Jag kommer inom kort att flytta till Finland och har en hel del funderingar kring ekonomin. I dagsläget är det lite oklart om jag kommer att folkbokföra mig i Finland eller fortsätta vara folkbokförd i Sverige i början innan jag vet om jag kommer att stanna.
Mina bankkonton kommer jag att kunna behålla även om jag skulle vara skriven utanför Sverige. Min primära skatterättsliga hemvist kommer jag enligt min egen bedömning att ha i Finland vilket innebär att jag enligt Lysa behöver avsluta mitt engagemang hos dem. Det är dock sannolikt att jag inte kommer att kunna bli begränsat skattskyldig i Sverige pga. min man och vår lägenhet (hyresrätt) här. Är jag obegränsat skattskyldig i Sverige beskattas investeringarna som vanligt. Är jag begränsat skattskyldig i Sverige, beskattas de vid utdelning (30 %).
Mitt bekymmer är nu vad som är klokast att göra med mina investeringar på Lysa förutom att jag kommer att behöva avsluta mitt konto där. Ska jag flytta över pengarna till ett nytt ISK hos Avanza (verkar inte ha lika bra utveckling som finns på Lysa) som tillåter bosättning utomlands? Eller ha något annat upplägg som jag inte tänkt på?
Har någon varit med om liknande eller vet vad som kan vara klokt att tänka på? Tacksam för alla tankar!
Mina erfarenheter (inga råd):
Jag bodde utomlands (utanför EU) i flera år. Under den tiden var jag fortfarande obegränsat skattskyldig i Sverige (frun var kvar här, jag har företag här, liten inkomst av tjänst från arbetsgivare, etc). Nordnet accepterade mig fortfarande som kund - men mina ISK förvandlades till aktiedepåer. Jag betalade alltså inte längre någon schablonskatt (tror jag - nu inser jag att jag faktiskt aldrig kollade detta) men om jag hade gjort försäljningar hade vinsterna beskattats (utifrån GAV) med 30%. Jag gjorde inga försäljningar och testade alltså aldrig detta i praktiken.
KF kunde dock användas som vanligt. Dessa betalade jag alltså schablonskatt på i Sverige och fortsatte att spara i.
När jag flyttade hem igen förvandlades mina ISK åter till ISK och jag kunde använda dem som vanligt. Det hela var väldigt smidigt.
Observera att jag bodde i ett land utan kapitalvinstbeskattning. Jag vet alltså inte vad Finland/annat EU land med kapitalvinstskatt hade tyckt om att jag hade KF i Sverige under tiden jag bodde där.
(och till eventuella skatte-besserwissers - nej, jag hade inte kunnat slippa kapitalvinstbeskattning på grund av 1) oberänsat skattskyldig och 2) 10-årsregeln)
Tänk på att det är olagligt att vara skriven i Sverige om du inte bor här och att din folkbokföring har inget att göra med vilken/vilka skatter du ska betala. Om du är folkbokförd i Sverige för att betala/inte betala en viss skatt (eller för att få vara med i svenska försäkringssystemet) så är det i bästa fall en juridisk gråzon, men antagligen direkt olagligt. Det är väldigt många som gör det dock.
En sak till: att bli begränsat skattskyldig är meckigt och lönar sig bara om du 1) verkligen tänker emigrera och stanna utomlands eller 2) du bor i ett land utan vettigt dubbelbeskattningsavtal med Sverige. I de allra flesta “normala” fall (dvs. du flyttar utomlands för att jobba) så betalar du helt enkelt skatt i det land du bor och arbetar i, oavsett om du är begränsat eller obegränsat skattskyldig. Den stora skillnaden gör det för pensionärer eller folk med företag som vill kunna ta ut pengar till lägre skatt. Dessa personer bor dock alltid de facto utomlands, räknar dagar i Sverige per år, osv.
Intressant, sker inte konverteringen från ISK till vanlig depå om man är begränsat skatteskyldig? I ditt fall låter det som att ISK-kontona borde fortsätta schablonbeskattas.
