Vad händer med mina investeringar om staten kapitulerar?

Kära skattebetalare,
Förstår jag rätt finns investeringarna man gör från sitt ISK på Avanza eller Lysa inte i själva bankerna. Bankerna agerar i detta fall som middle-man mellan börsen och mig. Eller? Om ja, var finns pengarna då och hur har jag tillgång till dem utan bankerna?

Ponera att staten kapitulerar och utländska banker blir nu inländska. Det finns ej längre BankID och man t.o.m. tvingas på ett annat medborgaskap. Hur kan man bevisa att man har X mängd pengar investerade i form av värdepapper? Och till vilka aktörer eller myndigheter? Även utomlands, tvingas man på flykt, kan man söva på nätterna med vetskap om att värdepapperna finns någonstans och man behöver bara tillgång till dem genom en annan bank?

Trevlig lördag!

Fondernas tillgångar ligger i ett förvaringsinstitut åtskilt från fondbolaget. Om jag minns rätt har exempelvis Lysa
Danske Bank som förvaringsinstitut.

Om ditt skräckscenario inträffar så lär dina pengar vara värdelösa ändå, så fortsätt du sova gott om natten. Alternativet är att du har dina pengar i madrassen om det känns bättre.

2 gillningar

Kapitulerar staten, då har vi alla problem.

6 gillningar

@Largent jag tror som andra att du/vi kommer ha större problem än våra besparingar om staten kapitulerar. Men du kan ju skaffa dig ett offshore konto (skattemässigt krångligt) eller köpa fysiskt guld alternativt krypto med fysisk förvaring. Alltså om detta scenario verkligen oroar dig skulle du kunna flytta en viss procent av dina besparingar på detta sätt. Finns ju även tjänster som Etoro som väl är registrerade i flera länder.

Domedags tankar… Bör var same same som om en bank konkar. Om det sker följer inte kundernas aktier eller fonder mm med i konkursen. Dessa hanteras separat av konkursförvaltaren rimligen. Jag vet inte om det hänt men skulle gissa att man får inkomma med uppgift om vilken annan bank man vill skall hantera aktierna Eller att man bara blir upplyst om vilken bank det blir och ombeds bli kund i banken och uppge sin uppgifter.
Finns mycket som kan hända om shit happens.
Om (fast?) egendom förstörs av fienden (eller av dom egna som “collateral damage”), Jag kollade lite och såg att ex under Andra världskriget fanns regler om ersättning etc pga förstörd egendom pga krig. Framgick inte hur den skulle värderas så att jag förstod.
Man undrar hur dom reglerna skulle klarat av massiv förstörelse vi då slapp uppleva med 1000+++ Miljarder i återuppbyggnadskostnader.
Att sitta kvar med sina lån i en bortbombad fastighet känns som den riktigt stora smällen om man nu han till ett vettigt skyddsrum och lever.
Helt plötsligt har man ett blancolån på halsen och ingenstans att bo…Man får hoppas man är glad att man lever.

För vem ska staten kapitulera? Ryssen?

Är investeringarna ens egna till att börja med? Svenska ja men utländska?

Jag undrar varför man enligt Avanza inte får delta på utländska aktiers man ägers årsstämmor?

Varför kan man inte få ett bevis på att man äger en utländsk aktie av Avanza?

Jag befarar att man egentligen inte äger sina utländska aktier. Kanske lite konspiratoriskt men varför är det som ovan ?

Vilken typ av bevis är du ute efter? Du får en avräkningsnota när du köper en aktie, svensk som utländsk. Nästa steg skulle väl vara att kontakta Euroclear eller motsvarande i det landet aktien är noterad.

Denna tråd får mig att undra om ryssen kanske redan är här…

4 gillningar

Även om Avanza och BankID gick upp i rök imorgon skulle man ju fortfarande finnas kvar i aktieböckernas register. Euroclear Sweden, som förvaltar många svenska aktieböcker, skriver själva att de både har servrar lokalt i Sverige men också i EU och EES. Det ska nog till rätt så mycket för att alla aktieböcker går upp i rök samtidigt.

