Hur ska jag tänka som framtida utlandsboende?

Jag är en svensk man primärt bosatt i Thailand. Jag och min sambo har bestämt oss för att Sverige inte är ett intressant alternativ att bosätta sig i långsiktigt och därför tittar vi på andra länder att flytta till istället. Problemet är att vi inte vet vart vi vill flytta än och det lär vi inte veta på kanske 3 år heller.

Idag har jag ett ISK-konto med mina indexfonder och vad jag förstått måste de säljas i samband med att jag blir begränsat skatteskyldig.

Jag tror att problemet bottnar sig i att jag inte vet vart någonstans jag vill flytta. Men finns det några sätt för mig att fortsätta spara i indexfonder i 3 år tills att vi har bestämt oss? Är det ex bättre för mig att spara i ETFs på eToro som är en internationell börs än en svensk ur ett skatteekonomiskt och ett juridiskt perspektiv?

Tack på förhand

2 gillningar

Tjenare Jonte-myra. Jag bor själv på Malta sedan några år tillbaka, och det jag önskar att jag gjort innan jag flyttade är att öppna fler bankkonton i Sverige, eftersom det inte går efter att man flyttat. Så nu har jag kvar mitt Avanza och mitt Degiro, men jag önskar att jag hade ett Nordnet också.
Såvitt jag förstått behöver man inte sälja ISK-innehav, utan det behandlas automatiskt som vanliga depåinnehav när man bor utomlands. Jag gjorde ändå så att jag flyttade mina innehav till kapitalförsäkring, vilket går att behålla (men inte skaffa) som utlandsboende. Det du bör ta reda på är hur din nya skatterättsliga hemvist beskattar olika typer av placeringar.

1 gillning

Pad krapao :grinning::+1:

Så fort du skrivit ut dig ur Sverige så fungerar ISK som en vanlig depå och man måste alltså deklarera varje affär inkl utdelningar. Skatten blir högre.

Begränsat skattskyldig blir man först efter ett tag och bedöms årligen av Skatteverket. Man bör ha låg kontakt med Sverige tex ingen bostad, inga barn i Sverige mm. Så beskattningen av ISK hänger inte riktigt ihop med att vara begränsat skattskyldig.

Eftersom vi snart ska flytta utomlands igen så har vi sålt av ISK innehav, startat Kapitalförsäkring istället och köpt motsvarande innehav där. Tyvärr kan man inte flytta innehaven. KF får man ha kvar som utlandsboende med samma typ av beskattning som i ISK. KF har även andra fördelar om man har mycket utländska aktieinnehav mht beskattning. Finns andra trådar här om ISK mot KF.

Lycka till att hitta er plats :grinning::+1:

2 gillningar

Tack för svaren @havsekorre och @JFB.

Nu har jag läst på lite om kapitalförsäkringar och det känns som en lovande lösning eftersom man inte blir vinstbeskattad. Istället betalar man en riskpremie som ser ut att vara ganska låg om jag förstod det rätt.

Jag har två frågor:

#1 Rekommenderar ni mig att sälja av allt innehav på mitt ISK direkt och sätta in det på innehavet på en kapitalförsäkring? Jag kommer som sagt tidigast att permanent flytta om 3 år.

#2 Hur enkelt är det att likvidera innehavet om jag vill börja spara i mitt nya hemvistland? Är det ens en bra idé att likvidera eller tjänar man att fortsätta köra på ränta-på-ränta effekten genom att behålla kapitalförsäkringen? Jag är osäker huruvuda kapitalförsäkring är bra långsiktigt eller inte.

Det går rätt snabbt att sälja i ISK, flytta pengarna och sedan köpa samma innehav på KF. Max en vecka. Så inte behöver du göra det 3 år i förväg. Gör det däremtot före du skriver ut dig ur Sverige (som man gör till Folkbokföringen om man ska vara utomlands 6 mån eller mer). När man väl är utskriven så kan man inte öppna KF och generellt är det svårt att öpnna konto som utlandssvensk pga penningtvätt lagarna.

Jag har bott i lite olika länder och skulle inte tänka mig att flytta pengarna dit, men det beror såklart på landet. I Thailand kan det vara bra att ha en hel del pengar dels för kostnader och dels för Visum (ibland krävs pengar på bank för vissa visum, förnyar man i thailand är det bra att ha pengarna där så man kan få utskrifter så det är fint med stämplar och allt).

Jag ser ingen större risk med KF. Förvisso äger banken/försäkringsbolaget aktierna i grunden men du är berättigad till värdet av dem. Det är så det fungerar. KF har funnits längre än ISK så inget jag oroar mig för.

Bara se till att ta KF i en bra stabil bank med låga/inga kapitalavgifter och bra fondutbud. Tex Avanza eller Nordnet.

Jag har tänkt att lägga ett lite större (i alla fall för mig) belopp på indexfonder nu i Augusti. Jag har en tidshorisont på ungefär 5 år innan vi flyttar permanent. Ska jag lägga allt på mitt nuvarande ISK-konto på Avanza? Tycker ni att jag ska lägga lite pengar på räntefonder också eller allt på indexfonder?

