Jag har sökt information på olika forum och andra webbplatser på nätet. Idag hade jag ett möte med Deloitte via Avanza PB. Jag får olika svar varje gång och hoppas att ni kan hjälpa mig.
Min situation är följande:
Jag är från Danmark men bor i Sverige och är också svensk medborgare.
Jag pendlar till jobbet i Danmark medan min fru arbetar i Sverige.
Vi har två barn.
Vi överväger att flytta permanent utomlands, vilket innebär att sälja allt vi äger i Sverige. Det som återstår är följande:
Min ISK (svenska aktier)
Min KF (utländska aktier)
Fruens KF (svenska fonder)
Min danska pension
Fruens pension + ISP
Vi planerar att flytta till ett land utanför EU. Eftersom jag fokuserar på utdelningar från mina ISK och KF förstår jag att det bästa alternativet är att konvertera min ISK till en KF, även om det innebär kostnader för courtage och skatt.
Men vad händer med min KF? Avanza PB säger att efter 3 år kan jag inte handla med amerikanska aktier (W-8BEN) och nästan alla aktier i Europa förutom de i Norden. Nordnet och Nordea är inte lika tydliga eller klara.
Vi blir begränsat skattskyldiga i Sverige.
Har ni något svar eller funderingar?
Tack för er tid och support. Sorry för dålig svenska.
Allan
Jag är svensk men har flyttat utomlands och är begränsat skattskyldig. Jag skulle rekommendera dig att tänka om angående utdelningar eftersom det leder till skatt i Sverige.
Mitt generella råd är också att avveckla aktier och bara köpa aktiefonder eftersom du då helt slipper svensk skatt.
Dessa fonder kan du ha i en AF eller ISK, spelar ingen större roll då du ändå inte betalar schablonskatt på ISK.
Alltså, undvik aktier, utdelningar, KF.
Detta gäller svenska skatter men sedan behöver du förstås undersöka vad som gäller i landet du flyttar till. Jag känner till reglerna i en del länder men inte alla förstås, men om du inte vill berätta detaljer här kan du skicka PM.
Han och hans kollegor är duktiga på att jobba med personer som flyttar mellan länder. Jag vet att de hjälper en hel del professionella idrottsmän och företagare. De brukar kunna erbjuda ett första förutsättningslöst möte.
Försökte bara ha indexfonder men de var tråkigare än kolla målarfärgen torka
Men trots dubbelbeskattnng och deklarationskrångel är skatten lägre än af i sverige så de funkar helt ok om man försöker hålla allt på få konton.