förväg kan man boka passtid?

Nu har ju polisen ändrat reglerna så att man måste ha bankid för att boka pass i Sverige. Som utlandssvensk har jag inte det. Utan bankid kan man inte ens kolla när det finns lediga tider. Vet någon här hur långt i förväg man kan boka pass på ett ungefär? Jag måste fixa flygbiljetter och annat och det gör man helst många månader i förväg. (Alltså jag vill helst kunna boka en tid många månader i förväg, helst ett år om det går.) Andra möjligheten är att ordna pass där man bor (utomlands) men tyvärr är det rätt krångligt också, och mycket dyrt. (Försöker klura ut om det ens är lönt att försöka ordna pass när man är i Sverige nästa gång.)

Tack för hjälpen!

1 gillning

Jag bokade i början av april innan de införde BankID och tiden jag fick var slutet av juli.
Huruvida de ändrat det nu vet jag inte.

Tack! Vet du om du kunde ha bokat en tid för ännu senare? Alltså, jag hade helst velat kunna boka en tid för nästa år redan nu, i augusti, så att jag har tid att fixa flygbiljetter mm.

Det enklaste är nog att ringa det poliskontor du tänker dig fixa passet på? Ofta lättare att prata med någon verklig person när det gäller specialfall tycker jag. Hoppas det löser sig!

2 gillningar

Här i Finland finns det inte ens den möjligheten, utan man är tvungen att ordna passet i Sverige. Vart lite bökigt för mig när det hann gå ut under COVID…
Jag bokade innan man behövde BankID, och jag har iofs BankID med så det hade inte vart något problem för mig.

Men hade jag inte haft det skulle det bli bökigt framöver med de nya reglerna.

Inte mycket till hjälp för dig, men jag skulle nog försökt som ovanstående nämnde och ringa polisen och höra mig för.

Känns som att ordna passet via ambassaden lokalt är ett bättre alternativ. Brukar inte vara så långa köer.

Dyrt vet jag inte om det är. 1600 kr kommer jag ihåg på ambassad … jämför med att resa till Sverige så känns det som ett kap :slight_smile:

1 gillning

Det förutsätter ju att man befinner sig i närheten av en svensk ambassad då.

Personligen skulle jag utan tvekan betala extra för att fixa det via den svenska ambassaden (om den möjligheten fanns) för jag råkar bo nära den, annars besöker jag Sverige tillräckligt frekvent (förutom under just COVID…) att det kanske skulle vara smidigare att göra det i samband med ett besök som skulle gjorts ändå.

1 gillning

Ändå oftast på kortare avstånd än Sverige :slight_smile:

Passet är så viktigt att jag inte chansat på att det skulle ordna sig på marginalen med en resa till Sverige. Heller i god tid lokalt tänker jag :slight_smile:

Är jobbigt om man är i USA:

“I USA kan du ansöka om/förnya pass och/eller nationellt ID-kort vid Sveriges ambassad i Washington DC eller på Sveriges generalkonsulat i New York.”

USA är stort och endast i ena hörnan man kan skaffa pass nuförtiden. Bor man inte däromkring är det bättre att försöka fixa pass under ett besök i Sverige om man har en resa hit.

1 gillning

Skulle i så fall passa på att förnya passet och besöka Sverige samtidigt så det är ingen direkt merkostnad att göra det i Sverige. Blir billigare eftersom att ordna pass i Sverige kostar 400 kr, istället för 1600 kr.
Tyvärr kan man inte bara ställa sig i kö på ambassaden i USA (om man nu råkar bo i närheten) utan det måste bokas online. Finns inga tider just nu verkar det som.

1 gillning

Ringde polisen och de verkar ha ungefär sex månader framförhållning med tider. De var lite osäkra verkade det som. Spelar väl inte så stor roll för de flesta kan jag tänka mig, men om man ska parera flyg och besök i Sverige samtidigt vill man gärna ordna det så tidigt så möjligt.

1 gillning

Efter att ansökan hos passpolisen är klar tar leveransen av passet upp till tre månader. Leveransen av nationellt ID-kort är bara en vecka.

Stämmer. Undrar varför det är så enorm diskrepans.
Nationellt ID-kort funkar “bara” inom Schengen har jag för mig.

1 gillning

Bra poäng! Frågan är om polisen skickar passet till utlandsadress :grimacing:

De skickar det till ett valfritt konsulat. Honorärkonsulat är ok.

1 gillning

:blush::+1: Tack! Bra att veta.

Flertal länder använder samma passtillverkare och detta tillsammans med materialbrist, maskiner som gått sönder och folk som inte förnyat pass i två år som alla ska ha pass samtidigt har skapat enorma köer. Pre-covid var det 7-10 dagar innan man fick passet efter beställning. Nu är det 10-12 veckor. Förra veckan sa det att jag skulle behöva vänta minst 10 veckor för leverans.

1 gillning

När man infinner sig på plats för ansökan om pass kan man få reda ungefärlig leveranstid. Man kan då, om man vill, välja nationellt ID-kort istället. Pass kostar 400 kr, ID 100 kr. Ansöker man om båda samtidigt kostar de 400 kr styck. Båda gäller i 5 år.

1 gillning

Jag bokade tid för att ansöka om pass i mars. Jag fick tid i juli. Vid ansökan i juli fick jag reda på att det skulle dröja minst 11 veckor tills mitt pass var klart.

Du kan där på plats ändra dig och välja nationellt ID-kort istället. Om du nu klarar dig på det.