Dåligt ekonomiskt självförtroende

Hej, jag har dåligt självförtroende gällande finans och ekonomi pga. bristande kunskap/intresse/reda medel…
Jag har inte så mycket tid att lägga på det heller. Just det ska ju iofs. i någon mån vara ett framgångsrecept har jag förstått härifrån! Men jag känner mig både hämmad och som att jag går miste om pengar och det som pengar kan ge.

Vad jag mer konkret önskar hjälp med är följande: Jag har utöver lönekontot flera sparande i Handelsbanken. Dels en fond Multiasset 100. Sedan har jag Kapitalsparfond till mitt barn och sedan pensionssparande i något som heter Kapitalsparpension. Det är inga jättesummor som finns här men iaf. Framförallt Kapitalsparfonden har gått bra. När jag nu navigerat runt här blir jag ju osäker på om jag sparar rätt. Betalar jag för mycket i avgift och får jag ut så mycket som jag borde? Det är svårt att skaffa en överblick. Antar att min fråga inte är unik!
Om jag vill flytta över dessa sparanden till t. ex Lysa - hur gör jag då? Dela upp långtidsspar, barnspar och pension i olika hinkar/konton?!
Är det bara fördelar med detta? Blir det någon "straff"avgift från banken och kan jag göra det på nätet?
Det känns så ofint att fråga banken om det här! Jag har heller inget att sätta emot vid rådgivning - varken terminologi eller annat. Jag har inte ens riktigt hajjat vad ett ISK konto är! Är det någon som skulle kunna ödsla lite tid på att bena ur det här? Tacksamt - eller gör jag mig icke besvär i församlingen? :smirk:

Hej! Vi kan nog hjälpa till att höja ditt självförtroende! Jag börjar lite :slight_smile:
Förvalet i PPM är jättebra, och förvalet i tjänstepensionen är också ofta väldigt bra (men ibland dåligt, beroende på vem som tar hand om tjänstepensionen). Tyvärr är det mycket svårare med eget fondsparande, eftersom bankerna vill trycka på en dyra fonder från egna banken, så att banken får mer $$$.

Jag tycker du betalar hög avgift. T.ex. Multiasset 100 har väldigt hög avgift. Eftersom du har dålig koll hade jag rekommenderat att flytta till Lysa, den produkten är iaf “godkänd” av RikaTillsammans. Och man behöver inte förstå nåt för att börja använda den. Man gör bara två val på Lysa, den ena om man vill investera “brett” eller “hållbar”. Det är inte ovanligt att folk gör 50/50, för att dom både vill investera brett (i detta fall i fler bolag och i fler länder), men också sover godare om dom också investerar hållbart. Det andra valet är hur stor andel ska vara i aktier och hur stor den i räntor. På https://lysa.se/avkastning/ kan du se hur tidigare avkastning har sett ut för olika andelar aktier/räntor. Räntor kraschar inte lika mycket när börsen kraschar, men de går inte heller upp lika mycket när börsen går upp. Tyvärr är räntan så låg nuförtiden, så avkastningen är nästan noll med schablonskatt + fondavgift. Så det är inte ovanligt att folk istället har lite pengar på högräntekonto, t.ex. vi har på Klarna (https://www.klarna.com/se/sparkonto/).

Ja, om du tycker det blir lättare att “hålla koll” på pengarna, eller om du vill “öronmärka” vissa pengar för en viss grej. Jag och sambo sparar också för framtid/pension/barn, men vi har allt på samma konto. Så det får man göra som man vill.

Du kan göra det själv (sälja fonderna, och föra över pengarna till Lysa). Ibland får man rabatt på bolåneräntan för att man sparar i fonder. Så det är nog bara att fråga banken. Men vadå “ofint”??? Dom har tjänat massor av pengar på dig, känn absolut inte att du behöver kyssa deras fötter för att du har ett bolån hos dem. Om dom mot förmodan vill höja din bolåneränta kan vi fortsätta diskussionen här hur du byter bank och får låg bolåneränta!

Med vanligt fondkonto betalar du 30% vinstskatt när du säljer. Så om du köper en fond för 100 kr, och den 30 år senare är värd 1100 kr, då är vinsten 1000 kr, dvs 300 kr försvinner som skatt.

Med ISK betalar man en schablonavgift, som kan ändras men nu ligger på strax under 0.4% per år. Och det betalar man varje kvartal (dvs runt 0.1% per kvartal). Och det räknas på hela kapitalet. Så det spelar ingen roll om du har gått med vinst eller förlust, om du har 1000 kr kommer du betala 1 kr per kvartal.

6 gillningar

Hej, tack för ditt snabba svar, här går det däremot inte lika snabbt. Jag hade inte förstått hur mycket bankens avgifter spelar roll. Med kalkylen från Lysa blev det dock läskigt tydligt:

Vad jag är rädd för är om jag säljer av och tar ut mina olika investeringar i min traditionella bank till pension och barn som inte är kopplade till ett Isk-konto för att investera i nya sådana via tex lysa att jag då blir drabbad av avgifter och skatter som antingen minskar värdet på lång sikt alternativt på kommande deklaration. Några tankar om det?

Sedan undrar jag VARFÖR ett Isk-konto beskattas som det gör?

Du har gjort det viktigaste, du har börjat spara! Bra gjort! :slight_smile:

1 gillning

När du säljer fonder, utanför ISK, som gått med vinst måste du deklarera och skatta för vinsten. Deklarationen kan vara lite krånglig om man är ovan, men om du vill komma åt pengarna måste du förr eller senare ta det igenom det så du kan lika gärna göra det förr så slipper du fortsätta betala bankens avgifter.
Du deklarerar vinsten på blankett K4. Möjlligen kan banken generera en automatisk blankett k4, med alla uppgifter ifyllda åt dig annars är det inte jättekrångligt att fylla i en själv om du vet vad du betalat för fonderna.

Skattereglerna har som jag ser det två syften. 1) För att göra det enklare för småsparare att handla med aktier och fonder. Eftersom man betalar schablonskatt behövs inte blankett K4 om man handlar i en ISK. 2) För att jämna ut skatteintäckterna för staten. I o m att schablonskatten tas ut varje år i stället för vid försäljning blir det lättare för staten att göra sin budget.

1 gillning