Sverige är ju numera ett NATO-land så om Sverige har kapitulerat så får man ju förutsätta att en rad andra västländer gjort detsamma. Det största problemet är troligtvis inte att bevisa att man äger tillgångar i ett sådant scenario, det är väl om de man hade investerat i överhuvudtaget har något värde kvar.

1 gillning

Konstigt att Avanza inte svarar så då.

De svarar bara att de utländska aktierna förvaras hos en utländsk bank och att de inte kan utfärda något bevis på att man äger dem, samt att man inte kan få på utländska bolags stämmor och rösta.

Så här skriver Avanza själva här:

Utländska aktier

• Det är inte möjligt att delta på bolagsstämmor för bolag utanför EU.

• Bolag med säte i EU-land och som handlas på en reglerad marknad inom EU går det inte att delta fysiskt på stämman, men om du i god tid (gärna tre veckor) före bolagsstämman hör av dig till oss genom ett meddelande med hur du avser rösta på vilken punkt på dagordningen kan vi anmäla.

Däremot är det ju en del svenskar som deltagit på Berkshire Hathaways stämma. Då verkar Avanza kunna hjälpa till med ett intyg om aktieägande trots allt.

1 gillning

Jag kliar mig fortfarande i huvudet över den här meningen och försöker verkligen förstå vad TS menar. Det går inte.

4 gillningar

Du kan ha lite fysiskt guld eller krypto för ditt prepping-kit. Du kan även försöka memorera ”lösenordet” till dina bitcoin så slipper du tänka på transportproblemet när du ska fly från ryssarna :slightly_smiling_face:

Jag väljer att tolka inslaget som ironi.

Ponera att hela Sverige blir invaderat och alla blir dödade och vi sprängs med kärnvapen till tusen bitar. Vad händer då med mina indexfonder? Känns som att det kommer bli hög prioritet för en ombalansering då precis som TS skriver.

1 gillning

Jag skiter i min ombalansering om jag är sprängd i bitar. Men det är ju jag det.

1 gillning

Haha du har en viss poäng där men jag tror TS mer tänker sig att Sverige kapitulerar av någon orsak, kanske krig eller ren ekonomisk kollaps. Detta har vi ju sett i flera andra länder historiskt.

1 gillning

@angaudlinn, Jodå, frågan behövde kanske lite mer sammanhang/förklaring. Den handlar egentligen om vad som händer när en stat tar över (i detta fall en privat) verksamhet snarare än ett skräckscenario när ett land förklarar krig mot Sverige. Scenariot är inte heller så konstigt dock och det finns gott om exempel på det.

Jag har bekanta genom jobbet med familj i både Venezuela och Ukraina. Hörde att i Venezuela på 90 och 00-talet förstatligade Chavez och tog över med hjälp av militären ett flertal privata institutioner. Jag undrar vad som händer då om en av dessa råkar vara en bank? Lämnar man landet, har man tillgång till värdepapperna genom en annan institution?

Om inte hos en särskild bank, var någonstans finns värdepapperna och vem eller vilka (förutom banken) kan intyga att man äger dem? Återigen är detta rent nyfikenhet och inte ett försökt till förberedelse baserat på de krigen som pågår.

Om inte, betyder det att jag kan sälja “mina” delar i Apple, Tesla, MSFT och Amazon som är köpta på en internationell marknad bara om banken jag köpte dem igenom finns kvar? Till skillnad från ett sparkonto, äger/säljer banken själv inte aktierna. De är snarare bara en platform man köper igenom.

Personen med familj i Ukraina berättade att man lämnade landet när det var värst i början av invasionen (kring massakern i Butja). Hade de investerat genom en Ukrainsk bank, säg i Apple, skulle de ha tillgång till sina investeringar nu när de är i Europa?

@Nestor och @Robert_G nämner att man kan vända sig då till Danske Bank vad det gäller Lysa eller det kanske räcker också men en avräkningsnota om det gällde banker i Sverige. Det var mest det jag syftade på, egentligen.

1 gillning