Varför finns inte alternativet Depå hos LYSA?

Funderar på att börja spara med hjälp av LYSA, men ser att det bara är ISK, hittar inte alternativet vanlig depå. Varför finns inte valet depå?

3 gillningar

Det är en bra fråga att ställa direkt till Lysa, de bör kunna svara bäst på den :wink:

2 gillningar

Det hör är citat av Lysas svar i en annan tråd: “Vi har gjort bedömningen att för absoluta majoriteten av våra kunder är detta det bästa alternativet för ett långsiktigt sparande, ur exempelvis ett skattemässigt perspektiv”

Kortfattat kan man tolka detta som att de anser att de skall bestämma hur du skall spara. De menar att du bör inte ha inflytande på det val av sparform som du använder!!

Jag tycker att man själv skall få bestämma. Avanza, Nordnet, Alpcot har alla både AF och ISK.

1 gillning

Jag ska kolla med Patrik på @lysa på fredag och höra. Jag kan dock säga att jag inte hade sett fram emot deklarationen. Varje ombalansering kommer ju ge en vinst eller förlust. Jag fick nämligen göra det jobbet i bolagets redovisning… :scream:

Det hade ju rimligtvis automatiserats ändå?

Varför skulle man som privatperson vilja ha AF hos Lysa?

Enda anledningen jag kan se är om man har hög andel räntor.

Skattenivån är annars fördelaktig för ISK/KF.

Man vet precis lika lite vilken skatt man ska betala med AF, delvis är nominell skatt (på lång sikt) ointressant och den reala är okänd för framtida inflation är okänd.
På kort sikt triggar obalanseringen ändå årligen skatt så är det ändå okänt.

1 gillning

Principen är att du skall själv bestämma!

Men du får ju inte ens välja fonder hos Lysa. Hela deras tjänst bygger ju på att de ger dig en förutbestämd lösning som är anpassad för den stora massan och följer en tydligt redovisad investeringsstrategi.

Vill du inte ha den strategin, välj nån annan. Det finns heller vad jag ska se ingen bra anledning till att ha AF (annat än just väldigt hög andel räntebärande papper) om man vill ha lysas övriga investeringstrategi.

11 gillningar

Detta är en fråga som jag bestämmer över, inte Lysa, eller någon annan.

Avanza, Nordnet, Alpcot har alla både AF och ISK. Alpcot har dessutom rabatterade fonder.

I min ögon tappar Lysa poäng kontinuerligt genom sin oönskan att vara hjälpsam mot privatsparare. När det gäller företagskonton har de nämligen både depå och kapitalförsäkring.

Bortsett från principens heliga fyrkant. Det vill man inte.

Vill man ha AF så känns det bra mycket smidigare att lägga allt i något som i n t e ombalanseras regelbundet.

1 gillning

Men tänk om hela den här “inflexibiliteten” är poängen. Det är ju just det som gör det enkelt. :thinking:

Något överdrivet nedan, men ändå…

5 gillningar

Det är en kostnadsfråga för företaget givetvis.

Det du skriver är en truism!

Eftersom de inte har något att erbjuda den mittersta kundgruppen så finns den inte hos Lysa,

Du förmedlar bilden av att Lysas robot är vinklad, sannolikt för att de tjänar mer pengar (??) på oss privatsparare på detta sätt. Det säger jag inget om, Lysa kan få skratta sig till söms av glädje för sina ekonomiska framgångar men det är en väldigt olustig inställning som framkommer i deras PR-verksamhet.

Instämmer med @Nestor

Men @Anonym. Vad skulle bli bättre med en AF jämfört med en ISK på Lysas plattform? Hur rimmar ens en AF med Lysas raison d’être?

Från mitt perspektiv försöker du klättra uppför ett vindkraftverk iklädd dykarutrustnng med foppa-tofflor på fötterna.

Lysa har en produkt de designat efter konstens alla regler för sin målgrupp. Du vill ha en annan sorts produkt. Sluta leta efter det hos Lysa som aldrig kommer vara det du vill ha. Du har redan listat flera alternativ. Bli kund där istället.

8 gillningar

Det är jag numera!

Men när du framför Lysas förträfflighet i framtiden så glöm inte att även ta med de mindre goda sidorna hos dem.

Vadå en fråga du bestämmer över? Du har absolut ingen som helst juridisk rättighet att bestämma vad ett privat bolag ska erbjuda dig för tjänster och otjänster.

Schablonskatten är fördelaktig för ombalanserande strategier om risken är högre än en majoritet räntebärande. De tar bort ett ekonomiskt sämre för dig som kund alternativ som de kunnat välja att erbjuda.

4 gillningar

Alla aktörer har inte allt. Det är inget att haka upp sig på. Välj någon annan om du vill betala 30 procent I reavinstskatt.

En lantbrukare kan exempelvis inte kontakta Avanza för att få lån. Självklart blir inte lantbrukarna sura över detta. De inser att en relativt nystartad bank inte kan allt, utan väljer ut det som passar dem.

3 gillningar

Det står ovanför att jag har lämnat Lysa.

Du förenklar din argumentering extremt mycket när du skriver dessa korta meningar, antar att det bara råkar bli så denna gång …

Tycker att Avanza, Nordnet och Alpcot ger ett superbt utbud av tjänster.