Snabb fråga till er som har gått genom något liknande: är det egentligen möjligt för utlandssvenskar att ansöka (och få) bankkonto i Sverige om man är skriven utomlands?
Bor och ska börja jobba i Storbritannien för nuvarande och har endast bankkonto här, reste till Sverige nyligen för att försöka öppna konto hos Swedbank och nekades! Trodde väl att det stog i EU direktiv att ett bankkonto hos valfri bank med grundläggande funktioner var en rätt? Helt absurd tycker jag, hur ska man kunna göra eventuell tillbakaflytt, eller mer generellt, göra någonting i Sverige eftersom nästan alla myndigheter nu har infört Bank ID? Fick sedan höra (ganska nedlåtandet) att “Bank ID är faktiskt ingen rätt”. Alltså hur tänker de, man ska va vuxen människa utan bankkonto? Det är ju inte klokt.
Ska försöka igen med SEB, varje gång jag ringt dem har de varit mer receptiva.
I kort: Svensk medborgare bosatt i Storbritannien, har endast Brittisk bankkonto, ska bo kvar i Storbritannien ett par år till: är det möjligt att öppna Svenskt bankkonto eller ej?
Förstår inte riktigt din fråga, skaffa ett konto i UK där du skickar in de dokument som krävs. Att du möjligen är svensk medborgare spelar inte så stor roll.
UK är inte med i EU, men jag är fortfarande EU medborgare. Täcker direktivet inte medborgare, alltså? Verkar bakåtsträvande.
Konto är alltid bra att ha och man har sina egna anledningar vilket jag inte behöver offentliggöra. Jag ställde en ganska enkel fråga: kan man som utlandssvensk öppna bankkonto eller inte?
Vill bara ha ett bankkonto med grundläggande funktioner/sparkonto därutöver har man syfte att flytta tillbaks så småningom och köpa bostad. Bank-ID är an annan anledning, men det här kan man givetvis inte uppge som anledning.
Undrar dock varför det finns sådan nogran granskning av syfte om affärsrelation osv kring utlandssvenskar när det ser ut som vem som helst kan få bankkonto i Sverige? Nästan som meningen är att ställa utlandssvenskar utanför (vilket Nordea faktiskt har gjort).
Jag bor utomlands och kan konstatera att nischbanker kan man glömma att försöka öppna när man inte är folkbokförd i Sverige. Detsamma gäller t.ex. Avanza och Nordnet, jag kan inte öppna nya konton hos dem.
Däremot får man hos de flesta behålla konton man redan har, därför bör man innan exit öppna så många konton som möjligt, även om du inte ser behov av det för tillfället.
Hur det är med storbanker vet jag inte riktigt, jag har inte provat att bli kund hos dem efter exit. Gissar att chanserna är större där men jag skulle inte lita på det. Jag såg till att bli kund hos flera innan exit och jag skaffade också BankID hos ett par olika. FrejaID+ är bra att skaffa också.
Något annat som är rätt sjukt är bankernas KYC. Dels skickar en del fysiska brev som i mitt fall tog så lång tid att jag fick det efter att det skulle ha besvarats.
Dessutom är svarsalternativen märkliga, de kräver i regel att man styrker skatterättslig hemvist i Sverige eller i det land man bor i. Men det är fullt möjligt enligt alla lagar att vara begränsat skattskyldig i Sverige och ändå inte skattskyldig i något annat land. Detta svarsalternativ existerar i regel inte utan man tvingas istället ljuga för att kunna besvara KYC.
Också svårt att kommunicera med en del banker då en del kräver att man ringer till dem vilket man kanske inte vill pga kostnader. Speciellt om de har långa telefonköer.
Har en släkting bosatt i UK sedan många år som har SEB vet jag. Däremot öppnades nog hens konto långt innan brexit och möjligen redan innan hen lämnade Sverige för många decennier sedan. Men jag hade ringt dem.
Du får normalt behålla ett svenskt bankkonto & Bank ID då du flyttar utomlands.
Tanken från EU är dock att du ska ha bankkonto och körkort i det land du bor.
Du har laglig rätt att öppna ett bankkonto i det land du bor men endast inom EU.
Du kan endast förnya pass och svenskt ID kort på svensk ambassad.
Du kan inte förnya ditt svenska körkort alls om du bor utomlands, begär uppskov.
Svenskt bankkonto är ingen lagstadgad rätt annat än om du bor i Sverige.
Bank ID är inte reglerat i lag, banken bestämmer även om du bor i Sverige.
Alla svenska banker kan frånta dig ditt Bank ID om de misstänker pengatvätt, inte bara den bank som utfärdat ditt Bank ID.
Tips: Fortsätt försök öppna ditt svenska konto men se till att ha ett UK TIN (Tax Identification Number), utan detta går det inte. Nämn också att du behöver ett svenskt bankkonto för att kunna få din framtida pension utbetald i Sverige, kunna investera i svenska fonder, betala svenska utgifter såsom skatter, försäkringar och annat.
Jag säger inte att du har fel men har du koll på exakt vad denna lag säger och vilka banker som omfattas av detta? Jag tror (eller vet snarare) nämligen inte att alla nischbanker följer detta.
Precis och detta kan vara ett stort problem för utlandsboende då BankID har behövts även för att t.ex. deklarera. Nu har dessbättre FrejaID+ blivit alltmer vanligt och därför bör man skaffa det innan man lämnar Sverige, just för att garantera access till deklaration mm.
Svårt. Prova med de övriga storbankerna, SEB, Handelsbanken, Nordea. Fysiskt att gå in i banken kan underlätta efter att ha bokat ett möte med dem. Brukar vara lättare IRL. Dock ingen rättighet så banken kan säga nej.