Bara nyfiken, kommer själv hamna i samma sits framgent
Avanza tillåter utlandsbosatta, så är nog bara att flytta över pengarna dit. Finns bra indexfonder där som fungerar på samma sätt som Lysa, bara att du får sätta upp det själv.
Detta undrar jag också? Jag har pratat med Lysa och Skatteverket och har förstått det som att ISK schablonbeskattas så länge man är obegränsat skattskyldig i Sverige. Blir man begränsat skattskyldig, beskattas de inte men vid utdelning betalar man 30 % skatt.
Vet du hur det är bäst att göra överföringen? Jag läser här att det kan ta flera veckor innan överföringen är klar. Därför funderar jag också på om det kan vara värt att överföra pengarna till ett vanligt bankkonto och därifrån till Avanza… Eller blir det då tokigt skattemässigt?
ISK på Lysa - bankkonto - ISK på Avanza adderar en skatteeffekt tyvärr. Du får nog invänta överföringen om du hinner. Annars överväga alternativ 1 om du anser det värt att behålla investeringarna här hemma.
Och se till att öppna upp konton på Avanza innan flytten, om det inte redan är gjort.
Men är helt säker på att Nordnet sa åt mig att de förvandlades till depåer. Jag minns även att jag sagt åt Nordnet att inte skicka uppgifter om schablonintäkt till skatteverket efter att de gjorde det första året jag deklarerade som utlandsboende.
Men man glömmer sånt här snabbt efter att man inte behöver tänka på det längre. Det viktigaste är nog att KF alltid fungerar “som vanligt”, så använd det om du planerar att flytta utomlands.
Tack så mycket för länken! Det är verkligen lätt att glömma sådant här som man annars inte behöver tänka på! KF har jag också funderat på men är inte alls insatt i det. Har du länkar till bra infosidor tar jag tacksamt emot tips!
KF fungerar ju som ISK förutom att beskattningen sker löpande istället för på deklarationen. Jag bodde utomlands i 15 år och körde på med min KF som vanligt.
KF är nog inget bra alternativ, i Finland blir man allmänt (obegränsat) skattskyldig om man vistas där längre än 6 månader.
Eftersom KF avgiften inte räknas som en skatt, så går det inte att kvitta den mot kapitalvinstskatterna enligt dubbelbeskattningsavtal.
Eftersom du inte är säker på hur stadigvarande din flytt kommer bli, så om jag skulle vara i din situation skulle jag nog köra på ISK.
Om du då stannar längre än 6 månader kommer du både bli schablonbeskattad i Sverige och kapitalvinstskattad i Finland (30%/34%) eftersom du blir obegränsat skattskyldig i båda länderna, men schablonskatten du betalar i Sverige kan du dra av i den finska deklarationen.
Jag skulle vilja förstå den här biten bättre. Jag ska inom en snar framtid flytta till Finland och siktar på att bli begränsat skatteskyldig i Sverige. Jag tänkte byta ut min ISK mot en KF i Sverige.
Vad är konsekvenserna av att KF-avgiften inte kan kvittas mot kapitalvinstskatten? Jag är van vid att i deklarationen få schablonintäkter från min ISK. Med KF på Avanza ska, om jag förstått rätt, avkastningsskatten dras direkt från kontot istället för via deklarationen. Om jag är allmänt skatteskyldig i Finland, kommer min KF då beskattas med både den ordinarie avgiften och en kapitalvinstskatt?
Tacksam för klarhet Jag har letat runt på nätet utan att lyckas hitta något tydligt svar och därför skapat ett konto här
Såvitt jag förstår, så kommer du behöva skatta för kapitalvinster i Finland när du tar ut pengar från KFen. Samtidigt som du har betalat KF-avgiften som “skatt” i Sverige.
Men, eftersom KF-avgiften inte är en skatt, så omfattas det inte av dubbelbeskattningsavtalet.
Tack för det snabba svaret! Då får det nog bli så att jag lämnar kvar ett vanlig depåkonto i Sverige som jag undviker att röra. Jag har mest globala indexfonder, så det känns inte lönt att betala för att växla till euro, föra över till Finland och sedan köpa motsvarande i ett depåkonto där.