Jag står inför en flytt till Norge samtidigt som jag byggt upp ett kapital i mitt isk och sparkonton i Sverige.
Har kontaktat Avanza, Skatteverket, gränsetjensten och skatteetataten. Men får ingen klarhet i det. Undrar nu om det är fler i forumet som redan har gjort den resan och i så fall vill dela med sig om vilka tips som finns?
Så långt som jag har kommit nu har jag förstått att det isk blir till ett af-konto och skattas inte förrän vid försäljning, denna form blir ett isk igen vid flytt tillbaka. Osäker dock hur länge jag är kvar i Norge. Alternativet finns att skapa ett kf-konto som schablonbeskattas. Men så kollade jag upp hos norska skatteetaten att all förmögenhet ska redovisas i deklarationen och dessutom att det inte ska ske en dubbelbeskattning utan endast i Norge. Hur funkar det när förvaltningen är i Sverige men skatt ska betalas i Norge? Vilket är det smidigaste tillvägagångssättet egentligen att hantera detta?
Du skattar i landet du bor i. Var du har din depå spelar ingen roll.
KF schablonsbeskattas då det inte är du som äger det. Du kommer fortfarande få följa regler och lagar i ditt land du bor i.Således i detta fall kommer du behöva skatta schablon + skatt på ev vinst. Typ dubbelbeskattning.
Tack för svar! Låter ju sådär med dubbelbeskattning. Jag vet inte hur länge jag kommer bo i Norge, men minst 2 år. Vad tror du om att sälja allt innehav i Sverige och flytta över till fonder i Norge på norsk bank @Kirtapp?
Om KF schablonsbeskattas eftersom jag inte äger det. Så borde det väl av samma anledning inte beskattas i Norge eftersom jag inte äger det?
Enligt skatteetaten ska ingen skatt betalas till landet (Sverige) som förvaltar det utan endast i Norge, alltså ingen dubbelbeskattning bör ske. Men fortfarande klurigt i så fall vad som gäller med KF? Eftersom jag inte står som ägare där.
Kanske kan vara smart att sälja av allt på ISK och köpa tillbaka på ett AF? Annars om du säljer något under din utlandsvistelse blir du beskattad på vinsten från inköpspriset, som du till viss del redan blivit beskattad för iom schablonbeskattningen på ISK. Är väl bra att “nollställa” vinsten innan du blir av med ISK möjligheten efter flytten.
Har ingen erfarenhet själv annat än hört kompisar som flyttat och resonerat så.
Läs gärna de tidigare länkade trådarna. Känns som ett återkommande tema på senaste.
Är absolut ett alternativ. Saker att tänka på
Valutakonvertering - Skickar du över massa pengar kommer du tappa i valutakonverteringen båda vägarna om du flyttar tillbaka.
Handel i vilken valuta? - Varför ska du handla i NOK om du kan fortsätta handla i SEK tills du bestämt dig vad du ska ha pengar till?
Beror helt på Norges skattelagar gällande KF. Du måste höra med norska skattemyndigheten hur ett KF beskattas.
Enligt ChatGPT om KF-beskattning Norge
Generellt sett kan följande skattekonsekvenser gälla för kapitalförsäkringar i Norge:
Skatteförmåner: Under ackumulationsfasen (när försäkringen är aktiv och insättningar görs) är avkastningen på investeringarna inom kapitalförsäkringen normalt skattefri. Det innebär att eventuell avkastning och värdestegring inte beskattas löpande.
Skatt vid uttag: När en utbetalning görs från kapitalförsäkringen, till exempel vid försäkringens slut eller vid partiella uttag, kan skatten bli aktuell. Skatteplikten kan variera beroende på vilken typ av innehav som finns i försäkringen. Om det finns avkastning från investeringar eller värdestegring som har uppstått inom försäkringen, kan det vara skattepliktigt. Skattesatsen kan variera beroende på typen av inkomst och kapitalbeskattning.
Särskilda regler för förmånstagare: Om kapitalförsäkringen överförs till en förmånstagare vid försäkringstagarens bortgång kan det finnas särskilda regler och undantag från skatteplikt för förmånstagaren.
Varför? Ditt ISK behandlas redan som en AF.
Detta är oklart. Har själv försökt få reda på vad som gäller här. (bor i Tyskland, se tidigare nämnda trådar)
Min rekommendation är att sälja av alla innehav som gått med vinst, för att sedan köpa tillbaka dem igen (fortfarande på ISK) innan man flyttar. Således “nollställer” man värdet på värdepapperna. Negativt utvecklade värdepapper kan användas som kvittning (om landet tillåter).
Går bra att äga. Kommer att schablonbeskattas enligt dess egna avtal. Skattar dock även enligt reglerna i landet du bor i.
Ja nej, det är väl ingen stor grej. Sista lilla optimeringen bara att inte betala ISK skatt fram till dagen man flyttar, så länge man inte tänkt sälja av något under den tiden.
Men bra poäng att behålla sånt som man ligger minus på och bara köpa om sånt man ligger plus på.
ISK räknar inte rullande/dagligen utan på vissa avstämningsdatum, 1 januari, 1 april,1 juli & 1 oktober.
Men har man de då liggande kan man (kanske) hitta ett loophole att när/om man flyttar tillbaka till Sverige igen, så ändras ISKt tillbaka till riktigt ISK. Utan insättningsberäkning (såsom jag förstod SKV vid telefonsamtal).