Förklara varför du behöver det, framtida planer, återflytt till Sverige, skaffa sommarhusbi Sverige etc. förklaringar.
Som @Aktiegubben skrev, ha med alla UK papper som kan behövas.
Skaffa gärna ett svenskt kontantkort också så du har en svensk mobil. Underlättar. Dessutom möjliggör det SWISH. Du behöver ju bara tanka den när du behöver den. Man kan även ha en kontantpottn så man kan ta emot sms tex från banken.
Jag har kompisar som har liknande problem inom EU så det är inte bara för att UK trätt ur. Banker är generellt skeptiska till kunder som inte bor i landet, så är det nästan överallt. Men visst ett svenskt medborgarskap borde hjälpa dig för att etablera mer kontakt med Sverige som förklaring.
Det tråkiga svaret är att som utlandsboende svensk medborgare så tillhör du inte bankens hemmamarknad längre och de flesta banker kommer inte kunna erbjuda nya tjänster, så som öppna konton eller skaffa nytt BankID. Har man befintligt BankID och konto kan man få behålla det men det kan t.ex bli problem att förnya det.
Anledningen till att det har blivit så här är kundkännedomskraven bankerna har på sig. Penningtvättslagarna och EU-direktiven är bra på sitt sätt men det har blivit en väldigt stor och kostsam apparat för bankerna där storbankerna har tusentals anställda som arbetar med det.
Därför hamnar dessa kunder i kläm. Det blir väldigt omständligt att upprätthålla kundkännedom för personer bosatta utomlands och bankerna hänvisar helt enkelt till att personen får använda banktjänster i landet där de bor.
För myndighetskontakter finns andra former av elektroniska legitima inloggningssätt men självklart blir det oerhört jobbigt att inte ha BankID som svensk.
Bor själv i UK, och lämnade Sverige för ett par år sedan. Har SEB och Nordnet, inklusive ett ISK (ja, det kan man ha i vissa fall). Dessa bankkontakter hade jag redan innan utflytt. Däremot har jag kunnat öppna och stänga konton i dessa banker i Sverige efter utflytt (tex valutakonton, vilket är superbra för att få bra växlingskurser), det senaste för bara några månader sedan. Det går alltså definitivt att öppna konton efter utflytt även i svenska banker, åtminstone om man är kund sedan tidigare.
SEB har en ”non-resident”-avdelning specifikt för utlandssvenskar, testa med dem. Däremot tycker jag inte de är särskilt bra, tex kan man inte köpa värdepapper via dem som utlandssvensk, vilket funkar bra på Nordnet, så det är någon hittepåregel de kör med. Dock har SEB en robust internetbank och non-residentavdelningen hjälper till på telefon (på eftermiddagar) för att göra saker som inte kan göras på internetbanken, så de funkar för alla enklare grejer. Deras KYC är å andra sidan helt hysterisk, särskilt när de förlorar business (ta ut pengar är mer problem än att sätta in, amortera i förtid på lån triggar KYC etc).
Ev kan SEB ordna BankID till utlandskunder också. Tex fick min son BankID när vi bodde i utlandet och han blev gammal nog. Dock håller jag med föregående talare om att skaffa BankID före utflytt för att vara på den säkra sidan, då det bla behövs för smidig inlogg för deklaration, på internetbank, minpension.se, och tusen andra ställen. Det låter dock som det rådet inte hjälper TS…
Beror på bank tydligen. Min kompis klarade det inte. Så här står det på Swish
Bankerna har olika regler vad gäller att ansluta utländska mobilnummer till Swish, så det bästa är att du kontaktar din bank för att se hur just de gör.
Säkra är nog att ha ett svenskt nummer. Mindre suspekt kanske
Bortse Nordea så var man medveten att man kunde behålla sina konton vid utflytt ifrån Sverige. Min mor hade inga problem kring det. Problemet för mig nu är att jag flyttade till Storbritannien som minderåring och just då hade jag inget bankkonto i Sverige. Nu när man börjar tänka fram och planera till framtiden så befinner man ju sig i en oerhört krånglig position.
så som öppna konton eller skaffa nytt BankID.
Nja det här tror jag inte att det stämmer. Till förord så hade min mor redan bankkonto innan utflytt, men vid senaste vistelse till Sverige hade hon inga problem med att skaffa bankkonto och t o m ändra på adress till den i Storbritannien. @Gult_betyder_stanna
Du kan endast förnya pass och svenskt ID kort på svensk ambassad.
Tyvärr så är det här inte fallet i Storbritannien, åtminstone på ambassaden i London. Vi blev uppmanade att resa till Sverige för att förnya våra pass vid senaste förnyelsen. @Aktiegubben
Tack @DrF för det utförliga svaret. Aa alltså i mitt fall så bryr jag mig inte så mycket om att köpa värdepapper i Sverige osv, rimligt nog att det här är begränsat nu när man är nolltaxerare i Sverige. Har endast behov av ett bankkonto med grundläggande funktioner vid eventuell tillbakaflytt, vilket då för mig är om ett par år.
Som jag har kunnat konstatera är att det inte är så stort av ett problem att behålla bankkonton man redan har - kanske lite krångligare att skaffa Bank-ID men ändå möjligt. Problemet för mig är att jag bor i Storbritannien som Svensk medborgare och är utan Svensk bankkonto. Så som jag kunnat konstatera ytterligare är det nästan omöjligt för mig att kunna skaffa ett konto?
Alltså jag tycker det hela är lite löjligt. Ska man verkligen vara beroende av sina föräldrar för minsta lilla grej när det gäller myndigheter (om man som mig nu inte har Svenskt bankkonto) osv och inte kunna självständigt planera sin framtid?