@JFB

Tack så jättemycket för dina svar.

1 gillning

BUMP

Är inte den bästa lösningen för mig att investera på en internationell börs som eToro istället för Avanza? Om jag köper en ETF får jag lägre avgifter, jag slipper skatta regelbundet som med en kapitalförsäkring samt kan skatta på vinsten i min nya vistelseort?

Det tycker jag låter smartare än att att köra på Avanza med kapitalförsäkring. Eller är mitt juridiska skydd begränsade genom att investera via en amerikansk börs? Vad händer om mitt innehav blir stulet?

Flytta mellan brokers kan vara bökigt, om du bara vill flytta adress på ditt kontot för att för ut fonder utan att realisera en vinst så är det smidigare med en global mäklare, t.ex. Interactive Brokers, men det finns fler att välja på. Personligen litar jag mer på Interactive då de har funnits länge och nischar sig mot storkunder. Men som sagt take your pick! Alla fungerar nog som är hyfsat reglerade och välkända.

Att tänka på är som sagt om de finns både i Sverige och det land du ska flytta till annars kommer det bli en “inter broker transfer” och det är både bökigt och kan ta mer tid.

Det här är ett generellt bra råd. Man ska se till att ha de konton och tjänster som man behöver och kan vilja ha medan allt flyter på. På samma sätt ska man se till att ha så färska ID-kort, pass, BankID etc etc. Har kollegor som har fått problem med detta. BankID på kort är nog det längsta man kan få (5 år). Mobilt BankID kan vara giltigt fem år under vissa förutsättningar, annars två år. Körkort är ju giltigt 10 år medan pass och nationella ID kort är fem år.

Flyttar man från någonstans så kan det vara bra att inte klippa banden fullständigt med t.ex. banker osv.

edit: Ett annat bra tips är att se till att man har alternativa vägar in på banken, t.ex. lösenord aktiverat / telefonbank osv då vissa banker (bl.a. SHB, Nordea) har en begränsad funktionalitet utan BankID.

Hur säker är du på att aldrig flytta tillbaka till Sverige? Om du inte ser att det kommer hända skulle jag försöka flytta alla pengar till ditt nya hemland. Men fram till att du bestämt dig vilket det blir skulle ju en kapitalförsäkring vara ett bra konto då du inte behöver känna dig stressad att agera för att slippa vanliga vinstskatten i en depå.

Ingen idé att ha en massa pengar i annat land än det där du bor, det låter som onödigt krångel tänker jag? Lite beroende på vilket land såklart, men tänker att de länder där man inte vill ha pengar kan ha iaf en viss överlappning med de där man inte vill bo.

1 gillning

@htguy Varför är det så vikigt att ha en svensk bank? Det finns internationella banker som Wise och Revolut som minst gör ett lika bra jobb om inte bättre.

@_Kalle Jag är säker. På vilket sett blir det krångligt att ha sitt innehav i olika länder som privatperson?

1 gillning

Kan bli krångel att komma åt pengarna, kanske höga kostnader om du för över småsummor många gånger i framtiden etc. Har själv konton i ett annat land, som jag nu tömt. Enda sättet jag kommer åt de nu utan jobbig byråkrati brevledes är via en bankdosa som kan pajja när som helst. Har också hört om t.ex. utflyttade britter som nu förlorar sina bankkonton i UK de haft i decennier pga. någon möjlighet/krav/kommer inte ihåg exakt vad, nu efter brexit.

Men visst, det är ju inte livsavgörande var pengarna ligger någonstans, och det är ju ganska låga skatter och bra möjligheter att investera på olika marknader via banker som Avanza och Nordnet.

Men om man vänder på frågan då, varför ska du lämna kvar pengar i ett land där du inte bor?

1 gillning

@_Kalle Om man har en lokal bank blir det säkert jättemycket krångel. Som jag nämnde ovan finns det internationella banker idag som ur mitt perspektiv passar mig bättre.

Anledningen till att jag överväger eToro är att komma undan skattetrycket i Sverige på mitt innehav när jag säljer väl tillgångarna. Då är jag boendes i ett land med lägre vinstskatt på tillgångar. Skatteverket kräver enbart ett sälj vid flytt om man har ett ISK eller AF vad jag förstått. Jag vill ha min compound interest-maskin i liv.

Om detta inte funkar praktiskt får någon gärna förklara.

Tack

International beskattning är komplicerat så ingen kan nog ge dig ett enkelt svar på forum.

Däremot så tycker jag att det är en hygienfaktor att ha kvar ett engagemang i de länder där man har uppehållstillstånd eller medborgarskap. Varför avsluta konton som inte måste? Det är inga problem att hitta banker som har ett baserbjudande utan fasta avgifter, t.ex. Skandiabanken.

Framtiden är förmodligen lång och mycket kan hända (beroende på hur gammal du är). Tror många underskattar hur det är att komma tillbaka till Sverige som utvandrad svensk och börja om från början. Enklare då att behålla en viss anknytning.

1 gillning

Ok, min poäng var att inte göra sig beroende av konton i annat land än där man bor, för det kan hända saker som troligtvis går att lösa men som kan vara jobbiga.